Наръчник за навлизане в света на дизайна и визуализацията - SoftUni Creative
Loading...

Наръчник за навлизане в света на дизайна и визуализацията

avatar Мария Вълчева 12 минути
Наръчник за навлизане в света на дизайна и визуализацията

Днес сферата на дизайна и визуализацията привлича все повече хора. Вече си направил първата и най-важна стъпка – решил си, че това е областта, в която искаш и ти да се развиваш. Сега можеш да предприемеш следващите крачки към своето развитие и реализация с цялостната програма по дизайн, криейтив и визуализация на SoftUni Creative. По повод предстоящото безплатно обучение в първата част от програмата, ти предлагам по-задълбочен поглед към света на дизайна и как безболезнено можеш да навлезеш в него.

Какво е да си дизайнер?

Дизайнерите са онези магьосници, които разказват истории чрез инструментите на визуализацията. Те са уеб и графични дизайнери, UX/UI дизайнери, моушън дизайнери и аниматори – дизайнът има много измерения и проявления. За някои вероятно дори не си се замислял до момента като потенциален път за развитие.


Не се притеснявай, за да бъдеш успешен дизайнер, няма нужда да решиш още сега в каква посока искаш да поемеш. На първо място трябва да се сдобиеш с онези умения и познания, които позволяват на дизайнерите да съчетават огромен набор от инструменти и похвати, за да създават широк спектър от качествена работа. От опаковки и флаери до визуална идентичност, уебсайтове и грабващи вниманието анимации – пред професионалистите не стоят прегради, нито за уменията, нито за въображението им.


Една от големите заблуди на дизайна е, че трябва да умееш да рисуваш, за да се развиваш успешно. Всъщност, нямаш нужда от никакви творчески способности в това отношение. Много по-важно е да придобиеш усет за добрия дизайн, да се въоръжиш с теорията, правилата и тенденциите, да овладееш софтуера за работа, отколкото да умееш да рисуваш. Всеки дизайнер има собствен стил и е по-важно да си умел с известния Pen Tool, отколкото с молива и четката.

Първи стъпки към уменията

Днес светът на образованието ти предлага редица възможности да се сдобиеш с необходимите знания и умения, за да стартираш кариерното си развитие в сферата на дизайна. Сред основните предимства на областта е, че можеш да се обучаваш дистанционно, онлайн, изцяло с твоето темпо и на нивото, на което се чувстваш комфортно. Именно това предимство предлага и цялостната програма на SoftUni Creative, наред с факта, че програмата е изцяло практически насочена.


Ако търсиш достъпно, съвременно и практически насочено образование, което да съчетаеш с текущото си такова или работа, и да придобиеш нови умения, не се колебай да кандидатстваш и да стартираш с безплатен курс Design Basics. В него ще можеш да се докоснеш до света на дизайна от първа ръка, да работиш по практически проекти и да придобиеш достатъчно усет, за да прецениш искаш ли да продължиш развитието си в областта.


Технологиите и достъпът до ресурси доведоха до едно логично развитие – днес е много по-важно да можеш да демонстрираш умения на професионално ниво. Може би най-ключовата съставка, от която се нуждаеш, е добре разработено портфолио, което да демонстрира способностите и креативността ти. Именно него ще оценяват бъдещите работодатели, когато оценяват потенциала ти да допринесеш за техния екип.

Пътят на развитие

В следващите редове ще покрием основните етапи от твоето развитие като дизайнер. Ще говорим за теоретичната подготовка, техническите способности и меките умения, които ще откриеш у всеки експерт в сферата. Също така ще обсъдим как можеш да се сдобиеш с всички тях, така че да израснеш до завършен професионалист, готов да се впусне в реалната работна среда.

