Как UX дизайнерите се справят с usability изискването?
„Много съм доволна от преподавателя. Имах големи очаквания за курса и честно казано надминаха и очакванията ми. Страхотен професионализъм и начин на преподаване.“ – такива впечатления споделя Ива за опита си в практическото обучение UX Design Implementation. Съвсем скоро започва новото издание на курса, затова не пропускай да запазиш мястото си в него още сега.
Кога за последно ти се случи да попаднеш на сайт или в приложение, които са те объркали с тоталната липса на използваемост? Това е т.нар. характеристика usability.
Като потребители, всички сме изпитвали от първа ръка фрустрацията от борбата със сложен интерфейс, за да изпълним простичка задачка. Практическият курс за напреднали ще ти даде необходимите знания и умения, чрез които да се бориш срещу явлението на неизползваемия интерфейс.
Това е ключова стъпка към способността ти да създаваш качествено потребителско изживяване в дигиталните продукти, по които работиш. А използваемостта, или както ще я срещнеш в практиката – usability, е ключова съставка на качествения UX.
Именно за нея ще си говорим по-подробно днес, за да направиш първи стъпки към качеството.
Какво е usability или използваемост на интерфейс?
В контекста на UX, т.нар. usability може да превърне даден софтуер или приложение в звезда или да откаже и най-обръгналия потребител от това да го използва. Самият дигитален продукт може да разполага с брилянтни функционалности, които правят дори повече от очакваното.
Но ако му липсва използваемост, и способностите му ще останат неразкрити.
Usability аспектът не е прищявка на потребителя. Тя е важен елемент, на който трябва да се обръща внимание.
Характеристиката показва колко лесно и ефективно даден потребител може да си взаимодейства с дигитален продукт, било то софтуер, уебсайт или дори целева страница, за да постигне дадена цел или да изпълни определена задача.
Източник: UX Planet
Представи си, че очакваш гости и искаш да направиш средиземноморска вечеря, но не знаеш откъде да започнеш. Посещаваш сайт за рецепти и започваш да търсиш.
И търсиш, и търсиш, но всичко, с което се сблъскваш, е претрупан сайт с разхвърляни категории, липсваща йерархия в навигационното меню и без логика в групирането на рецептите. Какво ще направиш?
Аз ще потърся друг сайт, защото и без това имам да приготвя угощение, нямам време да се ровя. Това е ефектът, който оказва липсата на usability в дизайна. В следващите редове ще видим и защо е от такова значение за доброто потребителско изживяване.
Роля и значение на usability аспекта за изключителен UX
Сигурно и сам се досещаш колко голямо е значението на използваемостта, сега когато разбираш по-добре какво изразява. Тя:
• Повишава удовлетворението – когато потребителите успяват с лекота да изпълнят задачите, заради които ползват даден дигитален продукт, това подобрява преживяването им и ги мотивира да използват продукта отново, а и да го препоръчат на други хора за подобен на техния казус.
• Подобрява ефективността на потребителите – именно въпросната лекота, с която постигат целите си, прави потребителите ефективни във взаимодействието с продукта. Това повишава личното им удовлетворение от добре свършената работа, с която асоциират и въпросния продукт.
• Намалява фрустрацията – премахването на излишна сложност, опростяването на процеса по взаимодействие с продукта и поставянето на потребителя, а не на продукта на пиедестал, намаляват фрустрацията от лошата използваемост.
Източник: UID
Случва се разработчиците да вярват, че са създали перфектното решение, докато фактическите потребители не започнат да го използват. Затова е толкова важно степента на лекота на използване да се следи внимателно и да се взима предвид в процеса по разработка.
А как всъщност се постига? Като следваш няколко прости принципа, доказали се с практиката на UX дизайнерите. Общовалидните сред тях ще откриеш в следващите редове.
4 принципа на използваемостта
Осигуряването на usability на дизайна започва със спазването на няколко основни принципа. Това са:
1. Опростяване – на дизайна, на езика, който се използва, на броя стъпки, през които преминава потребителят при изпълнение на дадена задача, на навигационните елементи и т.н.
2. Обратна връзка – когато потребителят добави нещо в кошницата, трябва да има ясен визуален знак, че това се е случило. Наскоро ми се наложи да си купя билет за определено преживяване. При добавянето на една бройка в количката, нямаше никаква индикация, че това се е случило. Когато открих самата нея (защото беше на необичайно място и трудно забележима), вътре имаш 4 броя билети.
3. Интуитивност – потребителите трябва да могат да се ориентират лесно, да не се нуждаят от инструкции, за да използват интерфейса, или пък да прекарват дълго време в чудене какво представляват отделните бутони и функции. Залагай на познатото.
4. Подобряване – няма нужда съществуващият дизайн да остава завинаги, ако вреди на използваемостта. Проактивното търсене и събиране на обратна връзка от потребители по време на дизайн процеса, а и след него, може да спомогне за подобряване на usability аспекта.
Usability характеристиката е ключова за безпроблемното и приятно потребителско изживяване. Ако искаш да се научиш как да оценяваш потребителските нужди, да оценяваш преживяването им, а и като цяло да изграждаш качествен и харесван от аудиторията UX, не пропускай предстоящия курс.
UX Design Implementation - ноември 2024 ще надгради знанията и уменията ти и ще ти помогне да навлезеш още по-дълбоко в материята. За да извлечеш максимума от курса, е важно да познаваш Figma, но не е нужно да имаш предишен практически опит като UX дизайнер. Можеш да се запишеш още днес. Очакваме те!