Какво представлява каталожната фотография?
Светът е пълен с неща, които приемаме за даденост – ресторантите на МакДоналдс, които просто се появяват от нищото, строителните кранове, които никой никога не вижда как биват издигани и нещото, което осъзнах преди около 20 минути – снимките във всички каталози, които някога съм разглеждал. Просто никога не се замисляш, че зад всички тези неща стоят хора, които активно се занимават със създаването им. Днес реших, че е редно да отделя едно малко местенце на последните и по случай предстоящия ни курс Ретуш за рекламната индустрия, ще ти разкажа малко повечко за каталожната фотография.
Що е то?
Както вече си се досетил, каталожната фотография е доста специална ниша, насочена основно към заснемането и представянето на продукти с цел продажбата им. Формите на каталожна фотография, с които всички сме израснали и познаваме най-добре са брошурите от супермаркетите, които не спираме да намираме в пощенските си кутии. Към тях може да добавим и каталозите на ИКЕА (пример за качество и стил), хилядите снимки в онлайн магазините, вестниците, списанията, билборди и къде ли още не.
Каталожната фотография може да не звучи като най-вълнуващата професия, но не може да отречем, че е търсена и доста необходима. Хората обичаме картинките, снимките и визуалното представяне на нещата, и голяма част от решенията ни да закупим дадени продукти зависят пряко от това дали има достатъчно снимки и дали тези снимки ни допадат естетически. Примерът с доматения сок по-долу ще ти покаже достатъчно.
Видове
Каталожната фотография може да бъде доста праволинейна или концептуална.
Праволинейната е тази, която виждаме в най-семплите брошури или уебсайтове. Нейната цел е да представи продукта такъв, какъвто е, без излишни елементи и добавки и да го накара да „отскочи“ от страницата. Примерът с доматеният сок е такъв, но както виждаш, не е толкова лесно просто да заснемеш нещо. В днешно време това изисква определена обработка, работа от много различни ъгли, зависи от функционалността на продукта, професионална работа със светлина, цветове и всичко останало.
Не бива да пропускаме и начинът, по който тези снимки се подреждат в каталога, брошурата, менюто или уебсайта. Колко често сте си поръчвали храната, която е най-голяма на снимката в менюто? Това също има значение, както и самата композиция между снимките.
Концептуалната каталожна фотография е малко по-различна. Тя включва цялостен дизайн между снимките, които по един или друг начин целят да разкажат история на купувача, както и да задържат вниманието му по-дълго време. Това може да включва участието на модел, визуални ефекти, манипулация и още. Правилата за добра фотография остават и качеството в цвета, светлината и композицията не остават на заден план, но заедно с тях се прокарва и цялостна история, която брандът цели да разкаже, като продуктът остава на преден план. Звучи сравнително лесно, но никак не е.
Ако съм грабнал вниманието ти с това, то Ретуш за рекламната индустрия ще ти бъде още по-интересен. В него освен каталожна фотография, ще бъдат покрити теми като рекламна фотография (към което приспада и последната снимка), коригиране на цвят, създаване на манипулации и маски, боравене с промяна на форма и перспектива, прилагане на корекционни слоеве и още много. Занятията започват на 30 август, побързай и се запиши сега!