6 цветови грешки и как да ги премахнеш от работата си като дизайнер? - SoftUni Creative
Loading...

6 цветови грешки и как да ги премахнеш от работата си като дизайнер?

avatar Мария Вълчева 4 минути
6 цветови грешки и как да ги премахнеш от работата си като дизайнер?

Цветът в света на графичния дизайн е разказвачът на увлекателни истории, който шепне в ухото на аудиторията. Той е искрата на емоциите и диригентът, който води погледа и управлява вниманието. Цялостната програма по дизайн и криейтив на SoftUni Creative ще ти помогне да придобиеш уменията на професионалист и усета на експерт в сферата на графичния дизайн, така че да се превърнеш в господар на цветовете и формите.

А защо цветът има такова значение? Той прави разликата между качествения и посредствения дизайн. Оказва влияние върху емоциите и възприятията и играе неоспорима роля за постигането на целите, които всеки бранд си поставя. В следващите редове съм ти подготвила някои от най-честите грешки при работата с цветове, редом с практически съвети и насоки как да си ги спестиш!

1. Непознаване значението на цветовете

Цветовете не са просто естетически елемент от дизайна, а и ежедневието ни. Те носят различни послания, които повлияват настроението, емоциите и решенията, които взимаме като потребители. Затова е важно цветовете да съответстват на посланията, които дизайнът цели да предаде. В противен случай рискуваш да объркаш аудиторията с нееднозначни послания.

Съвет: Разбери какво значение носят различните цветове. Неслучайно съществува цяла наука за цветовете. Запознай се с психологическите ефекти, които оказват, и емоциите, които предизвикват, за да подбираш цвета така, че да подсили посланието, не да му противоречи.

Освен това имай предвид, че съществуват културни разлики при тълкуването на цветовете. Затова обръщай внимание на значението им, ако работиш за международни клиенти и марки.

Източник: UserTesting

2. Прекаляване с цветовете

Освен ако естеството на самия дизайн не го изисква – например при илюстрации, използването на твърде много цветове може да внесе хаос. Прекаляването може да разсейва потребителите и да обърква аудиторията. Затова съществуват различни правила, по които дизайнерите често се водят.

Такива правила са използването на максимум три цвята, както и 60-30-10, или процентното съотношение на цветовете в даден дизайн. Последното е по-разпространено в интериорния дизайн, но можеш да го прилагаш и при създаването на цветните палитри, с които работиш. 10% най-често се дават на цвета-акцент, който ще управлява вниманието.

Съвет: Вместо нов цвят, ако се нуждаеш от още в дизайна си, експериментирай с нюанси и оттенъци, по-тъмни и по-светли вариации. По-малкото цветове ти позволяват по-лесно да създадеш хармония и да постигнеш баланс в дизайна.

3. Липсващ или лош контраст

Умелото използване на контраст в дизайна е талант сам по себе си. Контрастът е предпоставка за използваемост и достъпност на дизайна. Твърде подобните и близки цветове ще доведат до смиване и трудна четимост, както и сливането на важни елементи с не толкова значимите.

Съвет: Остави контрастните цветове за ключови елементи. Фонът и незначимите елементи на дизайна е добре да са не толкова силно контрастни цветове, за да не отнемат от вниманието.

4. Неразбиране на цветовите хармонии

При избора на цветове за палитрата, с която ще работиш, как се съчетават те е от най-голямо значение. Не какво ти харесва, дори не какво иска клиентът. Ако си наясно как се съчетават цветовете, ще можеш да подбираш палитри, които спомагат за баланс и хармония в дизайна. Ако не си – ще ти по-трудно да постигнеш тези аспекти на качествения дизайн.

Съвет: Интересувай се повече как се съчетават и хармонизират цветовете. Цветовите хармонии са рецептата, по която можеш да подбереш най-удачните цветове, а вариантите са достатъчно, за да не си ограничен в избора. Препоръчвам ти да посетиш Adobe Color – напълно безплатен инструмент, в който можеш извличаш цветове. А можеш и да използваш Колелото на цветовете спрямо различни правила, за да създаваш работещи палитри.

5. Липса на цветово постоянство в дизайна

Представи си, че вместо червен, използваш зелен цвят за стойността на актуална промоция. Или пък бутонът за добавяне в количка е розов, вместо по-познатите в момента черно, червено и оранжево. Трябва да внимаваш и дали не опитваш да предадеш различни концепции и послания с еднакви цветове.

Съвет: Когато боравиш с цветове, съобразявай ги не само един с друг, но и с възприятията и формираните у потребителите навици, както и посланията, които дизайнът цели да предаде/

6. Грешен профил на документа

Едно от първите неща, които ще разбереш, когато започнеш да навлизаш в сферата на графичния дизайн, е, че при работата с цветове трябва да съобразяваш дали дизайнът е само за уеб или ще бъде и печатан. Започнеш ли да работиш с Photoshop, ще видиш, че документът ти може да бъде с RGB или CMYK цветови формат, съответно за уеб и печат.

Ако създаваш дизайн за печат, но използваш RGB настройки, цветовете ще излязат притъпени и приглушени. На практика напълно ще се различават от предвидените.

Съвет: Колективната мъдрост подсказва, че всеки дизайн, който ще трябва да се появи в печатен формат, е най-добре да бъде създаван в CMYK формат на документа. Това включва и бранд елементи като лога за визитки, стикери и всякакви брандирани материали.

Овладяването на работата с цветове отнема време, търпение и практика. А както и сам ще се убедиш, това е един от най-важните аспекти на дизайна. Затова и въвеждащият безплатен курс на цялостната програма по дизайн, криейтив и визуализация в SoftUni Creative обръща специално внимание на темата. Ако искаш да положиш солидна основа и да започнеш да усвояваш елементите на една творческа кариера, кандидатствай още днес!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.