Какво е preflight в печата и за какво служи?
Loading...

Какво е preflight в печата и за какво служи?

Какво е preflight в печата и за какво служи?

Ако досега не си чувал за анонимния герой на печата и предпечатната подготовка, в днешната статия по повод новия курс PrePress - март 2025 ще те запозная с него. Става дума за т.нар. процес по preflight и не, тук не излитат самолети.

Ако искаш да си пълноценен дизайнер, трябва да знаеш как да адаптираш и подготвяш работата си с високо качество както за дигитална, така и за печатна среда. Това изисква познаването на специфични процеси. С един от най-важните в печата ще те запозная в следващите редове, за да ти открехна вратата какво те очаква в курса.

Какво е preflight процесът?

В контекста на печата, preflight процесът се случва зад кулисите, но е един от най-важните елементи за успешното печатане на материали с професионални принтери.

Представи си следния сценарий – дизайнът е готов, клиентът е доволен. Това е един от най-вълнуващите и интересни проекти, по които си работил, и изглежда зашеметяващо на страницата на клиента. Но това е реалността на екрана. Печатната е друга – цветовете са по-приглушени, изображенията са разтегнати на места и дори шрифтът на бранда е сменен. А логото в ъгъла е отрязано.

И изведнъж осъзнаваш – не е било достатъчно да изпратиш експортиран PDF файл на печатницата. А сега си изгубил и време, и пари.

Preflight процесът може да ти спести всички тези главоболия. Вероятно си чувал поговорката „Седем пъти мери, един път режи“. При дизайна за печат тя важи с пълна сила. И именно preflight дейностите са това метафорично мерене.

Какво се проверява в preflight процеса?

Основната идея на preflight процеса е да ти помогне да хванеш грешки и неточности в дизайна за печат, преди да е достигнал принтера. Софтуерът за дизайн, който ползваш, може да ти помогне с автоматичното му осъществяване, благодарение на вградени функции. В preflight процеса можеш да съчетаеш собствен checklist с автоматична проверка:

  1. Дали шрифтовете са вградени във файла, защото може да бъдат подменени или изобщо махнати, когато файловете се отворят на друго място.
  2. Дали цветният профил на документа отговаря на изискванията – не забравяй, CMYK е профилът на печатните материали. Ако изпратиш файл за печат с RGB профил, цветовете ще излязат приглушени.
  3. Дали изображенията в дизайна имат достатъчно висока резолюция, така че да излязат добре и при печат.
  4. Дали са налице всички елементи по изискване на печатницата – неща като trim и bleed, и дали отговарят на тези изисквания.
  5. Дали файл форматът, в който експортираш, отговаря на изискванията на печатницата за това какво може да принтират там.
  6. Дали всички елементи и активи на дизайна са налични и няма липсващи изображения, графики, шрифтове и други аспекти.

Вградената функция на Adobe софтуерите може още да ти каже кои елементи от дизайна има риск да бъдат изрязани при принтиране и дори да ти даде идеи как можеш да ги преместиш.

Това далеч не са всички тънкости на preflight процеса при печат, а още по-малко – на предпечатната подготовка. Ако искаш да си конкурентен в сферата на дизайна и да можеш да осигуриш услуги по посока печат на клиентите си, не пропускай предстоящото обучение PrePress - март 2025. То е напълно ново и ще те подготви ефективно за дизайна за печат.

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.