5 UX дизайн рамки, които не трябва да пропускаш - SoftUni Creative
Loading...

5 UX дизайн рамки, които не трябва да пропускаш

avatar Мария Вълчева 4 минути
5 UX дизайн рамки, които не трябва да пропускаш

Не би започнал да строиш пясъчен замък без предварителен план и насока, нали? А би ли започнал изграждането на UX дизайн без такива? Курсът UX Discovery – май 2023 ще надгради знанията и уменията ти в UX дизайна и ще ти помогне да навлезеш по-дълбоко в процеса по проучване на потребителите, както и тестването на прототипи.

По повод предстоящия му старт, днес ще те запозная с някои основни UX дизайн рамки, които могат да насочват работата ти. Разбира се, първо ще започнем с това какво изобщо е UX design framework (както със сигурност ще ги срещнеш в практиката си).

Какво е UX дизайн рамка?

UX дизайн рамката е онзи план, който подсказва къде ще бъде подвижният мост, колко дълбок ще е ровът и на какво разстояние ще разположиш бойниците на пясъчния си замък. Ще ти подскаже колко и какви кофички да ползваш, как да ги комбинираш и кога да намесиш греблото.

Тя ще ти помага с вземането на решения при справянето с казуси в процеса на създаване на дизайн. Защото е комбинация от инструменти, процеси, работни практики и протоколи при работата по дизайн проекти. Изключително ценна е, особено за по-големи екипи, когато има нови попълнения, или когато си взаимодействат няколко екипа, тъй като помага за това всички да са на една страница.

Източник: Ramotion

Затова и са важна част от работата на дизайнерите и ще бъдат разгледани по-подробно по време на UX курса за напреднали. А в следващите редове ще повдигна завесата.

Популярни видове UX дизайн рамки

Съществуват различни видове рамки, по които екипът ти може да се води. Някои от по-популярните са:

1. Design Thinking

Или рамката на дизайн мисленето. Тя се фокусира върху потребителите и има пет етапа. Това включва да разбереш от какво се нуждае потребителят, да дефинираш проблема, който искаш да решиш с работата си, да разработиш идеи за потенциални решения, да създадеш и после да тестваш прототип. А на база на обратната връзка, може и да се върнеш към чертожната дъска.

2. Double Diamond

Рамката Double Diamond насърчава иновациите и креативното мислене в процеса на работа. Тя спомага за подобряване на колаборацията като разделя процеса на два етапа (затова и диамантите са два).

Всеки етап се състои от две стъпки:

Първи етап – съдържа стъпките на Проучване и Дефиниране на задачите и проблемите, които екипът трябва да реши с работата си.

Втори етап – етапът на разработка, в който се създават Прототипи и се събира и анализира Обратна връзка от реални, крайни потребители, след тестване.

Източник: Wikipedia

3. Lean UX

Lean UX рамката има три етапа и се фокусира върху крайния резултат от цялостната дейност. Решенията се базират на проучвания и налични данни, вместо на допускания. На първия етап дизайнерите Обмислят, правят проучвания, идеи, модели и сторибордове. На втория етап Създават mockup-и, опростени дизайни, формират хипотези и разработват прототипи.

На третия етап следва Проверка на свършената работа, чрез събрани данни, тестване и обратна връзка от потребители и заинтересовани лица.

4. BASIC рамка

BASIC UX е рамка, която залага на пет основни аспекта:

B за Beauty – дали продуктът е приятен за окото.

A за Accessibility – дали всички потребители имат равен достъп до него.

S за Simplicity – дали облекчава и улеснява действията на потребителите.

I за Intuitiveness – дали може лесно да бъде разучен и използван.

C за Consistency – дали се държи консистентно и според очакванията.

С други думи, в процеса на разработка дизайнът се тества спрямо всеки от принципите, залегнали в BASIC UX рамката.

Източник: BASIC UX

5. Hooked модел

Разработен от Нир Еял и подробно представен в книгата Hooked: How to Build Habit-Forming Products, Hooked моделът се фокусира върху това продуктите да носят стойност. Самият модел има 4 основни етапа:

1. Откриване на вътрешните или външни фактори, които предизвикват определена реакция и действие;

2. Дефиниране на действието, което искаш да изпълнят потребителите;

3. Залагане на неочаквана полза, която потребителите биха получили, ако осъществят това действие;

4. Създаване на предпоставки и мотивация потребителите да се задържат на продукта (каквато е целта на социалните мрежи, например).

За какво ти е UX дизайн рамка?

UX дизайн рамката улеснява комуникацията, колаборацията и цялостния процес по разработка на един продукт. Не ти диктува как да си свършиш работата, а по-скоро помага на екипа да възприеме хомогенен и систематичен подход към реализация на проекта. Когато се придържате към такава, грешките се минимизират, ефективността се увеличава и колаборацията носи положителни резултати.

Имай предвид, че петте примера, които разгледахме, не са единствените възможни рамки. В практиката ще попаднеш и на други, но затова е важно да знаеш какво представляват и каква е ролята им. По тази причина, ще им обърнеш внимание и в предстоящото обучение по UX за напреднали. UX Discovery – май 2023 ще ти помогне да надградиш уменията си, затова не се колебай и се включи, ако си се прицелил в кариера като UX/UI дизайнер. Можеш да се запишеш до 9 май, очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.