Какви елементи обединява в себе си UX дизайнът?
User Experience (или UX за по-кратко) е сфера на уеб дизайна, която акцентира върху оптимизиране на разположението на функционалностите в един сайт, така че той да бъде максимално удобен за потребителите без значение дали го достъпват през десктоп или мобилно устройство. Самият UX дизайн обаче съдържа в себе си редица елементи, за всеки от които може да се напише отделна книга. Ето кои са елементите, които съставят дисциплината „UX Design“.
Visual дизайн
Visual дизайнът или познат повече като „графичен дизайн“ или „communication design“, се занимава с естетиката на front-end-а на всички потребителски интерфейси. Предназначението на visual дизайнът е да използва визуални елементи като цветове, изображения и символи за да предаде съобщение на аудиторията, която гледа сайта.
Информационна архитектура
Информационната архитектура е изкуството (и науката) за структурирането и организирането на информацията в продукти и услуги, с цел по-добра ползваемост и откриваемост. Тази информация може да обхваща уебсайтове, софтуерни приложения, изображения. Освен това включва и т.нар. „метаданни“. В тази сфера също така влиза и това как страниците и навигационните настройки са структурирани.
Структуриране, организация и етикети
Структурирането в общи линии намалява информацията до основните ѝ единици, като след това изгражда връзка помежду им. Организирането включва групирането на тези единици по един отличителен и смислен начин. Маркирането с етикети означава използването на подходящи думи които да подобряват навигацията и откриваемостта.
Откриване и управление
Откриваемостта е най-важният фактор за информационната архитектура. Ако потребителите не са способни да открият необходимата им информация без да прибягват до браузване, търсене или питане – тогава считаме, че откриваемостта на информационната архитектура е лоша. Навигацията трябва да предразполага към лесно откриване на търсеното съдържание.
Interaction design
Общоизвестно е, че този елемент е интегрална част от UX дизайна, акцентирайки върху взаимодействието между потребителите и продукта. Основната цел на Interaction дизайна е да създаде продукт, който предоставя ефективно и удовлетворително потребителско изживяване, позволявайки на потребителите да осъществяват своите действия по най-добрия възможен начин.
Настоящия силен акцент върху потребителски-фокусирания дизайн и фокуса върху подобряването на потребителското изживяване превърнаха Interaction дизайнерите в ключов фактор при концептуализацията на продуктите, за да могат те да посрещнат потребителските очаквания и да отговорят на стандартите за най-новите UI шаблони и компоненти.
През последните няколко години, фокуса на ролята на Interaction дизайнерите се измести от просто фокусиране върху специфициране на UI компонентите към ситуации, в които дизайнерите имат повече свобода да проектират контекстуални интерфейси, които целят да отговорят на потребителските нужди. По този начин UX дизайнът еволюира в мултидисциплинарен клон на дизайна, който съчетава в себе си аспекти от графичния дизайн, анимацията и дори програмирането.
Полезност и тестване
Полезността е степента с която определяме дали даден продукт може да се използва от специфични потребители за постигането на специфични цели с ефективност и удовлетворение, при специфичен начин на употреба. Ако трябва да излезем от сферата на уебдизайна няма да е грешно да кажем че полезността е част от създаването на всяко едно нещо. Нито една форма не може да бъде неудобна и да възпрепятства работата с даден инструмент и това правило важи в пълна сила и за UX уеб дизайна.
За да си сигурен във високата степен на полезността на създадения от теб сайт, ти имаш нужда от т.нар. „Usability Testing“ или „тестване на полезността“. Тестването на полезността е техника, която се прилага при потребителски-фокусиран интерактивен дизайн за оценка на продукта, чрез тестване с истински потребители. Тази практика е незаменима, тъй като дава реална оценка по отношение на това как истинските потребители боравят със системата. Тестването измерва още и това колко бързо потребител може да изпълни дадени задачи и по този начин да прецени ефективността и интуитивността на крайния продукт.
Достъпност
Достъпността на дадена система описва лекотата с която потребителите могат да я достъпят, използват и разберат. В сферата на UX дизайна този термин се отнася до общата разбираемост на предоставената от вас информация и свойства, с които потребителят влиза във взаимодействие. Измерването на степента на достъпност помага да се прецени дали UX дизайна има нужда от оптимизиране, от подобрение. Не е грешка достъпността да се разглежда като част от полезността и нейното тестване.
WCAG
WCAG е абревиатура, която означава Web Content Accessibility Guidelines 2.0. WCAG 2.0 съдържа в себе си широк набор от препоръки за създаване на по-достъпно уеб съдържание. Следването на тези насоки ще ти помогне да създаваш по-достъпно съдържание за широк набор от хора, включително и хора със здравословни проблеми от зрителен или слухов характер, когнитивни ограничения, ограничени движения, говорни проблеми и други. Помагайки на тези хора в работата им със системите, които изграждаш (били те и само интерфейс на уеб сайт), ти подобряваш потребителското изживяване на всичките си потребители.
Курсът „UX Web Design - февруари 2019“ ти предоставя възможността да се запознаеш от първо лице с практическата страна при реализацията на добър UX дизайн. Не пропускай тази възможност, като се запишеш още днес!