Dashboarding: какво е и как се създава дашборд интерфейс? - SoftUni Creative
Loading...

Dashboarding: какво е и как се създава дашборд интерфейс?

avatar Мария Вълчева 4 минути
Dashboarding: какво е и как се създава дашборд интерфейс?

Т.нар. dashboards са мощен инструмент за всеки бизнес, а UI дизайнерите са тези, които създават ефективния им интерфейс. Те се използват за повлияване на потребителското поведение и повишаване на възвръщаемостта и задържането на потребители. За да развиеш и ти тази способност и да повишиш още повече стойността си за бизнеса като UX/UI дизайнер, запиши още днес предстоящия курс UI Design Systems – януари 2023.

По време на обучението си ще разработваш модулни компоненти, ще се научиш какво е да работиш с програмисти, да създаваш шаблонни интерфейси и да ползваш анимации, илюстрации и икони в дизайна си. Именно по повод на курса днес ще си говорим за dashboarding – една от вълнуващите теми залегнали в него.

Какво е dashboard?

Таблата за управление се базират на проучвания и налични данни, които се представят по начин, разкриващ изводи и полезни тенденции, спрямо които всеки бизнес може да действа веднага. Те изискват съвременен UI дизайн, който дава необходимата информация с един поглед. Тези, които ще ползват един dashboard, трябва да могат бързо и лесно да сканират информацията и да разберат есенцията. Ето и част от ползите на таблата:

• Визуална репрезентация на резултатите;

• Бързото идентифициране на тенденции;

• Ефективен начин за измерване на ефективността на дейностите;

• Откриване на връзки и изключения от данните;

• Взимане на по-информирани и ефективни решения.

Като дизайнер, твоята роля е да създадеш изчистен дизайн, който разполага с всички необходими функционалности без да е натруфен. Предвид дизайнерското естество на задачите, свързани с dashboarding, трябва да си добре запознат с процеса, за да създаваш ефективни дашборд интерфейси, носещи голяма стойност на тези, които ги използват. Точно за това ще говорим в следващите редове и ще разгледаме някои тактики и подход, които можеш да приложиш в процеса по създаване:

1. Разбиране на потребителя

Когато работиш по dashboarding, трябва да си наясно за кого разработваш дашборд интерфейса – маркетинг експерти, които трябва да следят резултатите на кампаниите си, HR професионалисти, които се грижат за производителността и развитието на човешките ресурси, CRM и отдели по продажби, които се вълнуват от брой поръчки, абонаменти и т.н.

Ако знаеш това, ще разбираш по-добре от какви данни се нуждаят и коя информация би им била най-ценна. Установиш ли това, ще можеш да подбереш и типа дашборд, който да направиш. А те са няколко основни.

2. Избор на тип дашборд

Dashboarding разработката стъпва на няколко основни типа, според изгледа и вида информация, която предоставят таблата. Това са:

1. Оперативни – използват се за целите на бизнес анализа и спомагат за проследяването, измерването и управлението на резултати от операциите на бизнеса. Изключително удобни за краткосрочни цели. Пример за такъв дашборд е този на Google Ads.

2. Тактически – удачни за проследяване и управление на средносрочни цели, за формулирането на ефективни стратегии.

3. Стратегически – тези табла се използват за целите на дългосрочното планиране и проследяване на глобални резултати.

4. Аналитични – представи си таблото на Google Analytics. Подобни табла помагат на експертите да откриват тенденции и закономерности в данните, така че спомагат растежа на бизнеса.

Източник: Optily

Когато създаваш dashboard интерфейс, има стотици примери, от които да се вдъхновиш. А независимо какъв тип избереш и за какви цели го създаваш, запомни едно – наративът или т.нар. storytelling е задължителен елемент. Затова и ще му обърнеш особено внимание по време на курса. Ето и какво имам предвид.

3. Dashboarding наратив

Таблата за управление на данните изобилстват от информация, която може да носи много стойност. На теб се пада задачата да помогнеш на тези, които я разглеждат, да я разберат и интерпретират лесно. Именно тук играе роля storytelling-ът. Структурата на таблото, архитектурата и йерархията му са елементите, които ще ти помогнат с изграждането на наратив.

Източник: SusieLu

Нека вземем за пример потребител на дашборда, който започва от най-високото ниво, съдържащо основна информация и генерални изводи. След това ще посегнат към подробностите и ще си взаимодействат с функционалностите, придвижвайки се към по-детайлни анализи и изводи. Количеството данни и информация ще стават все повече и по-детайлни, колкото по-дълбоко рови потребителят. На повърхността, дашбордът няма да е объркващ, съдържайки излишна информация.

А това ме води и към следващия важен момент за dashboarding-а.

4. Минимализъм и цветове

Като UI дизайнер, на теб се пада задачата да отсееш кое е излишно за един дашборд. Потребителите му трябва да разполагат с достатъчно информация, за да могат да извършваш дейността си, но това не трябва да идва за сметка на потребителското им преживяване. Създай възможности за сегментиране и категоризиране на информация. Задай контекст и визуализация за сравнителни стойности. Заложи на цветови нюанси, вместо множество биещи се помежду си цветове.

Когато се занимаваш с dashboarding и създаваш интерфейс, не трябва да натоварваш сетивата на потребителите. Това е особено важно, защото те ще използват таблото продължително време, което е натоварващо само по себе си.

Източник: Eleken

Dashboarding-ът има много специфики и особености, с които ще се запознаеш по време на курса. А в него те очакват и още редица практически занятия и аспекти на UI дизайна, които ще ти помогнат да разгърнеш уменията си. Ако си готов да направиш следващата стъпка в развитието си като дизайнер, запиши се за UI Design Systems ето ТУК!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.