Графичен дизайнер: какъв дизайнер да станеш? - SoftUni Creative
Loading...

Графичен дизайнер: какъв дизайнер да станеш?

avatar Мария Вълчева 7 минути
Графичен дизайнер: какъв дизайнер да станеш?

Дизайнът е необятна сфера, в която да си графичен дизайнер не е еднозначно. Това, което е неизменно обаче, е необходимостта да придобиеш фундаментално разбиране и умения, привични на дизайнерите. За да направиш първите си стъпки, кандидатствай в цялостната програма по дизайн, криейтив и визуализация в SoftUni Creative.

Междувременно, в следващите редове ще ти представя възможните пътища за реализация и посоките, в които можеш да тръгнеш, когато започнеш да развиваш практическите си умения. Вариантите са неограничени, а освен всичко останало, можеш да станеш и генералист (т.е. да предлагаш дизайнерски услуги в много направления).

Нека видим по-специфичните ниши, в които би могъл да се фокусираш като графичен дизайнер и не само!

Брандинг дизайнер

Бранд дизайнерите са магьосниците, които стоят зад всяка успешна марка. Те се грижат за изграждането, налагането и поддържането на последователна и разпознаваема визуална идентичност. В резултат, бранд дизайнерите:

Работят със стартиращи бизнеси, за да изградят идентичността им и да ги направят разпознаваеми – създават всичко от логото до цветовете, асоциирани с марката;

• Са част от вътрешните екипи на компании, чиито идентичности поддържат и налагат, осигурявайки съответстващи на идентичността криейтиви;

• Помагат в процеса по ребрандиране на марките и плавното преминаване към нов визуален стил.

Източник: Jessica Jones Design

Като графичен дизайнер, можеш да се фокусираш върху разработката на брандова идентичност и да работиш за различни марки като част от агенция или на свободна практика. Можеш да се целиш в дизайнерския екип на големи компании или да насочиш уменията си в помощ на каузи и бизнеси, които са близо до сърцето ти.

Web и UX/UI дизайнер

Уеб и UX/UI сферите са отдадени на интерактивния дизайн. С това, което създаваш, ще си взаимодействат хиляди, а защо не и стотици хиляди хора? Ще бъдеш архитект на цялостни изживявания.

Като такъв, дейността ти ще е много близо до тази на разработчиците. По тази причина, когато един графичен дизайнер вземе завоя към UX/UI и уеб дизайн, често придобива набор от допълнителни, технологични познания. Базови познания по HTML, CSS и дори JavaScript може да си проправят път към теб.

Днес двете направления се радват на голям интерес от страна на начинаещите, а и на внимание от страна на работодателите, тъй като преживяванията на потребителите придобиват все по-голямо значение за успеха на компаниите:

UX (user experience) дизайнер – като такъв, ще се грижиш за потребителските преживявания в ключови точки на интеракция между клиент/потребител и бранд. Ще проучваш и оценяваш това преживяване на сайтове и приложения, и ще следиш за това то да е качествено. Това включва оценка и управление на фактори като използваемост, полезност, достоверност и достъпност.

UI (user interface) дизайнер – като такъв, фокусът ти ще бъде върху това как потребителите се ориентират и навигират сайт или приложение, използвайки и взаимодействайки си с различните елементи като полета, форми, бутони, менюта и т.н. Ще създаваш не само графичните елементи, но и цялостната логика за това как потребителят ще си взаимодейства с всички интерактивни елементи от един сайт или приложение.

Източник: Coursera

Packaging дизайнер

72% от клиентите се влияят от опаковките, когато взимат решение за покупка. 81% са опитали нов продукт, защото опаковката ги е привлякла, а други 81% се влияят от опаковката, когато избират продукти за подарък. Това са зашеметяващи статистики, които разкриват колко значим е дизайнът на опаковките за успеха на даден продукт.

И аз, като потребител, се заглеждам по красиви дизайни и опаковки, които загатват качество, дори лукс, макар и за по-обикновена стока. Този психологически ефект е желан от брандовете и съответно прави дизайнерите на опаковки толкова ценни. Те са комплексни експерти с изключително развит нюх, присъщ на един графичен дизайнер.

Източник: 99Designs

Packaging дизайнери работят тясно с криейтив екипи и копирайтъри, за да се създаде най-добрата възможна опаковка, която ще представлява продукта в търговската мрежа. Трябва да съобразят вида на продукта, нишата, класа, както и бранда, така че да комуникират посланието му по удачен начин. В резултат, те са водещи фигури в дизайн процеса на създаване на опаковки – от генерирането на идеи, през скиците, до създаването на прототипи.

