RGB цветови модел - какво трябва да знаеш? - SoftUni Creative
Loading...

RGB цветови модел - какво трябва да знаеш?

avatar Мария Вълчева 4 минути
RGB цветови модел - какво трябва да знаеш?

Когато правиш първите си стъпки в света на графичния дизайн, едно от основните неща, които трябва да научиш, е да правиш разлика между двата основни цветови модела – RGB, за който ще говорим в днешната статия, и CMYK, който сме споменавали нееднократно. В курса Photoshop - ноември 2023, наред с придобиването на фундаментални знания и умения по графичен дизайн, ще се научиш как да подготвяш изходни файлове както за печат (CMYK), така и за уеб (RGB).

В днешната статия ще видим по-подробно какво представлява цветовият модел, предназначен за уеб – RGB, защо е необходимо да го използваш и какви са особеностите му. Да започнем от същността на модела.

Същност на RGB модела

Абревиатурата RGB изразява комбинацията от цветовете Red, Green и Blue – базовите цветове, използвани за изобразяването на обекти върху екрани, и по-точно червена, зелена и синя светлина. Това е цветовият модел, който се използва, когато дадено изображение трябва да се визуализира в дигитална среда. Тези три основни цвята осигуряват различните комбинации, необходими за правилната визуализация върху екран.

Когато трите цвята на RGB модела се смесват, те могат да стават по-ярки и светли, а комбинацията и от трите осигурява бял цвят, когато интензитетът на светлината е максимален. Това е така, защото RGB цветният модел е адитивен – добавянето им прави цвета все по-светъл, за разлика от CMYK, който е субтративен и наслояването на цветовете ги прави по-тъмни, докато не се постигне черно.

Именно адитивният характер на RGB модела го прави идеален за визуализиране върху екрани. А тъй като светлината е основен компонент и характеристика на RGB цветовете и може да бъде различна по сила, на практика можеш да извлечеш безброй много вариации и опции само от тези три базови цвята и техните нюанси. Когато трите цвята са лишени от светлина, от комбинацията им се получава черно.

Защо RGB се използва за монитори?

Причината за необходимостта от друг цветови профил при визуализация в дигитална среда се корени във факта, че мониторите се състоят от пиксели, които всъщност ни позволяват да виждаме изображения. Всеки пиксел се състои от три компонента, кореспондиращи на трите цвята светлина от RGB модела.

А като резултат, можем да възприемем и използваме над 16 милиона цвята, когато става дума за уеб.

Вероятно и самият ти си виждал, че един и същ цвят може да изглежда различно на различните екрани. Това се дължи на факта, че различните устройства често предлагат различен резултат на цвета, съответстващ на различни RGB стойности. И това не трябва да те изненадва или притеснява.

При изпълнението на проекти за уеб, по-важното е ти и клиентът да се спрете на един определен код, изразяващ стойността на желания цвят. Това са т.нар. hex кодове, които може би вече си виждал. Те помагат на различните системи да идентифицират един и същ цвят, дори и да се визуализира с леки разлики. Тези кодове са и инструментът, чрез който дизайнери, програмисти и клиенти знаят, че са на една и съща страница при създаването на визуални елементи за дигитална среда.

Кога да използваш RGB и какво ще стане, ако принтираш такъв файл?

Ако опиташ да принтираш файл с RGB профил, резултатът ще е изкривен и много различен от цветовете, които виждаш на екрана. Вероятно изобщо няма да съвпадат с дизайна. Ще излязат приглушени, тъй като мастилото в принтерите не съдържа светлина и не е способно да постигне всички цветови вариации, достъпни чрез RGB цветния профил.

Източник: Same Day Printing

В случай, че работиш по дизайн в RGB профил, а той трябва да бъде принтиран, най-добрият ти ход е ръчно да конвертираш файла от един в друг профил. Софтуер като Photoshop може да ти помогне да го направиш с лекота, преди да си изпратил файла за печат, разчитайки на милостта на принтерите.

А как да си спестиш такива моменти? Обръщай внимание за какво създаваш дизайн. Използвай RGB цветен профил:

• Когато работиш по дизайни за сайтове или приложения;

• Когато създаваш иконки, бутони, всякакъв тип графики и типография, които ще се визуализират само в дигитална среда;

• Ако правиш лога, които не се очаква да бъдат принтирани;

• За онлайн банери, визии за реклами и органични постове за социалните мрежи. Те задължително трябва да бъдат осъществени в RGB цветови формат, за да предложат визуално качество;

• За графики за видеа и инфографики, които също предполагат съдържание, което се консумира дигитално. Затова е удачно да се създават в RGB цветови формат. Изключение може да съществува само, ако знаеш, че инфографиката е предназначена за принтиране.

Предвид всички тези фактори, най-удачните формати за запазване на дизайни за уеб и в RGB цветови профил са съответно JPEG, PNG, GIF, както и Photoshop формата PSD. Това са технически подробности, които са неотменна част от работата на всеки дизайнер. А ако искаш да ги овладееш, заедно с тънкостите в работата с един от най-популярните софтуери за дизайн, не пропускай практическия курс Photoshop - ноември 2023, подходящ за напълно начинаещи!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.