Елементи на добрия game дизайн - SoftUni Creative
Loading...

Елементи на добрия game дизайн

avatar Мария Вълчева 5 минути
Елементи на добрия game дизайн

Решил си да сбъдваш мечтата си? Готов си да се впуснеш в гейминг индустрията, не само като играч, но и като създател? Курсът Game Design – март 2022 ще ти помогне да направиш първите си стъпки, въвеждайки те в една от най-творческите сфери на работа, предоставяща невероятни възможности за себеизразяване.


От indie side-scroller игри до AAA заглавия – пътят, по който ще поемеш в света на видео игрите зависи изцяло от собствените ти цели и желания. Искаш целият творчески процес да зависи от теб? Възможно е. Или предпочиташ да станеш част от мощно студио с редица разнообразни проекти, от които се вълнуваш лично, и  да работиш в творчески, кипящ от идеи екип? Можеш. Важното е да започнеш отнякъде. И щом си решил да ставаш гейм дизайнер, аз съм тук, за да обсъдим някои от водещите елементи на добрия гейм дизайн.

Интуитивни контроли

Ако някога си играл Dark Souls с мишка и клавиатура, знаеш накъде отивам. Независимо колко е добра играта ти, ако контролите са фрустриращи и далеч от играчите, няма да е успешна. Всеки играч изгражда мускулна памет и някои контроли не просто трябва да запазят местата си, но и са се превърнали в еталон, към който разработчиците се придържат.


Целта на контролите е да позволят на играча безпроблемно да си взаимодейства с играта и да изпълнява възможните механики. Ако са просто поредното предизвикателство, интересът бързо ще спадне и няма да имаш успех.

Отличен аудио дизайн

Аудио ефектите и музиката на една игра са огромна част от умението ѝ да въвлича и задържа вниманието на играчите. Игри като God of War (2019), Ghost of Tsushima и Marvel’s Spider-Man: Miles Morales са страхотни примери за чудесен аудио дизайн.


Но в случая не говоря само за важността на музиката. Спомняш ли си Hellblade: Senua's Sacrifice? Аудиото на играта не просто създаваше изключителна атмосфера, но е и ключова част от геймплея.

Значението на визуалния дизайн

Не можем да отречем, че игри като Assassin’s Creed: Valhalla и Uncharted впечатляват с визиите си. Графиката е един от основните начини да привлечеш играчи. Но няма нужда да си виртуоз в изкуството, за да създадеш визуално привлекателна игра. Дори и да е на базата на пиксели.

Вземи за пример indie чудото Journey. Играта няма комплексен геймплей или претрупана среда, която да атакува всички сетива на играча. Но предлага невероятно, въодушевяващо приключение, именно благодарение на илюстрациите и визията си. Няма нужда да създадеш фотореалистични герои и среди, за да направиш визуално привлекателна игра. Целта на графичните елементи е да се съчетаят както с други технически аспекти на играта, така и с историята.

Дизайн на нивата

Т.нар. level design е ключов за задържането на интереса на играчите, които целиш да привлечеш. Независимо дали става дума за мащабни игри като Bloodborne и Batman: Arkham Asylum, или 2D side-scroller-и като Hollow Knight, именно добре замислените нива ще са това, което ще държат играча ангажиран с историята и развитието на действието.


Добрият level design те води без да те държи за ръката. Няма нужда да създаваш линейни коридори, за да могат играчите да се ориентират накъде трябва да отидат и какво да правят. Игри като Dark Souls, които ти дават възможност да изследваш зони, далеч над твоето ниво, знаят, че играчите сами ще осъзнаят кое е най-подходящото място, на което да отидат в дадения момент от развитието на героя им.


Така например, от централния хъб в Dark Souls, Firelink Shrine, можеш да стигнеш до три зони още при пристигането си – New Londo Ruins, The Catacombs, Undead Burg. Ако си взел конкретен стартиращ предмет при създаването на персонажа си, можеш да достъпиш дори Blighttown. Не само горчивият опит ще ти подскаже накъде трябва да тръгнеш наистина, но си свободен да изследваш на собствен риск.

А ако някак се справиш с предизвикателството, трябва да получиш и добра награда. Което ме води до следващия елемент.

Баланс между трудността и наградите

Нека оставим настрана Soulsborne заглавията, които споменах неколкократно. Ако някога си ги играл, знаеш, че те привличат повече с предизвикателството и удоволствието от това да се справиш с него, отколкото с наградите, които печелиш, когато успееш. Почти същото е валидно и за повечето Soulslike заглавия, вдъхновени от работата на FromSoftware.

Във всички останали случаи, играчът иска успехът му да бъде възнаграден с подходяща награда, била тя ъпгрейд за оръжие или умение, нови оръжия, брони и т.н. Нека ти дам пример от личен опит.


The Witcher 3: Wild Hunt несъмнено е страхотна игра по всички параметри. Като игра тип отворен свят (open world), разбира се, че съм попадала в зони, неподходящи за нивото ми. Но когато победя враг, който е по-високо ниво от мен, като играч очаквам да получа и награда, която е по-високо ниво от мен и наличното ми „оборудване“. А не безполезен меч, който е по-ниско ниво от моя.


Несъобразените с трудността награди могат да демотивират играча от това да изследва нови територии и да открие повече от играта ти. Това е нещо, за което ще трябва да мислиш, когато разработваш. В същото време, трябва така да осигуриш баланса, че играчът да не се сдобие с оптимални ъпгрейди в самото начало, премахвайки елемента „предизвикателство“ изобщо от началните нива.

Забавлението е най-важно!

Това е логично заключение, в крайна сметка, всички играем видео игри, за да се забавляваме. Но забавлението е функция на геймплея и механиките. Дори и репетитивни действия като риболов или събиране на материали може да е забавно, ако механиките са ангажиращи и смислени. Няма единна формула за забавни и ангажиращи механики, но ако си играл много игри, вероятно си придобил някаква представа какво ти харесва на теб.


Разбира се, когато ти създаваш игри, ще трябва да мислиш какво се харесва на играча, който искаш да привлечеш. Дали искаш да направиш играта подходяща за масова аудитория или се стремиш към нещо нишово, но изключително интересно. Винаги трябва да разработваш игри, изхождайки от желания на играчите.


Всичко, разгледано дотук, са основни съставки в рецептата, залегнала в основата на добрия game дизайн. Намират своето място и в т.нар. Game Design документ, който ще е твой неотменен спътник в процеса на разработка. Ако искаш да научиш повече за него и цялостния процес по създаване на игри, включи се в курса Game Design – март 2022. В края му ще създадеш и своя собствена игра, затова не се колебай, ако си решил да се впуснеш в тази творческа и вълнуваща сфера. Запиши се сега от ТУК и ще се видим на 8 март, за да се потопим заедно в магическия свят на игрите!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.