Usability: как се създава изключително потребителско изживяване? - SoftUni Creative
Loading...

Usability: как се създава изключително потребителско изживяване?

avatar Мария Вълчева 4 минути
Usability: как се създава изключително потребителско изживяване?

Кога за последно ти се случи да попаднеш на сайт или в приложение, които са те разочаровали и объркали с липсата на usability? Като потребители, всички сме изпитвали от първа ръка фрустрацията от борбата със сложен интерфейс, за да изпълним простичка задачка. Практическият курс за напреднали UX Design Implementation - юли 2023 ще ти даде необходимите знания и умения, чрез които да се бориш срещу явлението на неизползваемия интерфейс.

Това е ключова стъпка към способността ти да създаваш качествено потребителско изживяване в продуктите, по които работиш. А използваемостта, или както ще я срещнеш в практиката – usability, е ключова съставка на качествения UX. Именно за нея ще си говорим по-подробно днес, за да направиш първи стъпки към качеството.

Какво е usability?

В контекста на UX, т.нар. usability може да превърне даден софтуер или приложение в звезда или да откаже и най-обръгналия потребител от това да го използва. Самият дигитален продукт може да разполага с брилянтни функционалности, които правят дори повече от очакваното. Но ако му липсва използваемост, и способностите му ще останат неразкрити.

Usability аспектът не е прищявка на потребителя. Тя е важен елемент, на който трябва да се обръща внимание, защото показва колко лесно и ефективно даден потребител може да си взаимодейства с дигитален продукт, било то софтуер, уебсайт или дори целева страница, за да постигне дадена цел или да изпълни определена задача.

Източник: UX Planet

Представи си, че очакваш гости и искаш да направиш средиземноморска вечеря, но не знаеш откъде да започнеш. Посещаваш сайт за рецепти и започваш да търсиш. И търсиш, и търсиш, но всичко, с което се сблъскваш, е претрупан сайт с разхвърляни категории, липсваща йерархия в навигационното меню и без логика в групирането на рецептите. Какво ще направиш?

Аз ще потърся друг сайт, защото и без това имам да приготвя угощение, нямам време да се ровя. Това е ефектът, който оказва липсата на usability в дизайна. В следващите редове ще видим и защо е от такова значение за доброто потребителско изживяване.

Usability: роля и значение за изключителен UX

Сигурно и сам се досещаш колко голямо е значението на използваемостта, сега когато разбираш по-добре какво изразява. Тя:

Повишава удовлетворението – когато потребителите успяват с лекота да изпълнят задачите, заради които ползват даден дигитален продукт, това подобрява преживяването им и ги мотивира да използват продукта отново, а и да го препоръчат на други хора за подобен на техния казус.

Подобрява ефективността на потребителите – именно въпросната лекота, с която постигат целите си, прави потребителите ефективни във взаимодействието с продукта. Това повишава личното им удовлетворение от добре свършената работа, с която асоциират и въпросния продукт.

Намалява фрустрацията – премахването на излишна сложност, опростяването на процеса по взаимодействие с продукта и поставянето на потребителя, а не на продукта на пиедестал, намаляват фрустрацията от лошата използваемост.

Източник: UID

Случва се разработчиците да вярват, че са създали перфектното решение, докато фактическите потребители не започнат да го използват. Затова е толкова важно степента на лекота на използване да се следи внимателно и да се взима предвид в процеса по разработка.

А как всъщност се постига? Като следваш няколко прости принципа, доказали се с практиката. Общовалидните сред тях ще откриеш в следващите редове.

4 usability принципа

Осигуряването на използваемостта на дизайна започва със спазването на няколко основни принципа. Това са:

1. Опростяване – на дизайна, на езика, който се използва, на броя стъпки и интеракции, с които трябва да се сблъска потребителят, на навигационните елементи и т.н.

2. Обратна връзка – когато потребителят добави нещо в кошницата, трябва да има ясен визуален знак, че това се е случило. Наскоро ми се наложи да си купя билет за определено преживяване. При добавянето на една бройка в количката, нямаше никаква индикация, че това се е случило. Когато открих самата нея (защото беше на необичайно място и трудно забележима), вътре имаш 4 броя билети.

3. Интуитивност – потребителите трябва да могат да се ориентират лесно, да не се нуждаят от инструкции, за да използват интерфейса, или пък да прекарват дълго време в чудене какво представляват отделните бутони и функции. Залагай на познатото.

4. Подобряване – няма нужда съществуващият дизайн да остава завинаги, ако вреди на използваемостта. Проактивното търсене и събиране на обратна връзка от потребители по време на дизайн процеса, а и след него, може да спомогне за подобряване на usability аспекта.

Usability характеристиката е ключова за безпроблемното и приятно потребителско изживяване. Ако искаш да се научиш как да оценяваш потребителските нужди, да оценяваш преживяването им, а и като цяло да изграждаш качествен и харесван от аудиторията UX, не пропускай предстоящия курс.

UX Design Implementation – юли 2023 ще надгради знанията и уменията ти и ще ти помогне да навлезеш още по-дълбоко в материята. За да извлечеш максимума от курса, е важно да познаваш Figma добре, но не е нужно да имаш предишен практически опит като UX дизайнер. Можеш да се запишеш още днес, като срокът за това е до 2 юли. Очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.