6 горещи дисциплини на графичния дизайн и възможностите за теб - SoftUni Creative
Loading...

6 горещи дисциплини на графичния дизайн и възможностите за теб

avatar Мария Вълчева 6 минути
6 горещи дисциплини на графичния дизайн и възможностите за теб

Графичният дизайн е визуален език, способен да прескача бариери и ограничения и да комуникира идеи, концепции и послания по ефективен и разбираем начин. Съществуват различни подходи, по които се използват и комбинират визуалните елементи, с които си служи сферата. С тях ще се запознаеш и в обучението си в цялостната програма по дизайн и криейтив в SoftUni Creative, ако си решил да придобиеш творческа кариера.

За да ти дадем идеи в каква посока можеш да фокусираш уменията и развитието си, днес ще ти представя шест от най-обещаващите под-дисциплини, поместени под шапката на термина „графичен дизайн“. Познаването на тези направления ще ти помогне по-лесно да разбереш от какви умения се нуждаеш за реализация в съответните сфери. Започваме с най-познатото направление и услуги, от които се нуждае всеки бизнес.

1. Визуална идентичност

Марките използват визуалната си идентичност, за да оставят следа в съзнанието на потребителите. Благодарение на нея съществува такова нещо като луксозни стои и бранд надценка на продуктите. Логото, цветове и слоганът предизвикват определени емоции, събуждат конкретни спомени и извикват у потребителите целева реакция.

Всичко това се постига с помощта на качествената брандова идентичност, съчетаваща цветове, изображения, форми и типография. Тя е толкова важна, че някои дизайнери се специализират изцяло и само върху разработването на графичните активи на марката.

Източник: Dribbble

Ако искаш да създаваш запомнящи се образи, то това е посоката за теб. Бранд дизайнерите са психолозите на графичния дизайн. Това е така, защото разбират какво и как влияе на потребителите и разчитат много на емпатията си. Не на последно място, те са и комплексни дизайнери, които познават добре всеки елемент и принцип на графичния дизайн.

Качествената визуална идентичност пък е здрава основа и за успешния дизайн за маркетинг. Въпреки че двете направления са близки, специализирането в дизайна за маркетинг е друга възможност. Нека видим!

2. Дизайн за маркетинг

Това вероятно е и най-честата ти асоциация, когато си мислиш за графичен дизайн – всички онези визии (рекламни и органични) и банери, на които попадаш, докато скролваш онлайн. Ролята на дизайнерите е безценна, тъй като визуалното съдържание е много по-ангажиращо и влияе много по-силно върху възприятията.

Именно с помощта на експерти, специализирани в дизайна за маркетинг, компаниите събуждат желанието да „поръчаш сега“ и да изпробваш продукта им веднага. Като такъв, на теб ще се пада задачата да „продаваш“ идеи и продукти с помощта на визуалните елементи, включително и в печатна среда. А най-хубавото е, че ще работиш по огромно разнообразие от проекти и активи.

Дизайнерите, които създават маркетингови материали, работят както по дигитални, така и по печатни задания (като брошури и флаери). Те създават визиите за имейл комуникацията, платената реклама в социалните мрежи и дори шаблоните за Power Point презентации.

Ако това звучи като реализацията за теб, освен техническата подготовка и творческия поглед, ще се нуждаеш още от:

• Отлични умения за комуникация, за да разбереш какво се иска и да обосновеш дизайните си;

• Умение за решаване на проблем, защото ще трябва да измислиш творческата концепция, с която ще се осъществи дадена рекламна кампания;

• Способност да управляваш времето си, тъй като една кампания никога не е сама и обикновено трябва да създадеш дузини криейтиви в кратки срокове, особено ако работиш в агенция. Всъщност, като начинаещ, ще натрупаш най-много опит именно в творческа агенция, точно защото ще работиш по много и разнообразни проекти и с твърдо заложени (и често – кратки) срокове.

Източник: Plainthing Studio on Dribbble

3. Илюстрация и анимация

Анимацията е един от най-лесните начини да се докоснеш до сърцето на всеки човек в целевата аудитория. За да бъдеш успешен графичен дизайнер, няма нужда да умееш да рисуваш. Но имаш ли талант, който искаш да превърнеш в професия, това е направлението, в което да го реализираш. Имай предвид, че анимацията се докосва до полето на motion дизайна, което изисква владеенето на специфичен софтуер.

