Какво е stylescape и за какво служи на дизайнерите?
„Не си го представях точно така“ – звучи ли ти познато? Това е любимата реплика на всеки дизайнер, особено когато става дума за изграждане на визуална идентичност. Курсът Logo and Visual Identity Design - юни 2024 ще те подготви така за осъществяване на подобни творчески услуги, че да не се стига до подобни коментари:
Да си спестиш подобни реакции от страна на клиентите е въпрос както на качествена подготовка и умения, така и на използването на точните похвати и инструменти. И тук не става дума само за работата с Photoshop и Illustrator.
В днешната статия ще ти представя подобен похват – т.нар. stylescapes. Ще видим какво представляват, как ги използват дизайнерите и как могат да са ти от полза при изграждането на визуална идентичност.
Какво е stylescape?
Stylescape е дизайнерски инструмент, подобен на mood board, но с повече елементи и детайли. Той се създава, за да можеш да покажеш на клиента как ще изглежда и ще се възприема на пръв поглед бранда, за чието изграждане те е наел. Въпреки че няма директен превод, можеш да си представиш инструмента като „изглед на стила“.
Източник: Roberto Moreno Celta
Този изглед е по-детайлен от mood board-а и по-оскъден от brand book-а на марката. В тази връзка включва цветове, изображения, примери за гласа и тона на марката, дори примерно мото и основни послания. Създава се на база на опознавателни срещи и интервюта с клиента, в които целта ти е да научиш колкото се може повече за изискванията, нуждите и очакванията.
Въпросният stylescape идва преди всъщност да предложиш окончателни дизайни или т.нар. mockups. Той е плод на бранд стратегията, която компанията си е заложила.
А ето и три водещи причини защо не малко дизайнери, ангажирани с разработката на бранд идентичност, създават първо stylescape и чак след това преминават към реализиране на заданието.
1. Stylescape може да ти осигури зелена светлина
Срещата с нов клиент може да е много вълнуваща. Научаваш повече за бизнеса, за мисията и визията му и се изпълваш с идеи и вдъхновение. И нямаш търпение да приключиш разговора, за да се захванеш за работа.
Но когато след няколко дни представиш крайния резултат, те ти казват, че не са си го представяли точно така. Това може да се превърне в безкрайна спирала, изпълнена с неясноти и фрустрация и за двете страни.
Източник: Marcelo Smith @ Fun Studio
Stylescape-ът ще ви помогне да застанете на една и съща страница. Ако има нужда от корекция или нещо не е така, както клиентът си го представя, е много по-добре да го коригира в такъв предварителен изглед на стиловете и идентичността.
Така няма да се налага да започваш дизайн от нулата. А най-важното е, че вече ще си получил одобрение за цветове, шрифтове, форми и дори изображения и гледате в една посока.
2. Улеснява комуникацията ти с клиента
Дизайнерите имат своя творчески и технологичен жаргон. А клиентът не е длъжен да го познава.
Клиентът има определени бизнес цели, облечени в техен собствен жаргон. И ти не си длъжен да го разбираш.
Това е реалността – ти и хората, с които работиш, не говорите един и същ език. Понякога може да си мислиш, че знаеш по-добре от тях какво трябва да се случи с проекта, но може и да грешиш. Не трябва да забравяш, че ще си пряко отговорен за успеха на бизнеса и не творческата ти свобода е заложена на карта, а нечий поминък.
Създаването на stylescape, базиран на представите на клиентите, може да улесни и теб в разбирането им. Много е вероятно, когато представиш предварителния изглед на бранд идентичността, да се появи нужда от промяна.
Източник: Pablo Rossetti @ Dribbble
Напълно възможно е клиентите да са мислели едно, представяли са си друго, а ти си разбрал трето, точно защото говорите на различни езици.
3. Наличието на stylescape повишава прозрачността
Изпълнението на дизайнерска задача и успешното осъществяване на творчески бриф не зависят от гадаене и четене на мисли. Достатъчна е разработката на stylescape. Наличието му повишава прозрачността както в комуникацията, така и в работата ти.
А подлагането му на дискусия дава възможност на клиента да се чувства като част от процеса. Това значително ще намали притесненията му и желанието му да контролира всеки елемент от работата ти, за да е сигурен, че ще бъде свършена така, както се изисква.
Дали ще ти е от полза създаването на цял stylescape или mood board-ът ще е напълно достатъчен зависи изцяло от обхвата на проекта. Това обаче е само малка част от дейностите и особеностите, с които ще се сблъскаш при създаването на визуална идентичност.
Ако искаш да се запознаеш с всички аспекти на процеса, от идеята до презентирането, то курсът Logo and Visual Identity Design - юни 2024 е точно за теб. Той ще ти помогне да насочиш уменията си на дизайнер в посока изграждане на бранд идентичност и да ги надградиш със специфични способности, затова не го пропускай!