Личен бранд за дизайнери: генералист vs. нишов специалист? - SoftUni Creative
Loading...

Личен бранд за дизайнери: генералист vs. нишов специалист?

avatar Мария Вълчева 3 минути
Личен бранд за дизайнери: генералист vs. нишов специалист?

Една от най-привлекателните характеристики на професията графичен дизайнер е това, че можеш да работиш по широк спектър от проекти и за разнообразие от клиенти. В предстоящия курс Building a Creative Portfolio – март 2023 ще се научиш как да се позиционираш така, че да привличаш клиентите, които искаш, или пък да впечатлиш работодателя, от който се вълнуваш.

А развиеш ли достатъчно умения на експертно ниво, на практика ще можеш да поемеш всеки проект и единственото ти ограничение ще е времето. Именно тук идва и едно от важните решения, които ще трябва да вземеш като графичен дизайнер – като нишов експерт или като генералист ще се позиционираш? За да ти помогна по-лесно да вземеш това решение и по повод предстоящото практическо обучение, в следващите редове ще ти представя особеностите на двата типа дизайнери. Да започваме!

Графичен дизайнер генералист

Представи си да работиш по идентичността и визиите на компания, произвеждаща автомобили. А след шест месеца те наемат да изработиш логото на нов курортен комплекс. И след още шест трябва да създадеш опаковката на нови безглутенови бисквитки. Малко са професионалистите, които могат да преминат през сферите на машиностроенето, туризма и бързооборотните стоки и да се справят успешно със задълженията си. Графичните дизайнери са едни от тях.

И то в частност т.нар. генералисти (generalists). Това са онези дизайнери, които не са се специализирали в определено направление на дизайна и могат да работят по богата гама от проекти и задачи, благодарение на разнообразните си умения и компетенции. За тях с пълна сила важи определението Jack of all trades – някой, който го бива за всичко. В резултат, генералистите:

• Могат да работят за по-разнообразни клиенти;

• Могат да поемат повече проекти;

• Никога не скучаят, защото постоянно работят по нещо ново.

Тази поговорка обаче има и продължение – master of none. Т.е. може и да са добри за широк спектър от дейности, но трудно могат да предложат експертния лазерен фокус на нишовите експерти. А в резултат – и трудно да изпъкнат. С какво обаче ги превъзхождат нишовите специалисти и изобщо може ли да говорим за превъзходство? Да видим!

Нишов графичен дизайнер

Нишовите графични дизайнери се специализират тясно в дадено направление на все по-разнообразната и фрагментирана сфера на дизайна. Сигурно се чудиш защо някой би се отказал от безкрайните възможности пред генералистите? Специализацията ти дава възможност да се фокусираш върху това, в което си най-добър и най-много ти харесва да създаваш.

Освен това (и особено ако искаш да се реализираш на свободна практика) нишовите експерти могат много по-лесно да открият идеалния си клиент и да се позиционират с мисъл за него. В резултат, като нишов дизайнер:

• Можеш да изпъкнеш пред конкуренцията с експертни способности;

• Много по-лесно можеш да специализираш, развивайки специфични умения;

• Ще работиш точно по онзи тип проекти, които харесваш най-много (например за развиване на брандова идентичност).

От това директно ти става ясен и основният недостатък на специализацията и фокусирането само върху една ниша – ограниченото разнообразие от проекти и репетитивността на дейностите.

Източник: MarketSplash

Добрата новина е, че можеш да специализираш на различни нива – на най-високото ниво трябва да избереш дизайн направлението. Ако спреш дотук (например специализираш в илюстрации, UX/UI, графичен дизайн за социални мрежи и т.н.), за теб остават отворени възможности в различни индустрии.

Как да избереш посоката си?

Няколко са нещата, на които можеш да обърнеш внимание, за да разбереш като какъв тип дизайнер искаш да се позиционираш:

1. Оцени уменията си обективно – в кое си най-добър?

2. Какви проекти ти доставят най-голямо удоволствие и можеш ли да се ограничиш само до тях?

3. Как си представяш идеалния клиент, особено ако искаш да работиш на свободна практика?

4. Експериментирай с инструментите и проектите, които създаваш, за да откриеш какво те удовлетворява най-много.

Така най-лесно ще можеш да разбереш дали предпочиташ да си оставиш отворени много врати като генералист или искаш да се фокусираш върху това да станеш именит експерт в една сфера. В зависимост от това, портфолиото ти ще изглежда различно, а също и начина, по който ще подходиш към личния си бранд и позиционирането си пред клиенти и работодатели.

По време на предстоящия курс ще получиш безценни практически съвети и насоки и ще придобиеш умения, чрез които да изградиш привлекателен личен бранд и разработено за успех портфолио. Не пропускай възможността да откриеш и особеностите на позиционирането онлайн и офлайн и се запиши за курса Building a Creative Portfolio – март 2023 още днес. Очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.