1. Принципи на дизайна

Независимо дали имаш творчески наклонности или око за детайлите, дизайнът е сфера с правила. Основните теоретични принципи определят начина, по който ще работиш на практика. Тези принципи и правила касаят типографията, баланса, цветовете, които използваш, и как ги съчетаваш, мащабите и пропорциите, единството, повторението, подравняване, бяло пространство и т.н.


Основната ти цел е да съчетаваш всички тези елементи по привлекателен за окото начин. Програмата на SoftUni Creative започва с 5-седмичния безплатен курс Design Basics, който ще ти помогне именно с усвояване на основните принципи. Ще се научиш да подбираш правилно шрифтовете, с които работиш, ще научиш повече за композицията и пропорциите, както и как да боравиш с цветове и палитри, наред с много други практически умения.

2. Софтуерни умения

Софтуерът е най-добрият приятел на дизайнера. Независимо от сферата, в която ще се развиваш, трябва да овладееш програмата, с която ще работиш, на едно сравнително добро ниво. Именно затова придобиването на практически умения е толкова важно. Вероятно най-популярните решения за дизайнери са продуктите на Adobe. Ето и как се фокусират върху различните области:


• Photoshop и Illustrator – това са водещите инструменти на графичните дизайнери, съответно предназначени за растерна и векторна графика;

• Adobe XD – вероятно най-мощният инструмент днес, използван специално за разработката на потребителски интерфейс и преживявания, или т.нар. UX/UI;

• After Effects & Premiere Pro – предпочитаните инструменти на motion дизайнерите и всички, които се занимават професионално със създаването и обработката на видеа.

/Files/UserFiles/ImageGallery/softuni-creative-adobe-software.png


Продуктите на Adobe несъмнено са еталонът за дизайнерски софтуер. В програмата по дизайн, криейтив и визуализация ще се научиш да работиш с всеки от ключовите инструменти.

3. Избор на дизайн сфера

Областта предлага неограничени възможности за развитие. Много начинаещи дизайнери смятат, че всичко започва и свършва с графичния дизайн, но това далеч не е единственото поприще, което можеш да преследваш. Затова и вторият етап от програмата на SoftUni Creative ти дава възможност да се докоснеш до най-горещите направления, така че да придобиеш ясна представа каква е посоката, в която искаш да се специализираш. А в момента безспорно сред най-привлекателните сфери са:


• UX & UI дизайнер – днес няма сайт или приложение, които да са успешни и харесвани, и да не разчитат на първокласен UI и UX дизайн. За да бъде един сайт функционален и адаптивен, се нуждае именно от това. Подобен път крие много възможности за професионално израстване, тъй като сферата е динамична и непрекъснато се разраства, за да отразява промените в тенденциите и развитието на технологиите.

• Графичен дизайнер – всеки бранд, продукт и сфера се нуждаят от графични дизайнери. Те са отговорни за цялостната визуална комуникация на марките, техните най-отличителни белези, като лого и дори опаковка в случая с физическите продукти. Вероятно това е и професията, която поначало те е привлякла към света на дизайна, при това напълно разбираемо. Това е една от най-креативните области и ти позволява огромна свобода на изразяване.

• Motion дизайнер – едни от най-ценните умения, които дизайнерите могат да предложат днес, са свързани с обработката на видеа. Видео форматът се доказа като водещ инструмент за маркетинг и реклама, затова и когато говорим за създаване на съдържание, способността за видео обработка и анимация носи сериозно конкурентно предимство на дизайнерите.


Разбира се, като бъдещ експерт в сферата на дизайна, можеш да се насочиш към фотографията, за да надградиш уменията си, да разшириш хоризонтите си като интериорен дизайнер, и не на последно място – да се научиш да правиш илюстрации, които да внесат още повече разнообразие и творческа свобода в работата ти.

