Какво е UX локализация и как се прави?
Красивият дизайн не е достатъчен за доброто потребителско преживяване. В курса UX Discovery - януари 2024 ще откриеш още редица аспекти, които се нуждаят от внимание, за да бъде дизайнът успешен и в UX отношение.
Един от тези аспекти е т.нар. локализация на дизайна и потребителското преживяване. Това е практиката, която ще използваш, когато създаваш UX дизайн за международна аудитория. И в следващите редове ще те запозная с нея по-подробно!
Какво е локализация на потребителското преживяване?
Локализация на потребителското преживяване е необходима, когато потребителите от различни пазари ще използват един и същ продукт. Примери за такива случаи са международни мобилни и уеб приложения за електронна търговия, социалните мрежи и сайтове за услуги тип Booking и Airbnb. Чрез тази практика се осигурява познато, удобно и лесно потребителско преживяване, което излиза много извън границите на дизайна и повишава удовлетворението.
Ако работиш по локализация или предварително знаеш, че такава ще е необходима, трябва да се настроиш към създаването на мултикултурен продукт, който може да пасне успешно в международен контекст. Когато правиш UX локализация, на практика спомагаш за създаването на продукт, който осигурява потребителско преживяване, съвпадащо с потребителските очаквания на местно ниво.
Как се прави UX локализация?
Освен промяна на езика, качествената локализация включва още:
• Адаптиране на съдържанието, елементите и функционалностите към предпочитанията и потребителските навици на местно ниво, независимо за колко целеви пазара ще бъде продуктът;
• Съобразяване с местните конвенции, валутни знаци, а и адаптиране на превода;
Източник: UX Magazine
• Оценка на това колко удачни са различни символи, иконки и други визуални елементи за специфичните културни и социални норми и порядки в различни общества;
• Адаптиране на интерфейса към културните норми, езиковите специфики, дължината на думите, посоката на изписване и четене на текста;
• Да вземеш предвид гледната точка и опита на хора, за които един език е майчин, както и как говорят те, защото със сигурност ще могат да посочат нюансите по-успешно, и т.н.
4 бързи съвета за UX локализация
Осъществяването на качествена и внимателна UX локализация, когато говорим създаване на достъпен, използваем продукт, който няма да принуждава потребителите да се чудят какво трябва да правят, изисква:
1. Добро разбиране на целевия пазар и местната аудиторията, включително чрез проучване на културните, лингвистичните и поведенческите особености. Целта е да се разбират по-ясно очакванията, които местните потребители имат.
2. Избягване или адаптиране на идиоми, ако присъствието им е необходимо. Тук е важно езиковите особености да са добре познати, за да се избегнат спорни моменти, неудобни нюанси и всякакви елементи, които може да се разглеждат като табу. Никога не трябва да се превежда дословно.
Източник: Spotify
3. Използване на международно познати и признати символи, иконки и изображения и премахване на такива, които носят много нюанси или имат негативно значение в дадени региони или култури, включително и цветовете.
4. Търсене на потребителска обратна връзка и провеждането на тестове и интервюта с фокус групи и местни аудитории, за да може да се оцени качеството на UX локализация. Един от най-ефективните подходи се изразява в т.нар. feedback loop, чрез който можеш да си осигуриш безценна информация как се справяш и колко качествени са подобренията ти по осъществена до момента локализация.
Когато работиш по локализация на UX дизайна, трябва да мислиш извън рамките на собствената си култура, идентичност и разбирания. Това е в сърцевината на всички дизайнери, които се справят успешно с локализацията – способни са да гледат и от чуждата кула.
А това далеч не са единствените умения и способности, от които се нуждае един успешен UX дизайнер, особено ако искаш да работиш в международен контекст. Курсът UX Discovery - януари 2024 ще ти помогне да надградиш знанията и уменията си в тази посока, затова не се колебай да се включиш, ако искаш да продължиш развитието си в сферата. Очакваме те!