5 вдъхновяващи визуални наръчника за всеки дизайнер
Създаването на визуален наръчник е изкуство, което съчетава креативност и стратегически дизайн. Днес ще ти представя 5 примера от известни брандове, които са повече от обикновени шаблони – те въплъщават идентичността на марката, изразена чрез цветове, типография и елементи на дизайна.
В SoftUni Creative сме специализирани в предлагането на качествено, достъпно и практическо обучение по графичен дизайн и UI/UX, като наблягаме на важността на ученето чрез реални примери. Ако търсиш място, където да се научиш как да изграждаш и ти стилови ръководства, кандидатствай още днес!
Визуален наръчник vs. бранд бук – каква е разликата?
Визуалният наръчник очертава концепцията за идентичност на един бранд, елементите на системата за брандиране (лого, шрифтове, цветове, брандиране) и правилата за използване, за да се гарантира точност и последователност. Най-често се използва както от дизайнерите в компанията, така и други дизайнери, с които организацията работи.
Кога се използва? Всеки бранд с определена идентичност трябва да има ясно описани насоки. Наръчникът трябва да бъде формулиран детайлно, в зависимост от сложността на системата за визуална идентичност.
Бранд букът определя ценностите, мисията и идеологията на марката. Той служи като източник на вдъхновение за всички служители и ги мотивира да останат верни на основната концепция на организацията. Тази идеология трябва да бъде отразена във всички аспекти - от визуалния дизайн до тона на комуникацията. И тъй като бранд букът е насочен към цялата компания и това всеки служител да е наясно с описаното в него, понякогa се нарича още и "бранд библия".
Елементи на визуалния наръчник
Най-важното за визуалния наръчник е да въплъщава идентичността на бранда. Ето някои основни елементи, които може да съдържа той:
- Лого;
- Цветова палитра;
- Типография;
- Насоки за изображения/фотография;
- Разстояния и оформление;
- Ясни указания какво да се избягва;
- UI елементи;
- Насоки за употреба в социалните мрежи;
- Иконография.
Сега нека разгледаме нагледно някои добри примери за визуално ръководство:
Netflix
С общо над 247 милиона абонати по последни данни от Statista, Нетфликс е несъмнено една от най-разпознаваемите стрийминг платформи. От емблематичния встъпителен звук „та-дъм“ до познатото лого, което украсява домашните екрани на милиони домакинства, бранд изживяването, което Нетфликс предоставя, е силно отличимо и неповторимо.
Забележителното лого се появява в ярък червен цвят и шрифт с главни букви, което според визуалния наръчник на марката създава "първокласно кинематографично усещане, определящо индустриалния стандарт за оригинално съдържание".
Визуалният наръчник на Netflix се състои от две страници – лого и символ. И за двете то включва лого и фон, цвят на марката, бяло пространство, контрастно съотношение за логото на различни фонове, воден знак на видеото и съображения за използване.
Източник: Netflix brand style guide
Spotify
Ясно е, че музиката предизвиква емоции, така че асоциацията с кръглото зелено лого на Spotify може да е толкова разнообразна, колкото са и чувствата, които изпитваме, когато слушаме.
Благодарение на силната си бранд идентичност, Spotify се превърна в част от духа на брандинга в глобален план. Spotify има солиден визуален език и е отличен пример за визуален наръчник, който показва стойността на сътрудничеството и последователността.
Източник: Spotify brand style guide
Starbucks
В който и Starbucks да влезеш, знаеш, че вкусът на напитката ти ще бъде еднакъв, независимо от местоположението (въпреки че това не е сигурно за изписването на името ти върху чашата). От аромата на кафе до озвучаването – всяка част от преживяването в Starbucks е внимателно подбрана, като на преден план е идентичността на бранда.
Starbucks признава и цени своята цветова палитра, като отличава своето зелено като най-разпознаваемия си елемент и го включва във всичко от цвета на престилките до логото. Ето един чудесен пример за наръчник, който кратко, но изчерпателно очертава основните елементи на брандинга за всеки, който взаимодейства с този бранд.
Източник: Starbucks brand style guide
Coca-Cola
Кока-Кола е една от най-разпознаваемите марки в света, затова винаги е интересно да разгледаме как тя определя правилата на бранд идентичността си. Не е изненадващо, че това е един от най-големите примери за визуален наръчник с правила не само за приложения на логото (на няколко езика) и шрифтовете, но също и за дизайна на отделните продукти.
Източник: Coca-Cola Icon Design System
Като глобална платформа за комуникация, последователността е може би най-важна, тъй като приложението се използва от различни хора, на различни езици и на различни места. Например логото на WhatsApp не съдържа никакви букви, така че може да се използва последователно на различни езици. В същото време логото им използва икона на телефонна слушалка - универсален символ за комуникация.
Източник: WhatsApp Style Guide
Всеки наръчник предлага уникален поглед - от избора на цветови палитри до обмисления дизайн на типографията и визуализациите, тези визуални ръководства демонстрират дълбокото въздействие на съгласувания и обмислен дизайн при създаването на идентичността на бранда.
В SoftUni Creative нашата цел е да ти дадем необходимите знания и вдъхновение, за да създаваш и ти свои собствени отличителни наръчници. Ако тези примери са провокирали твоята креативност и желание да създаваш, направи първите си стъпки в нашата цялостна програма по дизайн, криейтив и визуализация.