Как да стана графичен дизайнер през 2022? - SoftUni Creative
Loading...

Как да стана графичен дизайнер през 2022?

avatar Мария Вълчева 8 минути
Как да стана графичен дизайнер през 2022?

Мечтаеш ли да твориш? Да разказваш визуални истории, които да привличат вниманието и да спират дъха? Да говорят на публиката по начин, който да ги завладее? Тогава пътят на графичния дизайнер е този, по който да поемеш. Можеш още сега да направиш първата крачка – не се колебай да станеш част от цялостната програма по дизайн, криейтив и визуализация на SoftUni Creative.


Сигурно се питаш дали програмата ще е достатъчна, за да станеш успешен и търсен графичен дизайнер? В следващите редове ще си говорим за всичко, от което се нуждае добрият дизайнер, за да се реализира според очакванията и надеждите си.

Какво е да си графичен дизайнер?

Днес това е една от най-популярните професии, но също така това са и едни от най-търсените специалисти. Като такъв, ще използваш форми, цветове, линии и текстури, за да създаваш огромен набор от визуални елементи и материали. Ще си изключително необходим на целите на маркетинга и визуалната комуникация, която фирми и рекламни агенции водят с целевата си аудитория.


Като дизайнер, ще предаваш писмени послания, идеи и ценностите на марките чрез визуални елементи. Ти си този, който превръща тромавата вербална комуникация, във визуална, бърза и ангажираща такава. Ти си този, който ще предизвиква емоции у целевата аудитория.

Как да стана графичен дизайнер в 4 стъпки?

Пътят на дизайнера е изпълнен с много творчество. А една от най-големите заблуди е, че трябва да можеш да рисуваш, за да преследваш професията на графичния дизайнер. Истината е, че не се нуждаеш от това умение, за да успееш, а единствено да следваш пътя си упорито. Ето основните етапи, през които ще преминеш:

1. Изграждане на основите

Графичният дизайн е експертна специалност, която изисква от теб да разбираш добре принципите на дизайна. Трябва да знаеш как да комбинираш различните елементи, с които ще работиш, като цветове, текстури, свободно пространство, типография и шрифтове, хармония и йерархия и т.н.

Източник: Wix


Всички тези елементи и комбинацията им въздейства по различни начини на аудиторията. Чудесен начин да положиш основите са именно началните етапи от цялостната програма на SoftUni Creative.

2. Овладяване на инструментите

Днес водещият софтуер за графичните дизайнери е разработваният от Adobe – Photoshop ще ти помогне с растерната графика, докато Illustrator е инструментът, който ти трябва, ако искаш да се занимаваш с векторна графика. InDesign е еталонът за създаването на документи, брошури, списания, дори оформлението на книги. Adobe XD е решението, на което да разчиташ, ако се занимаваш с UI и UX.


Именно затова вторият етап от цялостната програма на SoftUni Creative – Design Fundamentals, се фокусира върху овладяването на повечето ключови за дизайнерите софтуерни инструменти. Разбира се, софтуерът на Adobe разполага със свои алтернативи – овладееш ли един, ще овладееш почти всички, така че да се нагодиш към всяка работна среда.

3. Разработване на проекти

Когато овладееш основните техники и се запознаеш с принципите на дизайна, започни да ги прилагаш активно. Освен проектите и заданията от курсовете, които караш, започни да търсиш странични такива. Онлайн ще откриеш редица ресурси с примерни клиентски брифове, реални проекти и т.н.


Дори и да не предаваш работата си, тя ще поддържа творческите ти мускули активни, ще започнеш да се ориентираш по-лесно в клиентските изисквания и ще тренираш окото си. Освен това, колкото повече практикуваш, толкова по-бърз ще става работния ти процес, ще можеш да идентифицираш моментите, които можеш да оптимизираш.

4. Създаване на портфолио

Когато вече си работил по много задания, макар и да са били само лични проекти, или дошли от курсове, време е да създадеш портфолиото си. Това е първото, което ще привлече вниманието на работодателите.


Ключовото при създаването на портфолио е да заложиш на качеството, а не на количеството. Пет проекта, фокусиращи се върху изискванията на позицията, за която кандидатстваш, ще те представляват много по-добре от петдесет разнообразни, разпилени като идея такива.

Какви са кариерните опции пред графичните дизайнери?

Като графичен дизайнер ще притежаваш набор от умения, които ще ти позволят да тръгнеш в различни посоки – можеш да се специализираш в дигиталната графика, печатни медии, дори анимация, motion дизайн и видео обработка. Това ще ти даде възможност и да избираш не само в какви индустрии да работиш, но и начина, по който да го правиш. А ето и трите варианта пред теб:


In-house екип – всеки бизнес се нуждае от дизайнери, за да рекламира или създава конкурентноспособни продукти. Почти няма среден или голям бизнес, който да не разполага със собствен, вътрешен екип по дизайн, който да се грижи за визуалната идентичност на компанията, нейните UI и UX нужди и цялостната визуална комуникация. Като част от такъв екип, ще работиш по единствен бранд и неговите продукти, което ще ти позволи да фокусираш цялата си творческа енергия в една посока.

