Пет съвета за изграждане на добро и представително дизайн портфолио
Като creative професионалист, „алфата и омегата“ за вас трябва да е вашето портфолио. То резюмира творческия похват и уменията ви, и е първото нещо, което работодателите ще прегледат, когато кандидатствате за дадена позиция. Изграждането на добро и представително портфолио обаче също може да бъде пипкав процес, затова днес сме подбрали 5 съвета, които се надяваме да ви бъдат полезни, когато се захванете с тази задача:
1. All killer, no filler
Казано накратко „All killer, no filler“ означава, че вие трябва да изложите само най-добрите си постижения в своето портфолио. Обемът му в случая не е толкова важен, колкото качеството. Това е едно от нещата, които принципно „се подразбират“ (слагам го в кавички, защото това е най-честият отговор, който срещам, когато отправя този съвет), но в действителност рядко се спазват. Въпреки че е добра идея да покажете своето творческо развитие, въздържайте се да излагате всичко, което сте направили до този момент, започвайки с най-ранните си проекти. Понякога е трудно да се редактирате сами, но е важно да се придържате към безпристрастност, когато избирате, това, което искате да покажете от себе си.
2. Започнете и завършете с ключови проекти
Включете най-добрата си работа в началото на портфолиото - това е от изключителна важност, тъй като по този начин ще спечелите вниманието на тези, които го разглеждат. В самия край на портфолиото сложете друг свой проект, който по качество на изпълнението не отстъпва на първия. Така хората, които го разглеждат, ще проявят любопитство да видят повече от вас и ще задържат вниманието си докрай.
3. Накарайте ги да искат още
Казано накратко – това е по-разбитата версия на последното изречение горе. Когато подредите материалите си стратегически, без да претрупвате, акцентирайки върху най-важното и интересното от вашата работа, това кара разглеждащите портфолиото да изпитват интерес да видят още от вашите проекти.
4. Направете си онлайн портфолио
Нямате никакво оправдание, ако все още нямате онлайн портфолио. Не е нужно да сте програмист, за да си направите такова – има редица сайтове (като Cargo Collective или SquareSpace), които ви предоставят възможността да си направите естетически красиво и добре подредено портфолио. Освен това, не забравяйте за социалните платформи Adobe Portfolio, Dribble и Behance. Ако желаете да редактирате визията, която предлагат за портфолиото ви тези сайтове, някои от тях позволяват да редактирате HTML или CSS директно, стига да имате необходимите познания.
5. Нека работата ви сама говори за себе си
Не прекалявайте със суперлативите по отношение на собствената си работа. Оформете портфолиото си така, че проектите сами да говорят за себе си. Какво значи това? На първо място, трябва така да изготвите портфолиото си по начин, който да позволява представянето му в големи формати. Ето какво казва Роб Гонзалес от британското дизайнерско студио SAWDUST по този въпрос: „Идеята беше да направим прегледа на проектите лесен и колкото се може по-достъпен. Искахме всички проекти да се визуализират на една страница, в едно и също време, което ще позволи на всеки, който иска да се запознае с нашата работа, да може лесно да достъпи цялата необходима информация“. Сайтът на SAWDUST е чудесен пример за чисто и добре организирано портфолио, през което се навигира лесно и поставя проектите, които искате да покажете, на преден план.