Подготви се за първата си работа

Ако искаш да се впуснеш в кариерата на дизайнер, можеш да започнеш да се подготвяш за професионална реализация още от първия ден. Има няколко стъпки, които можеш да предприемеш, за да повишиш шансовете си пред потенциални работодатели, дори и да нямаш никакъв предходен опит. Ето какво е в твоите ръце:

1. Създай достатъчно проекти за портфолио

Професионална реализация като дизайнер не е възможна, ако не можеш да демонстрираш уменията си. Портфолиото е ключовата съставка, от която се нуждаеш. За да натрупаш проекти, които да демонстрираш, можеш да подходиш по няколко начина:


1. В началото, прави всички домашни от курсовете и обученията, за които си се записал;

2. Измисли си собствени проекти, за които да създадеш визии и визуална идентичност;

3. Щом придобиеш увереност в уменията си, предложи услугите си на приятели и познати;

4. Работи по т.нар. prompts, които можеш да намериш онлайн. В сайтове като 99designs можеш да намериш дори реални проекти, от реални клиенти, по чиито клиентски брифове можеш да разработваш проекти за себе си или дори да предложиш на тях като готов продукт.

5. Ако се затрудняваш сам да измислиш проектите, или не намираш примерен проект, който да те ентусиазира, можеш да направиш редизайн на логата на любимите си марки, или нови варианти на кориците на любимите ти книги или списания и т.н. По колкото повече проекти работиш, толкова по-богат избор ще имаш, когато дойде време да подбереш най-доброто от работата си.


Всички тези тактики не просто ще ти помогнат да натрупаш много творческа работа, която да демонстрира уменията ти, но и ще ти помогнат да упражниш и развиеш въпросните умения. В света на дизайна, постоянството и практиката са от изключителна важност.

2. Изгради си мрежа от контакти

Независимо дали искаш да правиш илюстрации, да обработваш видеа или да работиш по визуалната идентичност на различни брандове, дизайнът и визуализацията са бизнес. Особено ако решиш „да работиш за себе си“ като фрийлансър, контактите са жизненоважни за успеха ти.


Т.нар. networking често буди негативни асоциации, но това всъщност е мощен инструмент, който ще ти помогне да запознаеш потенциалните си клиенти или работодатели със съществуването си. Професионална мрежа като LinkedIn и сайтове за артисти като Behance и Dribbble са места, на които трябва да изградиш присъствие, така че на първо място тези, които се нуждаят от дизайнерските ти умения, изобщо да разберат, че съществуваш.


Дори бизнес мрежата LinkedIn отдавна вече предлага т.нар. Creator Tools, които са на твое разположение, за да демонстрираш работата си и да привлечеш внимание. В Behance и Dribbble пък можеш да създаден дигитално портфолио, привличайки вниманието на клиенти в световен мащаб.

Източник: LinkedIn


Свържи се с колкото можеш повече твои колеги. Съществува грешното разбиране, че щом двама души са графични дизайнери, то те непременно са конкуренция. Всъщност, с други професионалисти в твоята сфера можеш да обменяш идеи, да си сътрудничиш и да растеш с бързи темпове. Освен това, може точно този графичен дизайнер, който си смятал за конкурент, да те препоръча на новото ти работно място или дори да те покани в екипа си.


Създаването може да се случва както онлайн, така и на живо, по време на събития от индустрията, различни конференции и т.н. Когато споделяш работата си онлайн и демонстрираш уменията си, ще можеш да събираш не просто контакти, но и източници на градивна критика и обратна връзка, които да те развиват като дизайнер. И не на последно място, целта на контактите е да се потопиш по-дълбоко в сферата, в която искаш да се развиваш, не са просто преки пътища към позиция, от която се вълнуваш.

3. Развий меки умения

Всички дизайнери, чиито истории съм имала шанса да прочета и да разкажа, споделят каква важна част от успеха им е развитието на т.нар. меки умения. Те споделят виждането, че техническата страна на нещата е много малък процент от цялостната професионална личност на дизайнера. Като водещо меко умение се откроява способността да комуникираш добре.