Илюстрациите пък са елемент на графичния дизайн. Можеш да реализираш творческия си талант за създаването им. Те са необходими например в дизайна на уникални тениски, десени за платове, корици на книги, опаковки и т.н.

Източник: NickVector on Dribbble

По-любопитното е, че илюстрациите се използват за предаването на сложни концепции по достъпен начин, затова могат да бъдат открити в специализираната литература – сети се за медицинските илюстрации. С други думи, ако се насочиш към света на илюстрацията, ще развиеш припокриващи се способности, привични за типичните графични дизайнери, и ще си отвориш дори повече врати.

4. Дизайн за уеб и UI

В това направление ще имаш възможност да диктуваш начина, по който потребителите си взаимодействат със сайтове и приложения. Целта винаги е дизайнът да е достъпен, познат и лесен за използване. Това обаче не означава, че не можеш да експериментираш с различните графични елементи като бутони, менюта и всякаква форма на интеракции.

Ако се насочиш към дизайна за целите на качествения UI (user interface), ще работиш в тясно взаимодействие с UX дизайнери и програмисти по изграждането на страници, теми за платформи като WordPress, мобилни приложения и дори интерфейса на видео игри.

Източник: Sans Brothers on Dribbble

В това направление, освен качествени практически умения и разбиране на принципите на дизайна за UI, ще имаш полза и от базови познания в сферата на програмирането като това как работят и за какво се използват езици като JavaScript, HTML и CSS. Затова, ако си по-технологично ориентиран, не се колебай да се впуснеш в тази дисциплина.

5. Дизайн за печат

Познаваш ли усещането на това да държиш в ръцете си книга или списание с уникален дизайн и висококачествена изработка? Дизайнът за печат изисква внимание към детайла и виртуозна типография. Въпреки възходът на дигиталните издания, луксозните списания и класическите книги все така се нуждаят от отдадената дейност на дизайнер.

При дизайна за печат, ще боравиш с допълнителни елементи като илюстрации, графики и дори фотографии, създадени от други експерти. Затова трябва да имаш и водещи меки умения, които ще ти помогнат в работата с други артисти. Не на последно място, докато се обучаваш, увери се, че познаваш особеностите на дизайна за печат много добре, тъй като се различава чувствително от дизайна за уеб.

Източник: Unseen Studio on Dribbble

6. Дизайн на опаковки и на среда

Или дизайн, който се концентрира върху околния свят. И двете под-дисциплини се фокусират върху потребителското преживяване офлайн. Дизайнът на среда касае създаването на надписи, графити, изработката на стенописи, създаването на дизайн за офис сгради, магазини и конферентни зали.

Графичният дизайн присъства и в музеите и обществени пространства като цяло. Често целта му е навигационна, но и облагородяваща, а дизайнерите трябва да си съдействат с архитекти и интериорни дизайнери, както и да имат базови познания по индустриален дизайн, така че да постигнат търсения ефект.

Източник: Anthony Gribben on Dribble

Дизайнерите на опаковки също трябва да си съдействат по подобен начин с експерти от други сфери като маркетолози, както и да имат базови познания в сферата на индустриалния дизайн и производството. Това е друга мултидисциплинарна сфера, в която ще работиш с фотографии, илюстрации и елементите на визуалната идентичност.

И двете направления отново касаят печатна среда, затова трябва да са актуални дълго време, а не подвластни на текущите тенденции, тъй като те се променят ежегодно. Освен това трябва да се създават с огромно внимание към детайла. Представи си, че правиш дизайна за нова зала в Sofia Tech Park и включиш слоган с малък шрифт под голямо лого. И при поставянето на дизайна се окаже, че вместо „Адресът на Иновациите“ на дизайна пише „Адресът на Иноваците“.

Твоето място в света на графичния дизайн

Възможностите в света на графичния дизайн са безгранични. Ако сферата те вдъхновява и искаш да реализираш стремежа си към творческа кариера, можеш да избираш от разнообразие от перспективни и актуални дисциплини.

Като графичен дизайнер ще притежаваш разнообразни познания и комплекс от практически умения, приложими в различни аспекти на дизайна. Ключът за вратата към този нов вълнуващ свят е именно цялостната програма по дизайн, криейтив и визуализация в SoftUni Creative, в която можеш да придобиеш необходимия набор от способности. Не се колебай и кандидатствай още днес, за да дадеш старт на творческото си развитие и реализация!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.