Личен бранд за дизайнери: генералист vs. нишов специалист?
Една от най-привлекателните характеристики на професията графичен дизайнер е това, че можеш да работиш по широк спектър от проекти и за разнообразие от клиенти. В предстоящия курс Building a Creative Portfolio – март 2023 ще се научиш как да се позиционираш така, че да привличаш клиентите, които искаш, или пък да впечатлиш работодателя, от който се вълнуваш.
А развиеш ли достатъчно умения на експертно ниво, на практика ще можеш да поемеш всеки проект и единственото ти ограничение ще е времето. Именно тук идва и едно от важните решения, които ще трябва да вземеш като графичен дизайнер – като нишов експерт или като генералист ще се позиционираш? За да ти помогна по-лесно да вземеш това решение и по повод предстоящото практическо обучение, в следващите редове ще ти представя особеностите на двата типа дизайнери. Да започваме!
Графичен дизайнер генералист
Представи си да работиш по идентичността и визиите на компания, произвеждаща автомобили. А след шест месеца те наемат да изработиш логото на нов курортен комплекс. И след още шест трябва да създадеш опаковката на нови безглутенови бисквитки. Малко са професионалистите, които могат да преминат през сферите на машиностроенето, туризма и бързооборотните стоки и да се справят успешно със задълженията си. Графичните дизайнери са едни от тях.
И то в частност т.нар. генералисти (generalists). Това са онези дизайнери, които не са се специализирали в определено направление на дизайна и могат да работят по богата гама от проекти и задачи, благодарение на разнообразните си умения и компетенции. За тях с пълна сила важи определението Jack of all trades – някой, който го бива за всичко. В резултат, генералистите:
• Могат да работят за по-разнообразни клиенти;
• Могат да поемат повече проекти;
• Никога не скучаят, защото постоянно работят по нещо ново.
Тази поговорка обаче има и продължение – master of none. Т.е. може и да са добри за широк спектър от дейности, но трудно могат да предложат експертния лазерен фокус на нишовите експерти. А в резултат – и трудно да изпъкнат. С какво обаче ги превъзхождат нишовите специалисти и изобщо може ли да говорим за превъзходство? Да видим!
Нишов графичен дизайнер
Нишовите графични дизайнери се специализират тясно в дадено направление на все по-разнообразната и фрагментирана сфера на дизайна. Сигурно се чудиш защо някой би се отказал от безкрайните възможности пред генералистите? Специализацията ти дава възможност да се фокусираш върху това, в което си най-добър и най-много ти харесва да създаваш.
Освен това (и особено ако искаш да се реализираш на свободна практика) нишовите експерти могат много по-лесно да открият идеалния си клиент и да се позиционират с мисъл за него. В резултат, като нишов дизайнер:
• Можеш да изпъкнеш пред конкуренцията с експертни способности;
• Много по-лесно можеш да специализираш, развивайки специфични умения;
• Ще работиш точно по онзи тип проекти, които харесваш най-много (например за развиване на брандова идентичност).
От това директно ти става ясен и основният недостатък на специализацията и фокусирането само върху една ниша – ограниченото разнообразие от проекти и репетитивността на дейностите.
Източник: MarketSplash
Добрата новина е, че можеш да специализираш на различни нива – на най-високото ниво трябва да избереш дизайн направлението. Ако спреш дотук (например специализираш в илюстрации, UX/UI, графичен дизайн за социални мрежи и т.н.), за теб остават отворени възможности в различни индустрии.
Как да избереш посоката си?
Няколко са нещата, на които можеш да обърнеш внимание, за да разбереш като какъв тип дизайнер искаш да се позиционираш:
1. Оцени уменията си обективно – в кое си най-добър?
2. Какви проекти ти доставят най-голямо удоволствие и можеш ли да се ограничиш само до тях?
3. Как си представяш идеалния клиент, особено ако искаш да работиш на свободна практика?
4. Експериментирай с инструментите и проектите, които създаваш, за да откриеш какво те удовлетворява най-много.
Така най-лесно ще можеш да разбереш дали предпочиташ да си оставиш отворени много врати като генералист или искаш да се фокусираш върху това да станеш именит експерт в една сфера. В зависимост от това, портфолиото ти ще изглежда различно, а също и начина, по който ще подходиш към личния си бранд и позиционирането си пред клиенти и работодатели.
По време на предстоящия курс ще получиш безценни практически съвети и насоки и ще придобиеш умения, чрез които да изградиш привлекателен личен бранд и разработено за успех портфолио. Не пропускай възможността да откриеш и особеностите на позиционирането онлайн и офлайн и се запиши за курса Building a Creative Portfolio – март 2023 още днес. Очакваме те!