Какви тенденции ще следват дизайнерите през 2024 година?
Графичният дизайн и визуалните материали играят критична роля в оформянето на средата, в която съществуваме – физическа и дигитална. Те са и сред най-адаптивните и гъвкави експерти днес, с нестихващ стремеж да са винаги една крачка пред промените и технологичните иновации. В цялостната програма по дизайн и криейтив на SoftUni Creative ще откриеш знанията и уменията, които да ти помогнат и на теб да бъдеш адаптивен в новоизбраната от теб творческа кариера.
А за да са една стъпка пред новостите, дизайнерите трябва да гледат напред към бъдещето. И не, нямат нужда от кристална топка, просто усет за индустрията. По този повод, днес ще те запозная с някои от най-очакваните тенденции, които ще се разгърнат през новата година. Така, придобиеш ли приложими в реална среда практически умения, ще си готов да ги приложиш и по най-актуалния начин.
А преди да се запознаем с тенденциите в работата на дизайнерите по-подробно, нека видим търсят ли се все още дизайнери и какво е бъдещето на професията.
Какво показват цифрите за света на дизайна?
Графичният дизайн има потенциала да промени света. Затова и търсенето на дизайнери в различни направления продължава, въпреки възхода на изкуствения интелект, способен да създава визуални материали.
Нищо чудно, че IBISWorld, една от водещите компании за проучвания по сектори и индустрии в световен мащаб, също споделя оптимистична прогноза за развитието на сферата. Последният обзор на индустрията отбелязва повишаващо се търсене на дизайнерски услуги в областта на уеб дизайна и анимациите, в резултат от стремежа на марките да наложат сами себе си.
В резултат, индустрията процъфтява последните 5 години, благодарение и на увеличените разходи за реклама, достигайки пазарен дял от над $49,7 милиарда към 2023 година. Въпреки AI и все по-достъпните софтуерни решения, търсенето на кадри също нараства с по около 2.1% на година за периода 2018-2023 година, като заетите в сектора надхвърлят 571 000 души.
Източник: IBISWorld
А ето и какъв ще е фокусът на всички тези професионалисти през 2024 година!
1. AI – асистент или заплаха?
Творческите индустрии понесоха най-значимият удар след появата на инструменти като Dall-E и Midjourney. Но алгоритмите и изкуственият интелект са част от творческите професии открай време. Само един пример – през 2017 година, Ogilvy „наема“ алгоритъм, за да създаде хиляди уникални дизайни за бурканчетата на Nutella за италианския пазар. Кампанията е толкова успешна, че само за месец се разпродават 7 милиона буркана течен шоколад, предвидени за кампанията.
Днес тези инструменти и прилежащите им алгоритми имат имена, намират се в почти всеки графичен софтуер, който можем да използваме, и имат за цел да пестят пари и време. AI технологията оптимизира работата на дизайнерите, ускорява процеса по създаване на визии и е източник на вдъхновени и идеи.
През 2024 година ще виждаме все по-широкото приложение на изкуствен интелект в сферата на дизайна. Инструментите ще стават все по-достъпни – вече разполагаме и с Adobe Firefly, и с вградени в Canva AI решения. А това означава, че ако искат да останат конкурентни, дизайнерите ще трябва да овладеят и такива инструменти. Сега е моментът, в който и ти да направиш първи стъпки в тази посока.
2. Минимализъм и интуитивност на UX/UI дизайна
Стремежът към изчистеният и лесен за овладяване интерфейс ще бъде пък приоритет в UI дизайна през 2024 година. Ще виждаме все по-малко ненужни и сложни елементи, които може да разсейват потребителите, когато боравят с даден дигитален продукт.
За да бъде запазена интригата, а интерфейсът и преживяването да са ангажиращи, дизайнерите ще залагат на анимации и 3D илюстрации, за да придадат живот на изчистената визия.
3. Фокус върху достъпния UX/UI дизайн
Дизайнерите играят все по-значима роля в осигуряването на дигитални преживявания, които са достъпни и приобщават по-широк кръг от хора, независимо от предизвикателствата, с които може да се борят. В тази връзка, UX/UI дизайнът ще тръгне по пътя на по-ясната и четима типография, по-качествения и удобен контраст, както и подобряване и улесняване на навигацията на сайтове и приложения.
Един от най-ярките примери за непрекъснати иновации в сферата на достъпния дизайн, разбира се, са продуктите на Apple. Те предлагат десетки решения за хора със зрителни, слухови, гласови, двигателни и дори когнитивни трудности.
4. Pantone и цветът на годината
Pantone е американска компания, която разработва собствена система за съвпадение и възпроизвеждане на цветове. Разработват уникални цветове, които могат да се ползват в дизайн проекти, а редица индустрии ги прилагат в работата си. От 2000 година насам, компанията провежда инициативата Color of the Year, която залага цветовите тенденции всяка година.
Цветът на 2024 година ще бъде невероятният Peach Fuzz. Той е пълна противоположност на дръзкия Viva Magenta от 2023 година. Ако Viva Magenta овластяваше и носеше радост и оптимизъм, то Peach Fuzz носи топлина и елегантност и се стреми да създаде усещане за близост и свързаност.
5. Как ще изглеждат илюстрациите?
Илюстрациите са все по-значим елемент от дизайна и бранд идентичността на съвременните брандове. Инструментите за създаването им, като Adobe Illustrator, стават все по-гъвкави и достъпни.
През 2024 година ще виждаме все повече илюстрации, вдъхновени от стиловете на анимето и комиксите. Ще бъдем заобиколени от геометрични фигури и сюрреалистичните им и игриви комбинации. Ще виждаме все повече шрифтове, имитиращи ръкописен текст. Вече споменах 3D илюстрациите, които да придават живот на дизайните – оформя се тенденция те да изглеждат тактилни и текстурирани, като направени от глина.
Източник: Envato Elements
2024 година се очертава като вълнуваща и предизвикателна за сферата на дизайна. Идеите ще са смели, цветовете – меки, а AI ще създава все повече възможности за реализиране на всевъзможни проекти. За да се потопиш и ти в този вълнуващ свят на дизайн и творчество, кандидатствай в цялостната програма на SoftUni Creative. Направи първата стъпка към творческа кариера още днес – включи се в безплатния курс и разбери дали това е твоето нещо!