Графичен дизайнер: какъв дизайнер да станеш?
Дизайнът е необятна сфера, в която да си графичен дизайнер не е еднозначно. Това, което е неизменно обаче, е необходимостта да придобиеш фундаментално разбиране и умения, привични на дизайнерите. За да направиш първите си стъпки, кандидатствай в цялостната програма по дизайн, криейтив и визуализация в SoftUni Creative.
Междувременно, в следващите редове ще ти представя възможните пътища за реализация и посоките, в които можеш да тръгнеш, когато започнеш да развиваш практическите си умения. Вариантите са неограничени, а освен всичко останало, можеш да станеш и генералист (т.е. да предлагаш дизайнерски услуги в много направления).
Нека видим по-специфичните ниши, в които би могъл да се фокусираш като графичен дизайнер и не само!
Брандинг дизайнер
Бранд дизайнерите са магьосниците, които стоят зад всяка успешна марка. Те се грижат за изграждането, налагането и поддържането на последователна и разпознаваема визуална идентичност. В резултат, бранд дизайнерите:
• Работят със стартиращи бизнеси, за да изградят идентичността им и да ги направят разпознаваеми – създават всичко от логото до цветовете, асоциирани с марката;
• Са част от вътрешните екипи на компании, чиито идентичности поддържат и налагат, осигурявайки съответстващи на идентичността криейтиви;
• Помагат в процеса по ребрандиране на марките и плавното преминаване към нов визуален стил.
Източник: Jessica Jones Design
Като графичен дизайнер, можеш да се фокусираш върху разработката на брандова идентичност и да работиш за различни марки като част от агенция или на свободна практика. Можеш да се целиш в дизайнерския екип на големи компании или да насочиш уменията си в помощ на каузи и бизнеси, които са близо до сърцето ти.
Web и UX/UI дизайнер
Уеб и UX/UI сферите са отдадени на интерактивния дизайн. С това, което създаваш, ще си взаимодействат хиляди, а защо не и стотици хиляди хора? Ще бъдеш архитект на цялостни изживявания.
Като такъв, дейността ти ще е много близо до тази на разработчиците. По тази причина, когато един графичен дизайнер вземе завоя към UX/UI и уеб дизайн, често придобива набор от допълнителни, технологични познания. Базови познания по HTML, CSS и дори JavaScript може да си проправят път към теб.
Днес двете направления се радват на голям интерес от страна на начинаещите, а и на внимание от страна на работодателите, тъй като преживяванията на потребителите придобиват все по-голямо значение за успеха на компаниите:
• UX (user experience) дизайнер – като такъв, ще се грижиш за потребителските преживявания в ключови точки на интеракция между клиент/потребител и бранд. Ще проучваш и оценяваш това преживяване на сайтове и приложения, и ще следиш за това то да е качествено. Това включва оценка и управление на фактори като използваемост, полезност, достоверност и достъпност.
• UI (user interface) дизайнер – като такъв, фокусът ти ще бъде върху това как потребителите се ориентират и навигират сайт или приложение, използвайки и взаимодействайки си с различните елементи като полета, форми, бутони, менюта и т.н. Ще създаваш не само графичните елементи, но и цялостната логика за това как потребителят ще си взаимодейства с всички интерактивни елементи от един сайт или приложение.
Източник: Coursera
Packaging дизайнер
72% от клиентите се влияят от опаковките, когато взимат решение за покупка. 81% са опитали нов продукт, защото опаковката ги е привлякла, а други 81% се влияят от опаковката, когато избират продукти за подарък. Това са зашеметяващи статистики, които разкриват колко значим е дизайнът на опаковките за успеха на даден продукт.
И аз, като потребител, се заглеждам по красиви дизайни и опаковки, които загатват качество, дори лукс, макар и за по-обикновена стока. Този психологически ефект е желан от брандовете и съответно прави дизайнерите на опаковки толкова ценни. Те са комплексни експерти с изключително развит нюх, присъщ на един графичен дизайнер.
Източник: 99Designs
Packaging дизайнери работят тясно с криейтив екипи и копирайтъри, за да се създаде най-добрата възможна опаковка, която ще представлява продукта в търговската мрежа. Трябва да съобразят вида на продукта, нишата, класа, както и бранда, така че да комуникират посланието му по удачен начин. В резултат, те са водещи фигури в дизайн процеса на създаване на опаковки – от генерирането на идеи, през скиците, до създаването на прототипи.
Моушън дизайнер и/или аниматор
Моушън дизайнът и анимацията са направление на графичния дизайн. Ако искаш да насочиш уменията си на графичен дизайнер в тази посока, ти ще си човекът, който ще вдъхва живот на статични обекти или директно ще разказваш истории чрез анимации.
