4 съвета за работа с Maya
Популярният софтуер „Maya” е стандартът в IT индустрията, когато става дума за 3D анимация. Вероятно вече сте навлезли в необятния свят на 3D моделирането и сте запознати с функционалностите, които Maya предлага. И тук идва големият проблем: какво да правите с всички опции, с които ви залива софтуера? Ето няколко съвета, които биха могли да ви помогнат да се ориентирате:
1. Как работи 3D пространството и как се представя от компютъра?
Всичко около нас е триизмерно, но компютърните екрани са двуизмерни. Какво представлява самото триизмерно пространство? Представете си игра, в която героят, който управлявате се движи от лявата страна на екрана към дясната. Това е първа ос – хоризонтала. Освен това героят ви може да скача т.е. движи се нагоре и надолу. Това е втората ос – вертикала. Съчетавайки двете оси, ние вече имаме класическа двуизмерна игра.
Какво обаче е различното при триизмерното пространство? Наличието на трета ос. За да превърнем посочената игра от двуизмерна в триизмерна, трябва да добавим трета ос, която (условно) ще започва от героя и ще завършва при вас т.е. втора хоризонтална ос, която е перпендикулярна на първата. За да изобрази триизмерни обекти, Maya 3D използва тези три оси, именувани Х (първа хоризонтала), Y (вертикала) и Z (втора хоризонтала). Пресечната точка на тези три оси се обозначава с координатите 0, 0, 0, и се нарича “origin”.
2. Клавишните комбинации са ваши приятели
Използването на клавишни комбинации е чудесен начин да ускорите своята работа в Maya. Далеч по-лесно е да запомните дадена клавишна комбинация и функцията, която тя изпълнява, вместо целия път през менютата, до търсената от вас опция. Основни действия като движение, завъртане, скалиране и други, се достъпват лесно, чрез прости клавишни комбинации, които ви спестяват горепосочените главоболия. Освен това чрез един прост search в Google можете да намерите пълен списък с всички действия и клавишните комбинации, с които се изпълняват. Също така можете да проверите кои опции подлежат на персонализация по отношение на клавишите, с които да ги извиквате.
3. Като споменах Google...
Maya крашва или дава съобщения за грешка? Пускате търсене в Google, за да видите какво означава грешката и как да я решите. Maya е професионален софтуер, който е на сцената от около 20 години, което означава, че вероятността някой преди вас да се е сблъскал със същите казуси е висока, в следствие на което в интернет можете да намерите ресурси или информация за всякакъв тъп грешки, с които бихте могли да се сблъскате.
4. .ma срещу .mb файлов формат. Какво представляват те и защо е от значение в какъв формат записвате файловете си?
В Maya имате възможност да запишете своите проекти под формата на „.ma” или „.mb“. Каква е разликата между тези два формата и какво означават те? „.ma“ означава „Maya Ascii“, а „.mb“ – „Maya Binary“. Без значение кой от двата формата ще изберете, те няма да повлияят различно на формата и визията на вашия проект. Разликата обаче е „под капака“ на програмата. Ако запазите своята сцена като „.ma“ файл, то програмата я запазва като текстов файл, който съдържа команди. Това ви позволява да отворите файла чрез текстов редактор и да редактирате създадената от вас сцена чрез редакция на самия скрипт. Това е полезно, когато искате да възстановите повреден файл чрез скриптове.
Ако запишете своя проект като „.mb“ файл, то програмата ще запише всеки скрипт като цифрови стойности, като по този начин вашият файл ще има по-малък размер, но за сметка на това вие няма да можете да го редактирате чрез скриптови редакции. “.mb” е файловият формат за запис по подразбиране, така че освен ако не възнамерявате да редактирате чрез скриптове своя проект, то препоръчително е да използвате него.
3D дизайнът има много детайли и познанията ни в този свят никога не са достатъчни. Сега имате възможност да ошлайфате натрупаните до момента умения с предстоящия курс „Game Modelling with Maya Advanced - септември 2020“. Не пропускайте този шанс, очакваме ви!