Autodesk Maya - текстури и типове текстурни карти
Autodesk Maya продължава да държи челната позиция по използване и популярност сред софтуерите за 3D анимация. Използван е в продукции, награждавани с Оскари, и е еталон за създаване на анимации. Ако искаш да задълбочиш познанията си в сферата, да се потопиш в света на моделирането на органични персонажи, създаването на разгъвки, текстурирането и ригинга, използвайки именно Autodesk Maya, запиши се още днес в курса за напреднали 3D Animation Advanced - ноември 2023.
Именно по повод предстоящото обучение днес ще си говорим за текстури, както и за типовете текстурни карти, които можеш да ползваш. А по време на курса дори ще се научиш да рисуваш текстури.
Текстуриране с Autodesk Maya
В най-общи линии, текстурирането е начина, по който добавяш детайли на компютърната графика. Ако си направил първите си стъпки в 3D анимацията, вероятно знаеш, че това е един от най-важните аспекти на среди, персонажи и обекти. Текстурата спомага за придаването на реалистичен, тактилен вид на 3D анимацията и ѝ помага да се държи както реалните обекти. В реалния свят, при определени ефекти, текстурите променят цвета си, отразяват светлината, дори я пречупват и т.н.
Най-добрите в сферата се фокусират дори изцяло и само върху създаването на различни текстури. Истината е, че няма нужда да си успешен 3D аниматор, за да си професионален texture artist. Просто трябва да си наясно с процеса по 3D текстуриране. А той включва:
• Работа с UV разгъвки – всеки 3D обект се нуждае от разгъвка, за да можеш да започнеш да правиш текстури. Това е плоската репрезентация на 3D обекта, което ти позволява да нанесеш 2D текстурата в 3D пространството.
Източник: Unity Learn
• Осветление и сенки – обектът, който създаваш в Autodesk Maya, ще си взаимодейства по определен начин със светлината, на която е изложен. Трябва внимателно да подбереш текстурата, за да не изглежда странно и неестествено осветена. А тъй като тя е двуизмерен образ, добавянето на сенки е ключово за начина, по който светлината ще си взаимодейства с обекта.
• Текстурни карти и mapping – героите на днешната статия, картите са онази двуизмерна повърхност, която се наслагва върху триизмерен обект. Texture mapping се нарича самият процес по прилагане на текстури и детайли по 3D обектите.
По време на предстоящия курс за напреднали с Autodesk Maya ще имаш възможност да преминеш през целия процес и да приложиш най-добрите практики. Ще има възможност и сам да нарисуваш текстурите си с помощта на Photoshop. А сега в аванс ще те запозная с някои типове текстурни карти.
Map baking в Autodesk Maya и типове текстурни карти
Процесът по map baking в Autodesk Maya ти позволява да прехвърлиш информация от високополигонален 3D модел с фини детайли върху нискополигонален модел. Можеш да създадеш различни типове карти, като водещите сред тях са:
• Normal Map – известна още като Bump, това е типът карта, който ти позволява да добавяш релефни детайли към модела по лесен начин, без допълнителна топология. Можеш да създадеш такава изцяло в Autodesk Maya чрез инструмент като Crease, или да използваш модел, създаден в ZBrush, например.
• Ambient Occlusion – черно-бяла карта, която съдържа информация за осветлението и онези части от твоя 3D модел, които се намират в сянка винаги. Чрез нея придаваш контраст на текстурите и вариации на цветовете, като Ambient Occlusion картата не се използва сама. Обикновено се комбинира с т.нар. Diffuse карта, с която и ти самият ще се научиш да боравиш.
Източник: Autodesk Maya Knowledge Base
• Diffuse Map – най-често използваният метод за texture mapping. Чрез тези карти можеш да използваш всякакви снимки за пресъздаване на фотореалистични качества на обектите. Например за текстуриране на една тухлена стена, спокойно можеш да подбереш снимка на тухли.
• Roughness (Gloss) Map – тези карти определят колко гладка или не е повърхността, както и начинът, по който светлината се разпръсква по повърхността на един 3D модел.
• Metallic (Metalness) Map – този тип карти също са черно-бели и изпълняват ролята на маска. Чрез тях се определят кои зони от текстурата ще се държат като метали и кои не.
Техниките, които се използват при създаване на Diffuse текстурни карти са в основата и на създаването на Roughness и Metallic такива. Именно тези похвати ще разгледаш по време на курса за напреднали, редом с много други аспекти не само на текстурирането, но изобщо на 3D анимацията, включително и ригинг на хуманоидни персонажи. Обучението е изключително фокусирано върху практическата страна на процесите.
А най-хубавото е, че макар и да използваш конкретно Autodesk Maya, знанията и уменията, които ще придобиеш, са преносими и приложими и с други софтуери. Ако си готов да навлезеш в дълбокото, запиши се за 3D Animation Advanced още днес!