Пол Ранд: историята на една пчела и едно от най-големите имена в Графичния Дизайн
Отворете сайта на IBM и вижте иконката, която се появява отляво на таба (фавиконката). Ще забележите малка пчеличка. Причината тази пчеличка да е кацнала там е човек на име Пол Ранд – един от най-гениалните графични дизайнери на XX век, чиито дизайни служат за пример на всички, които обичат и се занимават с изкуство. За началото на курса на СофтУни Graphic Design Tools, който започва на 6 октомври, реших да ви запозная с Ранд, творчеството и мисията му.
Източник: FamousGraphicDesigners
Въпреки че Пол Ранд посещава няколко учебни заведения за изкуство и дизайн, той до последно твърди, че е „самоук“ и че се е научил, гледайки произведенията на други артисти. Основно се вдъхновява от френския художник Cassandre и списанието Gebrauchsgraphik.
Като млад артист, той започва работа като художник на шаблонни изображения (stock images). Но на 23 годишна възраст списанията Esquire и Apparel Arts (сегашното GQ) му доверяват позицията на арт директор, на която Ранд създава уникални корици, показвайки невероятния си талант като дизайнер.
Изненадващо, това, с което изпъква по това време, е серия от корици за по-малко известното списание Direction. Там той се възползва от дадената му пълна творческа свобода и създава революционни за времето си корици, които продължават да вдъхновяват артисти до ден днешен.
Друг от приносите на Ранд към графичния дизайн е начинът, по който преобръща имиджа на печатаните реклами. Той рязко минимизира количеството текст, превръщайки го в част от изображението – нещо, което не спираме да виждаме в графичния дизайн и сега.
Но нека се върнем на пчеличката. Най-голяма част от кариерата си Пол Ранд прекарва като корпоративен дизайнер, изграждайки имиджа на голяма част от американските компании през XX в. Може би едно от най-популярните лога, които артистът прави, е това на IBM – добре познатите на всички хоризонтални сини линии. Една от вариациите, които Ранд създава, е метафоричното представяне на буквите, където пчеличката замества буквата „I“. Ироничното в историята на логото е, че първоначално компанията не желае да ползва дизайна, а сега е основна част от имиджа им.
Ранд си изгражда и много специфичен процес на работа. Той отказва да прави по няколко различни дизайна за клиентите си. Дизайнерът твърди, че когато отидем при лекар, той не ни дава няколко опции, а ни предлага решението на проблема. Така е и при неговите дизайни.
Зад всяко свое лого, ранд прави малко книжле, в което обяснява процеса по дизайна зад създаденото лого и логиката зад всяка стъпка. През годините той издава и 4 книги за графичния дизайн и развива значително теорията в областта.
Името Пол Ранд винаги ще остане в историята на графичния дизайн и всеки, който се занимава с това, трябва да вземе пример от самия него и да се поучи от изкуството на останалите.
Ако желаете да се развиете още повече в областта на графичния дизайн и вече имате начален опит в графичния дизайн, познавате основните инструменти и функционалности на програмите Adobe Photoshop / Adobe Illustrator, и също така умело боравите с pen tool, цветови палитри, шрифтове и ефекти върху растерна и векторна графика, не се колебайте, а се запишете за предстоящия модул Graphic Design Tools, който започва на 6 октомври. Станете част от дизайнерите, които доказват, че може да представиш дори най-скучното нещо по най-привлекателен начин.