5 типографски грешки, които да избягваш
Типографията е умението да предадеш визуално измерение на думите. Стара колкото самата писменост, типографията е практика и направление в съвременния дизайн, което е стигнало статута на изкуство. Практическият курс Typography – април 2023 ще ти помогне да направиш уверени стъпи в света на типографията и използването на шрифтовете при професионалното оформление на текст.
Обучението започва съвсем скоро и ще те запознае с разнообразните традиции в типографията в глобален мащаб. По този повод, в следващите редове ще ти споделя някои от основните грешки, които допускат начинаещите дизайнери, когато работят с шрифтове, и как да ги избягваш. Нека видим.
1. Твърде много шрифтове
Дизайнерите имат на разположение стотици хиляди шрифтове и вариациите им. Може да е изкушаващо да комбинираш няколко и да си играеш с тежестите, но една от водещите грешки, които се допускат дори от опитни дизайнери понякога, е прекаляването.
Колкото повече шрифтове се опиташ да комбинираш, толкова повече ще се разпокъсва вниманието на аудиторията. Това е така, защото шрифтовете „ще се надговарят“. Затова е препоръчително да комбинираш не повече от 2 до 3 шрифта.
Източник: Yes, I’m a Designer
Когато работиш за конкретен бранд, той вече ще има подбрани шрифтове като част от брандовата идентичност. Ако ти се наложи ти да избереш такива, отново заложи на 2 до 3, които ще се използват във всички визуални материали. Именно в следващата секция ще си говорим и за подбор.
2. Лош подбор на шрифтове
Когато броят на шрифтовете, които ще използваш в дизайните си е ограничен, трябва внимателно да обмислиш кои да комбинираш. Това, разбира се, не е задължително. Може да използваш и един единствен шрифт за дизайните си, като комбинираш вариации на стилове и тегла.
Алтернативно, тествай как изглеждат различни шрифтове заедно. За повече контраст, можеш да комбинираш serif-ни и sans serif-ни такива. Как ще комбинираш шрифтовете зависи още от посланията, които искаш да предадеш, контекстът, за който създаваш дизайн, йерархията и контрастът, към които се стремиш.
Източник: SketchDeck
Именно за йерархия ще си говорим в следващите редове.
3. Липса на йерархия при комбинирането
Целта на шрифта в дизайните е да направлява погледа на аудиторията, независимо дали говорим за уеб страници или печатни такива. Чрез шрифта можеш да определиш и подскажеш коя информация трябва да бъде прочетена първа.
Заглавия, подзаглавия и цитати трябва да се отличават от тялото на даден текст. Когато комбинираш твърде много съперничещи си шрифтове, на страницата настава хаос и аудиторията не знае на кое да обърне внимание първо.
Някои дизайнери дори използват единствен шрифт, но разнообразяват размера и теглата, с които боравят, за да създадат йерархия без претрупване.
Източник: Column Five
4. Пренебрегване на кърнинга (kerning)
Т.нар. кърнинг е процесът по нагаждане на разстоянието между отделните типографски символи – букви, цифри и специални символи. Целта е да се постигне баланс и визуална естетика, без да се налага шрифтът да се сплесква или разтяга.
Така можеш да постигнеш равни бели пространства между отделните символи и по-подредена визия. Всеки символ, независимо дали буква или препинателен знак, заема различно пространство (малки и главни букви също). При липсващ или лош кърнинг, четимостта на текста е нарушена. От Logic Design са събрали някои примери за лош kerning, които са меко казано скандални, но ще помогнат на всеки дизайнер да си научи урока.
5. Липсващ или прекален контраст
Типографията е инструмент за създаване на контраст в дизайните. Този контраст спомага за управление на йерархията и баланс на бялото пространство. Можеш да го постигнеш чрез промяна на размера, теглото на шрифта, цвета, kerning-а, tracking-а и leading-а.
Когато избираш твърде подобни шрифтове, контрастът може да пострада. Същото е вярно и за твърде различни, конкуриращи се шрифтове. Когато контрастът е лош, настъпва хаос в йерархията, аудиторията не знае върху какво да се фокусира и в каква последователност да възприема информация.
По време на предстоящия практически курс по типография ще се научиш как правилно да подбираш шрифтовете си, според проекта, който имаш, и грамотно да оформяш както къси, така и дълги текстове. А това е само част от знанията и уменията, които ще придобиеш. Ако искаш да станеш дори по-умел в работата с шрифтове и да създаваш професионално изглеждащи дизайни, не пропускай курса Typography – април 2023 и се запиши още днес. Очакваме те!