Марин Илиев, freelance графичен дизайнер, споделя, че „Както споменах по-рано, добрият дизайнер не е само този, който умее да създава добро визуално съдържание. Но и този, който умее да комуникира добре. Презентира, споделя и продава по най-добрия начин идеите си.“


Полина Тодорова, product designer в start-up средите, също е на мнение, че добрият дизайнер „трябва да е добър комуникатор, за да успява да представи и защити дизайн решенията си.“


Кристин Баджева, която съчетава дейността си в рекламна агенция с freelance проекти, пък се присъединява към Марин в още едно негово наблюдение, а именно, че дизайнерите трябва да са търпеливи и смирени – „Освен комуникативност, креативност и стремеж за надграждане, има едно качество, за което почти не се говори, а е важно да се притежава – търпение.“


Всички те са били част от програмата по дизайн, криейтив и визуализация и макар да са тръгнали по различни пътища, са достигнали до един и същ извод. Като дизайнери ще комуникираш с много други хора – мениджъри, ръководители, други криейтив специалисти, разнообразие от клиенти, ако работиш в агенция или freelance.


Да се научиш да изслушваш и в същото време да умееш разумно да защитиш дизайните си е качество, което е от огромно значение за бъдещото ти развитие. Това до голяма степен е обвързано и със способността ти да приемаш и разбираш градивната критика и обратната връзка, с които несъмнено ще се сблъскаш като дизайнер.


Не на последно място, колкото по-добър комуникатор си, толкова повече ползи за развитието си ще можеш да извлечеш от мрежата от контакти, която си си създал.

Плюсовете и предизвикателствата на кариера в дизайна

Сферата на дизайна предлага огромна свобода, както творческа, така и професионална. В същото време, идва с немалко предизвикателства, с някои от които си наясно, а други могат да се явяват като изненада.

Предимства

• Можеш да работиш от всяка точка на света – стига да имаш лаптоп, необходимия софтуер и интернет връзка;

• Можеш да работиш по всяко време – особено ако работиш на свободна практика, най-важното е да се съобразиш с крайните срокове;

• Ще твориш – ще можеш да създаваш, да иновираш, да експериментираш и като цяло имаш много възможности да се забавляваш в сферата на дизайна, разбира се в рамките на изискванията на клиентите;

• Ще реализираш идеите си – винаги си искал да имаш YouTube канал, магазин за собствени продукти с твои щампи, може би галерия – като дизайнер, тези мечти и идеи ще са във възможностите ти;

• Ще се развиваш непрекъснато – тенденциите диктуват техниките и инструментите, които ще използваш, а това непрекъснато ще надгражда и обновява уменията ти.

Предизвикателства

• Крайни срокове – като дизайнер трябва да умееш да работиш и бързо, и качествено, тъй като и работодатели, и клиенти ще ти поставят крайни срокове;

• Приток на проекти – ако избереш freelance практиката, вместо работа in-house или в агенция, ще трябва сам да си осигуряваш проекти;

• Критика и обратна връзка – работата ти като дизайнер непрекъснато ще бъде оценявана, ще се сблъскваш с тези оценки непрекъснато, и невинаги ще ти е приятно.


Но ако търсиш кариера, която е забавна, творческа, позволява ти да работиш отдалечено и дори за себе си, то не бива да се притесняваш от предизвикателствата. Вместо това, помисли как да ги превъзмогнеш в процеса си на развитие като дизайнер. Реализацията като успешен и търсен дизайнер не се случва за една нощ, но ако си готов за първата крачка, намираш се на правилното място.


Ако искаш да научиш повече за уменията и знанията, които курсистите придобиват в програмата, разгледай интервютата, които редовно провеждаме с тях в блога. Това ще ти създаде по-ясна представа какви очаквания можеш да имаш към обученията, тяхното качество и практическа насоченост. А ако си готов да направиш първата стъпка по новия си път на развитие, кандидатствай за цялостната програма по дизайн, криейтив и визуализация още днес!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.