Dashboarding: какво е и как се създава дашборд интерфейс?
Т.нар. dashboards са мощен инструмент за всеки бизнес, а UI дизайнерите са тези, които създават ефективния им интерфейс. Те се използват за повлияване на потребителското поведение и повишаване на възвръщаемостта и задържането на потребители. За да развиеш и ти тази способност и да повишиш още повече стойността си за бизнеса като UX/UI дизайнер, запиши още днес предстоящия курс UI Design Systems – януари 2023.
По време на обучението си ще разработваш модулни компоненти, ще се научиш какво е да работиш с програмисти, да създаваш шаблонни интерфейси и да ползваш анимации, илюстрации и икони в дизайна си. Именно по повод на курса днес ще си говорим за dashboarding – една от вълнуващите теми залегнали в него.
Какво е dashboard?
Таблата за управление се базират на проучвания и налични данни, които се представят по начин, разкриващ изводи и полезни тенденции, спрямо които всеки бизнес може да действа веднага. Те изискват съвременен UI дизайн, който дава необходимата информация с един поглед. Тези, които ще ползват един dashboard, трябва да могат бързо и лесно да сканират информацията и да разберат есенцията. Ето и част от ползите на таблата:
• Визуална репрезентация на резултатите;
• Бързото идентифициране на тенденции;
• Ефективен начин за измерване на ефективността на дейностите;
• Откриване на връзки и изключения от данните;
• Взимане на по-информирани и ефективни решения.
Като дизайнер, твоята роля е да създадеш изчистен дизайн, който разполага с всички необходими функционалности без да е натруфен. Предвид дизайнерското естество на задачите, свързани с dashboarding, трябва да си добре запознат с процеса, за да създаваш ефективни дашборд интерфейси, носещи голяма стойност на тези, които ги използват. Точно за това ще говорим в следващите редове и ще разгледаме някои тактики и подход, които можеш да приложиш в процеса по създаване:
1. Разбиране на потребителя
Когато работиш по dashboarding, трябва да си наясно за кого разработваш дашборд интерфейса – маркетинг експерти, които трябва да следят резултатите на кампаниите си, HR професионалисти, които се грижат за производителността и развитието на човешките ресурси, CRM и отдели по продажби, които се вълнуват от брой поръчки, абонаменти и т.н.
Ако знаеш това, ще разбираш по-добре от какви данни се нуждаят и коя информация би им била най-ценна. Установиш ли това, ще можеш да подбереш и типа дашборд, който да направиш. А те са няколко основни.
2. Избор на тип дашборд
Dashboarding разработката стъпва на няколко основни типа, според изгледа и вида информация, която предоставят таблата. Това са:
1. Оперативни – използват се за целите на бизнес анализа и спомагат за проследяването, измерването и управлението на резултати от операциите на бизнеса. Изключително удобни за краткосрочни цели. Пример за такъв дашборд е този на Google Ads.
2. Тактически – удачни за проследяване и управление на средносрочни цели, за формулирането на ефективни стратегии.
3. Стратегически – тези табла се използват за целите на дългосрочното планиране и проследяване на глобални резултати.
4. Аналитични – представи си таблото на Google Analytics. Подобни табла помагат на експертите да откриват тенденции и закономерности в данните, така че спомагат растежа на бизнеса.
Източник: Optily
Когато създаваш dashboard интерфейс, има стотици примери, от които да се вдъхновиш. А независимо какъв тип избереш и за какви цели го създаваш, запомни едно – наративът или т.нар. storytelling е задължителен елемент. Затова и ще му обърнеш особено внимание по време на курса. Ето и какво имам предвид.
3. Dashboarding наратив
Таблата за управление на данните изобилстват от информация, която може да носи много стойност. На теб се пада задачата да помогнеш на тези, които я разглеждат, да я разберат и интерпретират лесно. Именно тук играе роля storytelling-ът. Структурата на таблото, архитектурата и йерархията му са елементите, които ще ти помогнат с изграждането на наратив.
Източник: SusieLu
Нека вземем за пример потребител на дашборда, който започва от най-високото ниво, съдържащо основна информация и генерални изводи. След това ще посегнат към подробностите и ще си взаимодействат с функционалностите, придвижвайки се към по-детайлни анализи и изводи. Количеството данни и информация ще стават все повече и по-детайлни, колкото по-дълбоко рови потребителят. На повърхността, дашбордът няма да е объркващ, съдържайки излишна информация.
А това ме води и към следващия важен момент за dashboarding-а.
4. Минимализъм и цветове
Като UI дизайнер, на теб се пада задачата да отсееш кое е излишно за един дашборд. Потребителите му трябва да разполагат с достатъчно информация, за да могат да извършваш дейността си, но това не трябва да идва за сметка на потребителското им преживяване. Създай възможности за сегментиране и категоризиране на информация. Задай контекст и визуализация за сравнителни стойности. Заложи на цветови нюанси, вместо множество биещи се помежду си цветове.
Когато се занимаваш с dashboarding и създаваш интерфейс, не трябва да натоварваш сетивата на потребителите. Това е особено важно, защото те ще използват таблото продължително време, което е натоварващо само по себе си.
Източник: Eleken
Dashboarding-ът има много специфики и особености, с които ще се запознаеш по време на курса. А в него те очакват и още редица практически занятия и аспекти на UI дизайна, които ще ти помогнат да разгърнеш уменията си. Ако си готов да направиш следващата стъпка в развитието си като дизайнер, запиши се за UI Design Systems ето ТУК!