Димитър Тасев – умението да представиш цяла книга с една рисунка
"Плакатът днес има много малко развитие, защото е част от рекламна, маркетингова стратегия или каквото и да е. Докато навремето при липса на ресурси, на традиции, плакатът беше единственият посредник между публиката, режисьорските намерения и драматургичния материал". Това са думи на Димитър Тасев – следващият емблематичен български художник в рубриката ни. Поводът е предстоящият ни курс Logo Design with Illustrator и макар и Тасев да е известен с плакатите си, концептуалното му мислене, усетът му за композиция и опростяване на идеята са достоен пример за всеки артист.
Димитър Тасев е роден в столицата на 31 март 1937 г., завършва Националната художествена академия, специалност „Плакат“ и започва работа за Народния театър за младежта. Понеже постановките там са сутрин и вечер, той е принуден да прави два пъти повече плакати. Практиката се отразява и Тасев започва постепенно да изгражда свой стил и да се откроява от останалите.
„Плакатът е специфичен, за разлика от другите печатни издания, се гледа от голяма дистанция: в движение, от колело, от автобус. Затова и се рисува различно, трябва да е цветен и шармантен. Трябва да бъде много комуникативен. Той няма и специално място, например на улицата трябва да седи здраво на колоната, редом до други плакати. Той е много чаровно изкуство, прилича малко на джаза и на модерния балет, ударен и синтезиран. Чувствах се някак си удовлетворен. Ставаш всеки ден с надеждата, че ще се случи нещо хубаво. Дните не са сиви, винаги си в очакване.“, споделя той в интервю за Соцмуз.
Вдъхновението си черпи от библиотеката и западните списания, които пристигат там, както и от нелегално внесени сборници и книги. С времето той започва да участва на международни изложби в Германия, Будапеща, Рим, Осло, Ню Йорк и Аман, а негови творби са публикувани в сборниците, от които се е учил. Той има над 250 плаката, става доцент и професор в специалност „Рекламен дизайн“ на НХА и е удостоен с орден „Кирил и Методий“ I степен и редица други награди.
Освен с плакат, Тасев се занимава и с рисуване на запазени знаци и пространствен дизайн, но любовта му към плаката остава на първо място: „Вижте, графичният дизайн има най-богатата история от всички изобразителни изкуства. Защото всичко, което е шрифт, запазена марка, печатно издание, всичко това е графичен дизайн. Но плакатът, макар и да е част от дизайна, няма нищо общо с тази графика. Той е различен, защото всички останали произведения се гледат от къса дистанция (30-40 см) и се държат в ръце, а плакатът се гледа от метри или километри. Той не случайно се родее с пътните знаци и с комуникационния дизайн. Оттам идва и специфичната му, по-стабилна композиция.“
"Война и мир" е петстотин страници, а ние я правим на една корица".
Курсът ни Logo Design with Illustrator започва на 25 февруари и ще наблегне именно на цитата по-горе – умението да опростиш и канализираш една идея, за да бъде максимално добре разбрана от публиката. Курсът ще покрие теми като пропорция, баланс, композиция, типография, цветове и още много. Стани част от новото поколение български графични дизайнери, запиши се сега! Очаквай и още известни български артисти в блога ни!