CMYK: как се случва дизайнът за печат? - SoftUni Creative
Loading...

CMYK: как се случва дизайнът за печат?

avatar Мария Вълчева 4 минути
CMYK: как се случва дизайнът за печат?

Ако си решил да ставаш графичен дизайнер, жонглирането с цветните профили CMYK и RGB ще бъде част от ежедневната ти работа. По повод наближаващия курс за начинаещи Photoshop – март 2023 съм ти подготвила кратка статия, която да обясни на достъпен език какво представлява звучното ЦМИК и защо трябва да му обърнеш внимание.

Независимо дали ще се специализираш в разработването на визуална идентичност, създаването на дизайн за опаковки, оформлението на книги и списания, изпълнението на дизайн за печат вероятно ще е част от задълженията ти. Дори невероятното лого, което си създал, рано или късно ще се окаже напечатано и… може и да не изглежда точно така, както си го проектирал.

Но само ако си позволиш да забравиш за CMYK. Ето какво имам предвид!

Какво е CMYK?

Едно от основните и най-високоценени качества на дизайнерите е способността им да мислят за това как ще изглежда дизайнът във всички канали – уеб и принт. Когато и ти станеш професионален дизайнер и започнеш да работиш по различни проекти, трябва да вземеш това предвид.

Източник: Mixam

Това е необходимо, защото цветовете се формират и изглеждат различно на екрани и върху лист хартия. Цветовете за екрани се създават посредством цветовия модел RGB – Red, Green, Blue. От смесването им, цветовете стават по-ярки и светли, а комбинацията от трите създава бяло. За контраст, цветовият профил CMYKCyan, Magenta, Yellow, Black (може да го срещнеш и като Кey), е разработен с оглед начина, по който цветовете абсорбират светлината, когато се напечатани. Смесването им води до образуването на черно.

Защо точно тези цветове?

Именно циан, маджента, жълто и черно са четирите основни цвята, които се използват в многоцветното принтиране. Комбинирането им служи за получаване на почти всички останали цветове. Самият CMYK модел е субтрактивен – цветовете стават все по-тъмни, когато се наслояват, докато накрая не се получи черно.

В действителност, това черно няма да е истинското черно, с което сме свикнали. Принтерите обикновено изкарват леко сивеещ черен цвят. Затова е важно, когато използваш черно в дизайни за принт, внимателно да настроиш цвета. В резултат се получават т.нар. Стандартно Черно (C – 0%, M – 0%, Y – 0%, K – 100%) и Наситено Черно (Rich Black). При второто, към черния цвят се добавя по малко от останалите три цвята, за да се получи наситен и дълбок резултат. Какъв вариант ще използваш зависи изцяло от дизайна, който разработваш, както и какви елементи има. А ето и някои примери за черния цвят:

Източник: Gorilla Printing

Защо се нуждаем от CMYK модел?

Цветният профил RGB може да пресъздаде над 16 милиона цвята. Много по-малко са постижими при принтирането и използването на четирите цвята от CMYK профила. Огромен процент остават извън гамата и трябва да бъдат допълнително нагодени за целите на печата. В противен случай, когато бъде принтиран даден дизайн със заложен RGB модел, цветовете ще изглеждат по-тъмни, отколкото на екрана.

Източник: Lifewire

Именно затова, когато създаваш дизайн, за който е вероятно да се използва и за печат, хубаво е да започваш със CMYK профил. Разбира се, можеш да започнеш и с RGB, но след това ще трябва да го конвертираш и да донагодиш цветовете допълнително. И в тази връзка, в следващите редове ще си поговорим за това в кои случаи е добре да започваш директно със CMYK профила.

Кога CMYK профилът е задължителен?

Ако си стигнал дотук, вероятно вече си си отговорил и сам на този въпрос – когато даден дизайн ще се принтира, задължително трябва да бъде подаден в CMYK. Това включва всичко от брандова идентичност и лога и дизайни за визитки, брандирана хартия за писма и документи, картички, всякакви канцеларски материали, до флаери, брошури, списания и продуктови опаковки.

Източник: Same Day Printing

Освен това, ако искаш да създаваш дизайни за чаши, дрехи и аксесоари, файловете ти също трябва да са в CMYK профил. Кориците за книги, обложките за CD-та и постерите не правят изключение, както ще видиш и по време на курса.

Когато един дизайн ще съществува само онлайн – например визии за реклами, всякакви иконки, бутони и графики за целите на уеб дизайна, инфографиките и т.н., трябва да използваш RGB. Ако забравиш тази тънка разлика, когато дизайните се принтират, ще излизат по-тъмни и смити.

Спецификите на подготовката за уеб и печат ще откриеш по време на практическите занятия в предстоящия курс за начинаещи Photoshop – март 2023. Обучението ще ти разкрие полезни настройки и важни клавишни комбинации, както и тънкостите при разработката на разнообразни проекти, които самият ти ще създадеш. В допълнение, ще работиш с текст, филтри и специални ефекти, Smart обекти и растерни изображения. Това са основополагащи знания и умения, от които се нуждае всеки дизайнер, затова ако си готов да поемеш по този път, не се колебай и запиши още днес. Очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.