4 основни елемента на запомнящата се визуална идентичност
Продуктът не е достатъчен, за да останеш в съзнанието на потребителите. Т.нар. визуална идентичност е това, което представлява един бранд пред света – комбинацията от всички визуални елементи, асоциирани с него. Ако ти е любопитно какви са ползите от визуалната идентичност и искаш да се сдобиеш с уменията за изграждане на успешна такава, не се колебай да се включиш в курса Logo and Visual Identity Design.
Но какво всъщност се изисква за изграждането на визуална идентичност, която да подкрепя бранда и да го направи устойчив и запомнящ се? Това ще разгледаме заедно в следващите редове. Елементите на добрата визуална идентичност не се изчерпват с логото и трябва да си запознат с тях, ако искаш да работиш по цялостни концепции.
Аспекти на успешната визуална идентичност
Визуалната идентичност съставлява всички визуални елементи, представляващи даден бранд. Ако си се ровил в изискванията на големите марки, сигурно ти е попадало, че всички имат определени правила как се изписват имената им, как се ползват логата и в какви вариации, какви шрифтове и цветове се идентифицират с тях. Всички тези елементи са техни отличителни черти и им помагат да се откроят от конкуренцията.
Те трябва да утвърждават ценностите и мисията на бранда и да ги предават по невербален начин. Затова и изграждането на визуална идентичност е част от цялостната стратегия за развитието на една марка – трябва да разказва историята ѝ и да е консистентна. Компаниите разработват т.нар. style guides или brand books, които са строго следван наръчник за визуална идентичност за всеки бранд.
Крайната цел е да се създадат положителни асоциации и емоционални реакции у клиентите, дори само когато зърнат визуални елементи, напомнящи на бранда. Има няколко аспекта, които трябва да комбинираш и балансираш, за да създадеш успешна визуална идентичност:
• Да е подходяща и функционална: визуалните елементи, които използваш, трябва да са пригодени към целевата аудитория и да предизвикват емоциите, към които се стремиш. В същото време, трябва така да съчетаеш визуалните елементи, че да изглеждат добре във всеки комуникационен канал и независимо дали говорим за дигитално или печатно разпространение.
• Да се отличава, но не с кич: разгледай логата, цветовете и шрифтовете, използвани от преките конкуренти. Твоята цел е да разработиш дизайн, който се отличава от този на конкурентите, но в същото време трябва да се стремиш да е изчистен и ясен, а не крещящ и объркващ целевата аудитория.
• Да е „evergreen“: визуалната идентичност се изменя и „расте“ заедно с развитието на всеки бранд. Но в нея трябва да има вечно актуални елементи, които да останат в съзнанието на потребителите, така че бъдещи промени да не навредят на разпознаваемостта. Ребрандирането е не лек и много предизвикателен процес. Ако се отклониш твърде много то вече познатото, щетите за марката може да са по-големи, отколкото ползите.
Елементи на успешната визуална идентичност
Да създадеш лого не е достатъчно, за да направиш цялостна и успешна визуална идентичност за даден бранд. Това е комбинация от различни елементи и инструменти на графичния дизайн, които съставят едно цяло, както ще научиш и по време на курса. Става дума за:
1. Логото
Това е символът, който прави бранда разпознаваем. Има различни типове лога – монограмни като това на IBM, логотипове като Google и Coca-Cola, символни като птиченцето на Twitter и т.н. Съобрази типа лого с дължината на името на бранда, аудиторията и какво искаш да предадеш чрез визуалния елемент – послание, емоция и т.н.
Според това какво лого ще създаваш, те може да съдържат типографията, използвана от бранда, цветната палитра, асоциирана с него, и дори графични елементи. Тъй като то представлява марката навсякъде, в дигиталния и аналоговия свят, трябва да се откроява и да е запомнящо се, а крайната цел винаги е създаването на хармонична визия във всички канали за комуникация.
2. Цветовете на бранда
Цветовете, които ще избереш, ще повлияят на възприятието и реакциите на целевата аудитория. Ще влияят на емоциите им и асоциациите, които брандът предизвиква. Важно е да познаваш значението и символиката на цветовете, за да постигнеш ефекта, който търсиш. За международни марки, цветовете са предизвикателство, тъй като в различни части на света, цветовете имат различаващи се значения.
Не бива да подценяваш и възприетите в индустрията и нишата цветове. Повечето финансови инициативи, например, залагат на сини и зелени нюанси. Луксозните стоки печелят от черни и златни цветове. Сред ресторантите и бързооборотните стоки властва червеното. Когато разработваш цветната палитра, спри се на един основен цвят, който да те насочи към първични и вторични вариации.
Източник: Digital Synopsis
3. Типография
Не съществува рецепта за избор на шрифт, когато говорим за визуална идентичност. Най-важното е да имаш предвид посланието, което искаш да изпратиш и да помислиш как може да бъде подсилено чрез типографията. Някои съвети за подходящ шрифт, особено ако логото е монограм или логотип, са – да бъде четим, актуален, устойчив и функционален, за да изглежда добре във всяка среда.
Типографията, тежестта на шрифта, извивките или резките линии ще издадат характера на марката. Ще правиш различни избори според това дали търсиш модерен и изчистен минималистичен вид или забавна и игрива визия. Когато подбираш шрифтовете за проекта, по който работиш, трябва да си наясно и какви емоции искаш да постигнеш.
4. Снимки и графични елементи
Вероятно си чувал израза, че „една снимка струва повече от хиляди думи“. Снимките ни карат да изпитваме емоции и да си изграждаме представи. Снимките са чудесен начин да разкажеш историята на бранда, стига да са съчетани добре с останалите елементи на визуалната ти идентичност по отношение на стила, обекта на снимката и композицията. Фотографията е способ, който може да направи един бранд по-впечатляващ и запомнящ се, и дори да повиши ангажираността на аудиторията.
Същото важи за графики и илюстрациите, които ще ползваш за сайтове, визитки, мобилни приложения и т.н. Потребителският интерфейс на сайта ти също е част от визуалната идентичност и трябва да е консистентен с нея.
Тази и още много теми ще разгледаш на практика и в детайли по време на предстоящия курс. Ако вече имаш опит в работата с Illustrator и Photoshop, сега можеш да ги надградиш, научавайки се да разработваш лога и цялостна бранд идентичност за дигитална и печатна среда, дори да презентираш и финализираш идентичност. Не се колебай и се запиши за Logo and Visual Identity Design – януари 2023 ТУК. Очакваме те!