Стефан Кънчев – бащата на българското лого
Преди да се гмурнем в днешната статията по повод предстоящия курс Illustrator - май 2022, искам да те разходя набързо из софийските улици. Поемаме директно към парка „Заимов“, където ще се спрем пред театър „София“, но няма да влизаме вътре, а ще погледнем нагоре. Виж логото, познато ли ти е? Продължаваме към най-близката поща. За щастие има пощенски клон на Оборище. И тук няма да влезем. Знаеш и това лого, нали? Добре тогава, хайде към бензиностанция „Петрол“! Да, тази със змея, който бълва огън. Но бързо, защото трябва да минем също покрай ЦУМ, БНТ, БНР, съюза на архитектите, на художниците и… вероятно вече се досещаш накъде бия.
Човекът, който стои зад огромна част от знаците, с които всички сме израснали, свикнали и дори не забелязваме, е Стефан Кънчев – бащата на българския лого дизайн. Роден преди повече от сто години, през 1915 г. в Калофер, син на иконописец, той изучава стенопис в Художествената академия, след което се превръща в един от най-добрите приложни графици на своето време.
Надарен с талант, той още от малък чиракува при баща си, запознава се с множество художници и започва да се занимава с приложна графика още преди да е влязъл в Художествената академия. Черпейки опит от множеството образи и символи, натрупани от началото на човешката история, Кънчев успява по уникален начин да съчетае букви, знаци, идеи и национална идентичност и да създаде едни от най-емблематичните лога, познати на няколко поколения българи.
Всички изображения са взети от https://stefankanchev.com/
За времето, в което твори, той създава повече от 1000 запазени знака и символа, които доминират българското ежедневие. Участва на много международни изложби и се нарежда до имена в графичния дизайн като Пол Ранд и Сол Бас. Кънчев е включен в големия американски справочник от 1984 г. „Logo international“, където са му отделени цели 36 страници, както и в много други справочници и енциклопедии.
Мултидисциплинарен талант
Стефан Кънчев не ограничава таланта си само до създаване на лога. Той отделя значително време на филателната графика, създавайки повече от 700 пощенски марки, както и картички и пликове, оставайки ненадминат до ден днешен. „Особено осезаем е талантът на Кънчев в разработването на шрифтове. Спокойно можем да го наречем един от пионерите на съвременния български шрифт и графичен език с ясната простота, точност и уникална прецизност на изпълнението. Както и в други области на графичния дизайн като създаването на марки, пощенски картички, запазени знаци, плакати, реклами и други, така и в шрифтовата графика Кънчев има свой собствен и уникален почерк“, пише за него Евгений Атанасов.
До ден днешен Стефан Кънчев остава пример за всички млади графици, като човекът изрисувал една цяла епоха в българската визуална комуникация. „Доскоро приложната графика не бе смятана за изкуство, но ситуацията се промени и тя вече спечели своето място в артистичните жанрове, защото внася красота в ежедневието“, казва за своята работа Стефан Кънчев в интервю за Българското национално радио от 2000 година.
Вероятно артистът би бил приятно изненадан от развитието на приложната графика и броя хора, които имат амбициите да се отдадат на графичния дизайн. В същото това интервю той казва: „Техниката (компютъра) пести време, но ръката тряба да изпълни работата. Няма ли ръка… От техника качество за изкуство не става.“
Нареди се до легендите
Ако разходката из София ти хареса и логата на Стефан Кънчев ти направиха силно впечатление, и имаш желанието да се развиеш в сферата на графичния дизайн, не се колебай да се запишеш за предстоящия курс Illustrator - май 2022, който стартира на 9 май. Подходящ е за всички начинаещи! Побързай да се запишеш сега!