CMYK: как се случва дизайнът за печат?
Ако си решил да ставаш графичен дизайнер, жонглирането с цветните профили CMYK и RGB ще бъде част от ежедневната ти работа. По повод наближаващия курс за начинаещи Photoshop – март 2023 съм ти подготвила кратка статия, която да обясни на достъпен език какво представлява звучното ЦМИК и защо трябва да му обърнеш внимание.
Независимо дали ще се специализираш в разработването на визуална идентичност, създаването на дизайн за опаковки, оформлението на книги и списания, изпълнението на дизайн за печат вероятно ще е част от задълженията ти. Дори невероятното лого, което си създал, рано или късно ще се окаже напечатано и… може и да не изглежда точно така, както си го проектирал.
Но само ако си позволиш да забравиш за CMYK. Ето какво имам предвид!
Какво е CMYK?
Едно от основните и най-високоценени качества на дизайнерите е способността им да мислят за това как ще изглежда дизайнът във всички канали – уеб и принт. Когато и ти станеш професионален дизайнер и започнеш да работиш по различни проекти, трябва да вземеш това предвид.
Източник: Mixam
Това е необходимо, защото цветовете се формират и изглеждат различно на екрани и върху лист хартия. Цветовете за екрани се създават посредством цветовия модел RGB – Red, Green, Blue. От смесването им, цветовете стават по-ярки и светли, а комбинацията от трите създава бяло. За контраст, цветовият профил CMYK – Cyan, Magenta, Yellow, Black (може да го срещнеш и като Кey), е разработен с оглед начина, по който цветовете абсорбират светлината, когато се напечатани. Смесването им води до образуването на черно.
Защо точно тези цветове?
Именно циан, маджента, жълто и черно са четирите основни цвята, които се използват в многоцветното принтиране. Комбинирането им служи за получаване на почти всички останали цветове. Самият CMYK модел е субтрактивен – цветовете стават все по-тъмни, когато се наслояват, докато накрая не се получи черно.
В действителност, това черно няма да е истинското черно, с което сме свикнали. Принтерите обикновено изкарват леко сивеещ черен цвят. Затова е важно, когато използваш черно в дизайни за принт, внимателно да настроиш цвета. В резултат се получават т.нар. Стандартно Черно (C – 0%, M – 0%, Y – 0%, K – 100%) и Наситено Черно (Rich Black). При второто, към черния цвят се добавя по малко от останалите три цвята, за да се получи наситен и дълбок резултат. Какъв вариант ще използваш зависи изцяло от дизайна, който разработваш, както и какви елементи има. А ето и някои примери за черния цвят:
Източник: Gorilla Printing
Защо се нуждаем от CMYK модел?
Цветният профил RGB може да пресъздаде над 16 милиона цвята. Много по-малко са постижими при принтирането и използването на четирите цвята от CMYK профила. Огромен процент остават извън гамата и трябва да бъдат допълнително нагодени за целите на печата. В противен случай, когато бъде принтиран даден дизайн със заложен RGB модел, цветовете ще изглеждат по-тъмни, отколкото на екрана.
Източник: Lifewire
Именно затова, когато създаваш дизайн, за който е вероятно да се използва и за печат, хубаво е да започваш със CMYK профил. Разбира се, можеш да започнеш и с RGB, но след това ще трябва да го конвертираш и да донагодиш цветовете допълнително. И в тази връзка, в следващите редове ще си поговорим за това в кои случаи е добре да започваш директно със CMYK профила.
Кога CMYK профилът е задължителен?
Ако си стигнал дотук, вероятно вече си си отговорил и сам на този въпрос – когато даден дизайн ще се принтира, задължително трябва да бъде подаден в CMYK. Това включва всичко от брандова идентичност и лога и дизайни за визитки, брандирана хартия за писма и документи, картички, всякакви канцеларски материали, до флаери, брошури, списания и продуктови опаковки.
Източник: Same Day Printing
Освен това, ако искаш да създаваш дизайни за чаши, дрехи и аксесоари, файловете ти също трябва да са в CMYK профил. Кориците за книги, обложките за CD-та и постерите не правят изключение, както ще видиш и по време на курса.
Когато един дизайн ще съществува само онлайн – например визии за реклами, всякакви иконки, бутони и графики за целите на уеб дизайна, инфографиките и т.н., трябва да използваш RGB. Ако забравиш тази тънка разлика, когато дизайните се принтират, ще излизат по-тъмни и смити.
Спецификите на подготовката за уеб и печат ще откриеш по време на практическите занятия в предстоящия курс за начинаещи Photoshop – март 2023. Обучението ще ти разкрие полезни настройки и важни клавишни комбинации, както и тънкостите при разработката на разнообразни проекти, които самият ти ще създадеш. В допълнение, ще работиш с текст, филтри и специални ефекти, Smart обекти и растерни изображения. Това са основополагащи знания и умения, от които се нуждае всеки дизайнер, затова ако си готов да поемеш по този път, не се колебай и запиши още днес. Очакваме те!