Дизайнът, който ни подсказва накъде да отидем и какво да направим
Наскоро, докато се разхождах из столичните улици, силно впечатление ми направиха някои от пейките в по-големите паркове. Посредата на всяка пейка беше добавена облегалка за ръце, нещо, което май не беше така преди време. „Колко удобно!“ си помислих първо, но после осъзнах, че може би дизайнът е направен да създаде не удобство, а неудобство. На тази пейка вече няма как да се лежи. По-късно започнах да забелязвам други нарочно неудобни „дизайни“ в градската среда - шиповете под прозорците, които пречат на гълъбите и облегалките по стените, които изцяло не позволяват да седнеш.
През 1988 Дон Норман публикува книгата си The Design of Everyday Things, в която използва концепцията за Affordances, или това, което средата около нас ни позволява да направим. В нея той описва психологията зад дизайна на най-простите неща, които използваме във всекидневието си. Най-простите примери за това са врата, на която няма дръжка, което веднага ни подсеща, че тя трябва да бъде бутната, за да се отвори (или ще се отвори сама) или дръжката на кана, която дори не се замисляме да хванем.
JustUXDesign
В днешно време Affordances се използват не само за физическите обекти, но и за дигиталните. Компютърните игри през цялото време водят играча без той дори да се замисли, че средата около него предизвиква следващата му стъпка. Този принцип важи изцяло и при създаването на уебсайтове, платформи и приложения. Когато пазарувате онлайн, автоматично търсите картинката на пазарска количка, за да видите покупките си. За да разберете дали някой бутон наистина е бутон, местите мишката си над него, очаквайки го да изпъкне или да се оцвети.
Точно тук идва работата на уеб дизайнера. За да накара потребителя да използва платформата така, както е замислена, той трябва добре да помисли как да я построи. Instagram, например, ни побутва да скролваме все повече и повече; Netflix пък не ни позволява да спрем да гледаме, автоматично пускайки следващия епизод само след няколко секунди.
Дизайнът е навсякъде около нас - във физическия и дигиталния свят. Трябва само да се огледаме и да си зададем въпроса „Защо това е така?“ и много често сами ще достигнем до отговора. Трябва само да се опитаме да полегнем на пейка.
За всеки, който има базови познания и умения в потребителски проучвания, създаване на дизайн прототипи и тестване и желае да задълбочи познанията си в дизайна на потребителско преживяване, то курсът UX Design Advanced е перфектната следваща крачка. Подходящ е за всички, които искат да развият и придобият нови знания в една от най-интересните и перспективни сфери в наши дни, изпълнена с грабващи дизайни. В него курсистите ще се научат да анализират потребителски нужди, да създават най-различни дизайни - от такива за мобилни приложения до визуализации на данни. Занятията стартират на 19 юли. Очакваме ви!
---
Автор: Румен Янев