Моушън дизайнът стъпва върху основните принципи на графичния дизайн и ги пренася в сферата на филмовото изкуство и видео продукцията, анимирането на елементи за презентации, продуктови демота и т.н.
Точно затова, ако веднъж се запознаеш с водещите принципи, направляващи работата на един графичен дизайнер, много по-лесно можеш да се придвижиш към работата със софтуера, необходим на моушън дизайнерите. Тези специалисти също придобиха по-голямо значение покрай възхода на UX и UI, тъй като спомагат за създаването на лесни за използване, интерактивни интерфейси.
Илюстратор
Всеки илюстратор може да стане графичен дизайнер, но не всеки графичен дизайнер може да е илюстратор. Умението да рисуваш не е изискване за успеха ти в областта на дизайна. Ако обаче притежаваш такова, можеш да го насочиш към сферата на илюстрацията.
Традиционно, тези експерти намират мястото си в издателския бизнес. От корици и илюстрации за книги, списания, до уникални визии за облекла и т.н., когато един бранд се нуждае от предизвикваща емоции и ангажираща потребителя визия, се обръща за помощ към илюстраторите.
Все по-осезаема е нуждата и от дигитални илюстрации за сайтове, софтуер и приложения. Илюстратори са търсени и в специализирани сфери като химия, биология, дори медицината, за комуникирането на сложни концепции и дори диагнози по разбираем и достъпен начин.
Източник: Format
Ако имаш творчески талант и търсиш израз, искаш да рисуваш, за да изкарваш прехраната си, то сферата на илюстрацията е чудесен път, по който да се впуснеш. Както казах, можеш да станеш графичен дизайнер и без умението да рисуваш, а ако го имаш, можеш да разшириш хоризонтите си като графичен дизайнер и с илюстрации.
В каква посока ще тръгнеш до известна степен зависи и от това дали предпочиташ да създаваш дизайни за печат, такива, които потребителите ще могат да държат в ръцете си, да носят върху дрехите си и да демонстрират в дома си, или за уеб, където можеш да стигнеш до много повече хора. За да ти помогна да си създадеш по-добра представа каква точно е разликата, ще сравня двете в следващите редове.
За печат или уеб?
Въпреки скоростната дигитализация, печатните канали продължават да бъдат мощен инструмент за комуникация, който не изостава от дигиталните, а дизайнът за печат все още има значение за успеха на брандовете. Двете направления обаче имат различни изисквания към създаваните дизайни, които не се изчерпват с цветовия профил на файловете (CMYK за печат и RGB за уеб) и в следващите редове ще ги маркирам на кратко:
• По отношение на user experience-а – печатният дизайн предлага по-линейно потребителско изживяване и еднопосочна комуникация, докато в уеб, потребителите могат да прескачат от страница на страница, от един екран на друг и от едно съдържание на друг. Освен това, в уеб комуникацията е двупосочна.
• Във връзка с размерите – печатните криейтиви са ограничени от предварително зададени размери, било то за страница, за размера на корица, за формата на опакова и т.н. Дигиталните криейтиви се адаптират спрямо различните екрани и резолюции, на които ще бъдат консумирани – затова и адаптивният дизайн е от такова значение.
• При избора на типография – умората от стоенето пред екрани е значителна, затова шрифтовете, с които боравиш, когато създаваш дизайни за уеб, трябва да бъдат лесно четими и да не натоварват потребителите.
• Цветове и резолюция – когато създаваш дизайни за печат, те задължително трябва да използват цветовия модел CMYK. В противен случай, цветовете ще излизат мътни, тъмни и смити. Освен това ще трябва да правиш разлика между PPI (pixels per inch, касаещи резолюцията на цифрови изображения) и DPI (dots per inch, касаещи качеството на едно напечатано изображение). Уеб дизайните могат да бъдат с високо качество при 72 PPI, а за качествен печат минимумът е 300 DPI.
Източник: Same Day Printing
Дали създаваш визии за социални мрежи или дизайн за опаковки, ще повлияе на начина, по който прилагаш правилата на дизайна. А преди да си способен на това, трябва да заложиш солидни основи.
От основите до експертните умения – програмата по дизайн, криейтив и визуализация на SoftUni Creative ще ти помогне да изградиш необходимия сбор от качества и практически способности, чрез които да стартираш кариерата си в сферата. Независимо дали ще се придържаш към класиката графичен дизайнер или ще се насочиш към нещо по-нишово, но също толкова удовлетворяващо и творческо, не се колебай и направи първите си стъпки още днес. Очакваме те в програмата!