Дизайнер в агенция – дизайнерите в агенции се отличават с това, че работят по няколко проекта едновременно. Избирайки този вариант за кариерно развитие, ще имаш възможност да експериментираш, да оставиш въображението си да се вихри и да създаваш разнообразни графични проекти. Те обикновено са с по-кратка продължителност и касаят конкретни, ситуационни кампании. Работата в агенция е чудесна възможност да работиш рамо до рамо с много други дизайнери, да черпиш от техния опит и познания, да обменяш идеи и да развиваш уменията си.

Източник: 99designs


Freelance дизайнер – много хора се спускат към сферата на дизайна, защото им дава възможност да работят само и единствено за себе си. Но тук има повече подводни камъни, отколкото при другите два варианта. На първо място, проектите, по които ще работиш, е много вероятно да са еднократни. По-трудно е да си осигуриш постоянен поток на работа и сам ще трябва да търсиш клиентите си. Но ако си готов за тези предизвикателства, те очаква огромна творческа свобода и възможност да работиш по проектите и за компаниите, от които се интересуваш ти.

Как мога да се сдобия с опит?

Намирането на първо работно място, особено в силно практически сфери като тази, е предизвикателство за всеки, не само за графичните дизайнери. Липсата на опит може да бъде компенсирана, обаче. Ето някои идеи как да се сдобиеш с такъв преди първата си работа:


Доброволствай – твой приятел започва бизнес и му трябва визуална идентичност? Или има организация, НПО, кауза, или проект, от които се вълнуваш искрено и искаш да им помогнеш? Можеш да предложиш уменията си на доброволни начала и да подкрепиш визуалната им комуникация, като по този начин не само ще придобиеш опит, но и ще имаш реални професионални проекти, които да включиш в портфолиото си.

Създай проекти – личните проекти, по които работиш, ще са основна съставка в професионалното ти портфолио, когато започваш. Както споменах, можеш да намериш много примерни проекти и дори реални такива, в сайтове като 99Designs, в които можеш да се сдобиеш с реални клиентски брифове, чрез които да тренираш.

Източник: Stefanie Brueckler


Създай контакти – ако се обучаваш в курс, отдели време на колегите си. Общувай с тях, обменете контакти, споделяйте идеи. Можеш дори да се присъединиш към международни дизайнерски гилдии. По този начин ще си създадеш мрежа от хора, които биха могли във всеки един момент да ти помогнат с препоръка, а междувременно, да черпиш знания и опит, да обменяш идеи с тях и да развиваш способностите си на дизайнер.

Потърси стаж – това може да се случиш още по време на обучението ти. Все по-рядко стажовете са неплатени, но дори и на такъв ще си струва да отделиш време и внимание. Един потенциален стаж ще ти помогне да създадеш връзки с агенции, а в не малко случаи – и да започнеш работа в компанията, в която стажуваш.

Водещи умения за дизайнери

Ако вече си си отговорил на въпроса „къде да уча графичен дизайн“, то знай, че практическите умения, изучаването на принципите на дизайна и владеенето на различен софтуер не изчерпва подготовката, от която се нуждаеш. Безспорно, изборът на качествено, достъпно и практически насочено обучение по графичен дизайн, каквото е това на цялостната програма на SoftUni Creative, която дори започва с  безплатно обучениее един чудесен старт. А за да се изградиш като наистина добър и търсен специалист, в процеса на професионалната си подготовка ще трябва да развиеш и редица меки умения, които са ключови за успеха на хората, занимаващи се графичен дизайн:


Комуникативност – понякога може да попаднеш в ситуация, в която клиент ще иска нещо, което не работи. Ще трябва да го убедиш, че визията ти за нещата е работеща и защо би била от по-голяма полза. Имай предвид, че клиентите ти няма да са графични дизайнери, затова ще трябва да можеш ясно да комуникираш с тях, на език, който не е дизайнерски.

Управление на времето – един дизайн може да ти отнеме два часа, а може да ти отнеме и два дена. Когато работиш по няколко проекта едновременно, трябва да умееш правилно да разпределяш времето си, за да можеш да срещнеш всички крайни срокове, които се изискват от теб.

Внимание към детайла и аналитичност – като графичен дизайнер, със сигурност ще си изградиш собствен стил и визия за нещата. Но понякога тази визия няма да съвпада напълно не само с желанията, но и нуждите на клиента. Трябва внимателно да разглеждаш дизайните си, да опиташ да се отдръпнеш от тях и факта, че ти си ги създал, за да видиш дали подхождат на посланията, които иска да предаде клиента ти, и ги предават максимално ясно и точно.


Разбира се, креативното мислене и артистичността също са изключително важни за успеха на дизайнерите. Ако си се насочил именно към професия графичен дизайнер, вероятно вече си творческа личност. При подготовката и обучението просто ще шлифоваш тези си качества и ще се научиш как да ги използваш за целите на професионалното си развитие. В случай че си решил през 2022 година да преследваш именно такава креативна и даваща свобода реализация, сега можеш да направиш първата стъпка към сбъдването на мечтите си – кандидатствай за цялостната програма по дизайн, криейтив и визуализация на SoftUni Creative и започни още днес!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.