5 бранд бук примера, от които да се учиш
7 секунди. Толкова са необходими на човек да си създаде впечатление за една марка. Затова всеки бранд трябва да се стреми към постоянство в присъствието си онлайн. Това е единственият начин да остави трайна следа и да бъде запомнен. А както ще научиш в курса Logo and Visual Identity Design, името и логото са малка част от елементите, които ще оставят тази следа.
Всяка марка е комбинация от множество елементи, които въплъщават нейните вярвания, ценности, мисия, визия и послания. И всички те са обединени в т.нар. бранд бук (brand book). Това е ресурс, който налага стандартите и диктува начина, по който една марка се представя пред аудиторията.
Какво можеш да откриеш в един бранд бук, ще видим в следващите редове.
Какво съдържа един бранд бук?
Бранд идентичността се простира отвъд логото, както съм споделяла не веднъж. Всички нейни атрибути намират място в т.нар. бранд бук. В резултат, той съдържа елементи като:
• Мисия и визия, заедно с ценностите на компанията;
• Тонът и гласът на марката, на които ще се подчинява цялата комуникация;
• Вариации на логата, включително примери как може и как не може да се ползва логото, името, слоганът, а и илюстрациите, асоциирани с бранда;
• Първични и вторични цветове, асоциирани с марката, които да се използват във всички материали;
• Типографията и шрифтовете, които се използват за различни елементи като параграфи, заглавия и CTA, заедно с тежестта и размера им;
• Всички илюстрации, снимки и изображения, асоциирани с бранда;
• Примери за маркетингови материали;
• Начините, по които трябва да се изписва името на марката, включително допустими вариации, и още.
Вариант, който съдържа само визуални елементи, цветове и шрифтове, е по-скоро наръчник за стиловете, които могат да се използват от текущи и бъдещи дизайнери. Независимо дали ще е това или ще съдържа всички атрибути, вероятно на теб като дизайнер ще се падне задачата да го направиш.
Затова в следващите редове съм ти подготвила няколко впечатляващи примера, чиито тайни да разгледаш. Но преди това, ще видим кои са основните секции, които могат да бъдат открити в един бранд бук.
Как са обединени бранд бук елементите?
Основната задача на един бранд бук е да спомогне за налагането и увековечаването на марката, посредством последователно присъствие и комуникация. Затова и съдържа детайлна информация за начина, по който трябва да бъде представян брандът, включително юридически изисквания. По тази причина, обикновено структурата се състои от:
1. Идеология – където попадат елементи като мисията, визията, описанието на марката, начина, по който трябва да бъде позиционирана, гласът и тонът, който да се използват, посланията и примери за такива, за да демонстрират начина, по който се говори на аудиторията.
2. Дизайн насоки – в секцията попадат всички елементи, които касаят дизайна и визуалната комуникация на марката, включително снимки, лога и типография. Тези елементи могат да бъдат обединени самостоятелно в т.нар. визуални наръчници, касаещи стиловете, асоциирани с марката.
3. Юридическа информация – където ще откриеш данни за авторското право и друга важна (според марката) юридическа информация.
В зависимост от активите на бранда, бранд букът може да съдържа и повече и малко по-различни категории. Всичко е въпрос на оперативни решения и дизайнерска преценка. Затова в следващите редове ще видиш различни примери – някои по-скромни, други изключително детайлни:
1. Cisco
Cisco залага на изчерпателното представяне на бранда. Започват изискванията си с описание на преживяването, което марката им осигурява на своите клиенти, използвайки много конкретни определения за него – Exception, Effortless, Vital, Visionary.
Продължават с дизайни елементите и добавят секция, посветена на примери за реалното приложение на изискванията. Фиксирали са два основни стила, в които да представят марката. А още по-важното е, че са дали конкретни насоки и изисквания в кои случаи кой стил да бъде използван – Calm или Dynamic, според това какъв е фокусът на текущата комуникация.
Източник: Cisco
2. Discord
Discord приемат branding насоките изключително сериозно. Създали са малка книжка-наръчник, буквално бранд Библия, от над 70 страници, която обхваща всички елементи и активи на марката.
От компанията обръщат голямо внимание не само на стиловете, но и поставят значителен акцент върху комуникацията с потребителите. В крайна сметка, потребителите са бизнесът им.
И макар че е наистина е доста детайлен, бранд букът им е създаден с много внимание и грижа и към най-малките детайли. Навсякъде ще откриеш цветовете на марката, шрифтовете ѝ, както и тонът, който искат да налагат в комуникацията си с потребителите.
Източник: Discord
За да разгледаш примера пълноценно, не се колебай да свалиш бранд бука им от страницата на източника.
3. Slack
Вероятно се досещаш, че като една от водещите платформи за екипна работа и екипна комуникация, Slack разполага с визия, изобилстваща от UI елементи. За да се поддържа последователност при създаването на дизайни за марката, всички подобни дребни детайли трябва да бъдат включени в наличния бранд бук.
И от компанията са го направили. Те също са разработили изключително детайлен бранд бук, който включва изискванията към позиционирането, асоциациите, които брандът трябва да предизвика и миниатюрни детайли като огромния набор от иконки и символи.
Освен достъпен за сваляне PDF, от Slack са създали и цял дигитален хъб, в който съхраняват всички изисквания и детайли, които образуват бранд идентичността им.
Източник: Slack
4. Mailchimp
Днес Mailchimp е един от лидерите в осигуряването на услуги за email маркетинг и цялостни маркетинг операции. Това разрастване и към други сектори на маркетинга наложи ребрандирането на марката, за да може бранд идентичността да отговаря по-точно на мисията, визията и ценностите на марката.
Това, което е залегнало в основата на философията им, е, че независимо колко се разрастваш и какви трансформации преживява бизнеса ти, няма нужда да губиш ексцентричността и уникалните си характеристики в полза на създаването на шаблон. Точно обратното – когато има правилните партньори, един бизнес може успешно да запази своята уникална идентичност.
Тази философия е отразена и от ребрандинга им.
Източник: MailChimp
Освен изцяло посветена на дизайна им секция, от Mailchimp предоставят на служителите си и детайлни наръчници за стил на съдържанието и стил на потребителското преживяване. Всичко това формира тяхната бранд идентичност, макар и да не е формално обособено в бранд бук като марките, които разгледахме дотук.
5. American Red Cross
Накрая ще разгледаме един доста по-скромен бранд бук, който е по-скоро бранд постер. Той принадлежи на американския клон на Червения кръст и предоставя всичката необходима информация в една кратка брошурка.
Любопитен момент е използването на различна типография според посланията, които се предават. Така например, един шрифт с фиксирани характеристики се прилага, когато се цели ясно да бъде предадена определен тип информация. Друг пък се прилага при използването на storytelling техники, за комуникиране на мнения, както и при отправянето на призиви.
Източник: Red Cross
Създаването на бранд бук е ключов момент за всяка марка, която иска да поддържа последователна и хомогенна комуникация и присъствие в дигитална и печатна среда. Графичните дизайнери и копирайтърите се сменят, но идентичността трябва да устои на теста на времето.
За да видиш как се постига това и да научиш повече за изграждането на визуална идентичност като графичен дизайнер, не пропускай практическия курс Logo and Visual Identity Design - януари 2024. Запиши се още днес!