Денят на Creative експерта: Кристин Баджева – Graphic Designer - SoftUni Creative
Loading...

Денят на Creative експерта: Кристин Баджева – Graphic Designer

avatar Мария Вълчева 5 минути
Денят на Creative експерта: Кристин Баджева – Graphic Designer

От страст до професия – да се реализираш с творчество е напълно възможно! Ако копнееш за креативна свобода на себеизразяване, търсиш възможност да направиш света малко по-красив, то сферата на графичния дизайн е твоето място. Ако имаш колебания, че превръщането на творчеството ти в професия ще ограничи креативната ти свобода, нека заедно видим как работят специалистите. В рубриката Денят на Creative експерта” ще се срещнеш с много дизайнери и творци, завършили SoftUni Creative, а днес имат доказан опит и практика, които ще ти разкрият тайните „от кухнята“.


В следващите редове надникваме в ежедневието  на Кристин Баджева. Работата си като графичен дизайнер съчетава с фрийланс дейност и бе така добра да ни сподели в детайли как работят експертите. Не пропускай и полезните съвети, които Кристин даде!

Представи се на читателите ни!

Казвам се Кристин Баджева и съм графичен дизайнер в рекламна агенция. За СофтУни знаех от доста време, защото много мои познати бяха записали курсове по програмиране там. Лятото преди да стана трети курс в университета, реших окончателно, че искам да се занимавам с графичен дизайн и започнах да търся курсове, свързани с тази дейност.


Така и разбрах, че СофтУни ще стартират програмата Creative за втора година. Реших да се запиша, поради няколко причини. Първо, моите познати, които учеха там, бяха доволни. Второ, Creative програмата беше доста разнообразна и ми позволи да разбера кое наистина ми харесва от сферата на дизайна.

През какви обучения премина и как помогнаха на реализацията ти?

Преминах през всички курсове на базовата и Advanced програмата на СофтУни – графичен дизайн, видеообработка, UX и UI дизайн, 3D визуализация, като нещата, които научих ми помогнаха да развия уменията си. Дори още докато карах курсовете, ми се откриха няколко проекта, свързани с видеообработка и печатни издания (плакати, флаери, списание). Със сигурност изпитите в програмата ми помогнаха да надградя портфолиото си, както и да подобря процеса по изработка на дизайн.

С какво е изпълнен денят на дизайнера?

В момента работя в рекламна агенция, където проектите и дейностите ми са доста разнообразни. От изработване на лога, флаери, тефтери, визитки и календари, до брандиране на витрини и коли, работата в рекламна агенция е динамична, но се научават много неща – а именно какви изисквания трябва да се спазват, за да е издържан дизайнът, когато трябва да се напечата, изреже или залепи. Същевременно и поемам и фрийланс задачи, когато излезе някой готин проект.


Всеки ден в рекламна агенция е различен. Понякога е много динамичен (особено когато трябва да се сглобят 200 тефтера за 3 дни), друг път е по-спокойно. Един мой работен ден преминава по следния начин: Получавам запитване от клиент по мейл, или идва на място в офиса. Уточнява какво иска, дава референции, които са му харесали, изготвям му оферта и, ако я одобри, се заемам за работа.


Първата стъпка е проучване. Преглеждам конкурентните бизнеси и техния брандинг, извличам информацията, която ми трябва – кое е разпознаваемото в този бранш, кое е нещото, което различава конкуренцията, и т.н.


Следващата стъпка е да се съобразя с изискванията на клиента, ако има такива. След това започва същинската част – дизайна на проекта. Често си нахвърлям няколко идеи и захващам тази, която най-много ми допада. Не са и рядко случаите, когато по средата на процеса се отказвам от някоя идея, защото не ми харесва как се получава.


Ако не знам как да направя нещо, търся туториъли в YouTube. Тук искам да спомена, че YouTube е много полезен, когато искаш да направиш даден ефект, но не знаеш как. Но ако искаш да се занимаваш с графичен дизайн е добре да преминеш през няколко курса, като тези то СофтУни, защото там се научават дизайн правила, които е добре да се спазват, специфики в различните области на дизайна и правилна подготовка на файловете.


В повечето случаи правя два варианта на проекта – един според желанията на клиента, и още един според моите виждания след проучванията. Изпращам дизайните на клиента, той избира този, който повече му допада, и коригирам, ако има нужда.


Това е един идеален ден за графичния дизайнер. Не са рядко случаите, когато нещата не вървят по план. Понякога блокирам и не знам как да продължа. В такива моменти вариантите са два:


1) Хващам по-лесна и бърза задача, за да се разсея и все пак да получа удовлетворение и мотивация, че съм завършила проект;

2) Въпреки че преди всеки проект правя проучване и си задавам посока, в която искам да върви той, никога не е излишно отново да се разровя, като често изскачат нови идеи.

Коя е най-предизвикателната част от работата ти?

Аз се сблъсквам с две предизвикателства. Първото е надпреварата с времето. Понякога не всичко върви по мед и масло, изскачат пречки, блокираш. Въпреки че крайните срокове са най-големият мотиватор, стресът, съпътстван с тях, не е малък.


Второто е да създадеш нещо, което клиентът е видял отнякъде, но все пак да е достатъчно различно, за да не изглежда прекопирано и клиентът да го хареса.

Коя е най-удовлетворяващата част от работата ти?

Най-хубавото чувство е и клиентът да си хареса дизайна още от първия път, и дизайнерът да е доволен от работата си. Защото не е рядко дизайнът да е изпипан както трябва, но клиентът да иска корекции и в крайна сметка крайният продукт да е удовлетворяващ за клиента (което е и важното), а дизайнерът да не си го сложи в портфолиото.

Сподели ни за постижение, с което истински се гордееш!

Веднъж реших да послушам интуицията си и направих компромис с цената на едно лого, но си спечелих клиент, който почти всяка седмица ми се обажда за нови проекти. Благодарение на него вече знам как да изпращам запитвания директно към печатници, как да си подготвям файловете и много други. Това, което научих покрай работата с този клиент, изплати многократно логото, което му направих.

Какви качества притежава добрият дизайнер?

Освен комуникативност, креативност и стремеж за надграждане, има едно качество, за което почти не се говори, а е важно да се притежава – търпение. Не всичко ще се получава от първия път, клиентите ще връщат дизайна за корекции, програмите ще крашват (затова и периодичното запазване на файла е задължително!), принтовете ще излизат със странни цветове, защото сте пропуснали да обърнете файла от RGB в CMYK – но всичко това е част от процеса. Затова всеки, който иска да се занимава с графичен дизайн, трябва да има търпение.

Какъв практически съвет ще отправиш към всички младши специалисти?

Ако има възможност, всеки младши специалист трябва да мине през рекламна агенция. Там проектите са най-различни, а често сроковете са кратки. Ще комуникирате директно с клиенти, ще разберете особеностите при предпечатната подготовка, ще проследите процеса отвътре – това дава голям старт, ако решите да фрийланствате, или да създадете ваш собствен бизнес.

---

И ти можеш да преследваш удовлетворяваща реализация в творческа сфера като Кристин. Направи първата крачка с безплатния курс Design Basics и открий точната за теб посока! Още креативни и цветни истории „от кухнята“ можеш да откриеш в блога. Не се колебай и да ни пишеш на content@softuni.bg, за да споделим и твоя опит!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.