Моушън дизайнер и/или аниматор

Моушън дизайнът и анимацията са направление на графичния дизайн. Ако искаш да насочиш уменията си на графичен дизайнер в тази посока, ти ще си човекът, който ще вдъхва живот на статични обекти или директно ще разказваш истории чрез анимации.

Моушън дизайнът стъпва върху основните принципи на графичния дизайн и ги пренася в сферата на филмовото изкуство и видео продукцията, анимирането на елементи за презентации, продуктови демота и т.н.

Точно затова, ако веднъж се запознаеш с водещите принципи, направляващи работата на един графичен дизайнер, много по-лесно можеш да се придвижиш към работата със софтуера, необходим на моушън дизайнерите. Тези специалисти също придобиха по-голямо значение покрай възхода на UX и UI, тъй като спомагат за създаването на лесни за използване, интерактивни интерфейси.

Илюстратор

Всеки илюстратор може да стане графичен дизайнер, но не всеки графичен дизайнер може да е илюстратор. Умението да рисуваш не е изискване за успеха ти в областта на дизайна. Ако обаче притежаваш такова, можеш да го насочиш към сферата на илюстрацията.

Традиционно, тези експерти намират мястото си в издателския бизнес. От корици и илюстрации за книги, списания, до уникални визии за облекла и т.н., когато един бранд се нуждае от предизвикваща емоции и ангажираща потребителя визия, се обръща за помощ към илюстраторите.

Все по-осезаема е нуждата и от дигитални илюстрации за сайтове, софтуер и приложения. Илюстратори са търсени и в специализирани сфери като химия, биология, дори медицината, за комуникирането на сложни концепции и дори диагнози по разбираем и достъпен начин.

Източник: Format

Ако имаш творчески талант и търсиш израз, искаш да рисуваш, за да изкарваш прехраната си, то сферата на илюстрацията е чудесен път, по който да се впуснеш. Както казах, можеш да станеш графичен дизайнер и без умението да рисуваш, а ако го имаш, можеш да разшириш хоризонтите си като графичен дизайнер и с илюстрации.

В каква посока ще тръгнеш до известна степен зависи и от това дали предпочиташ да създаваш дизайни за печат, такива, които потребителите ще могат да държат в ръцете си, да носят върху дрехите си и да демонстрират в дома си, или за уеб, където можеш да стигнеш до много повече хора. За да ти помогна да си създадеш по-добра представа каква точно е разликата, ще сравня двете в следващите редове.

За печат или уеб?

Въпреки скоростната дигитализация, печатните канали продължават да бъдат мощен инструмент за комуникация, който не изостава от дигиталните, а дизайнът за печат все още има значение за успеха на брандовете. Двете направления обаче имат различни изисквания към създаваните дизайни, които не се изчерпват с цветовия профил на файловете (CMYK за печат и RGB за уеб) и в следващите редове ще ги маркирам на кратко:

По отношение на user experience-а – печатният дизайн предлага по-линейно потребителско изживяване и еднопосочна комуникация, докато в уеб, потребителите могат да прескачат от страница на страница, от един екран на друг и от едно съдържание на друг. Освен това, в уеб комуникацията е двупосочна.

Във връзка с размерите – печатните криейтиви са ограничени от предварително зададени размери, било то за страница, за размера на корица, за формата на опакова и т.н. Дигиталните криейтиви се адаптират спрямо различните екрани и резолюции, на които ще бъдат консумирани – затова и адаптивният дизайн е от такова значение.

При избора на типография – умората от стоенето пред екрани е значителна, затова шрифтовете, с които боравиш, когато създаваш дизайни за уеб, трябва да бъдат лесно четими и да не натоварват потребителите.

Цветове и резолюция – когато създаваш дизайни за печат, те задължително трябва да използват цветовия модел CMYK. В противен случай, цветовете ще излизат мътни, тъмни и смити. Освен това ще трябва да правиш разлика между PPI (pixels per inch, касаещи резолюцията на цифрови изображения) и DPI (dots per inch, касаещи качеството на едно напечатано изображение). Уеб дизайните могат да бъдат с високо качество при 72 PPI, а за качествен печат минимумът е 300 DPI.

Източник: Same Day Printing

Дали създаваш визии за социални мрежи или дизайн за опаковки, ще повлияе на начина, по който прилагаш правилата на дизайна. А преди да си способен на това, трябва да заложиш солидни основи.

От основите до експертните умения – програмата по дизайн, криейтив и визуализация на SoftUni Creative ще ти помогне да изградиш необходимия сбор от качества и практически способности, чрез които да стартираш кариерата си в сферата. Независимо дали ще се придържаш към класиката графичен дизайнер или ще се насочиш към нещо по-нишово, но също толкова удовлетворяващо и творческо, не се колебай и направи първите си стъпки още днес. Очакваме те в програмата!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.