Дизайн за маркетинг: как цветовете грабват вниманието?
Питал ли си се някога защо определени реклами, опаковки и постове в социалните мрежи привличат окото ти и те подтикват да действаш? Част от тайната се крие в цветовете. Тайна, която ще разкриеш по време на практическия курс Graphic Design for Marketing, който ще ти отвори вратите към корпоративния свят и ролята на дизайна в него.
В днешната статия ще си поговорим именно за цветовете и тяхното място в маркетинговите дизайни. Цветовете играят ключова роля за привличането на вниманието, предизвикването на емоции и насочването на потребителското поведение в посока, от която бизнесът ще спечели. Нека си припомним психологическия ефект, който имат цветовете.
Психология на цветовете в маркетинга
Цветовете имат огромен психологически ефект. Веднъж вече съм ти разказвала за тяхната роля в интериорния дизайн, а днес ще видим как подпомагат маркетинга и повлияват потребителите. Ето някои примери:
• Страст, спешност и енергия – изразявани чрез червения цвят. Червеното е цвета на веригите за бързо хранене, бързата мода и спортните марки. Сети се за Coca-Cola, палитрата на McDonald’s, Puma, Levi’s, ESPRIT, H&M.
• Доверие и надеждност – изразявани чрез синия цвят. Именно такава надеждност и високо ниво на професионализъм опитват да вдъхват технологичните гиганти и финансовите институции. Тяхната работа е да изградят доверие с аудиторията. Мисли си за American Express, DELL, IBM, PayPal, Intel, Visa, HP и т.н.
Източник: The Logo Company
• Хармония, природа и растеж – разбира се, представлявани чрез зеления цвят. Това е цвят, който подсказва отговорност и устойчиво развитие, свежест и дори екологичност. Сети се за Starbucks и тяхната корпоративна и социална отговорност. Или Carlsberg и Heineken, които се гордеят със своето устойчиво развитие и качество на използваните ресурси.
• Щастие и оптимизъм – или жълтият цвят. Това е цветът, с който марките опитват да привлекат младата аудитория. Неминуемо се сещаш отново за McDonald’s, Nesquik и Chupa Chups. А сещаш ли се кои са цветовете на Ferrari и Shell?
• Лукс и елегантност – тук, разбира се, роля играе черният цвят. Той добавя изтънченост и придава допълнително класа и стойност на продуктите, които се представят чрез този цвят.
Това са само част от всички цветове, с които можеш да боравиш. Как ще влияят на възприятията на аудиторията и дали ще постигат маркетинговите цели на бизнеса, за който разработваш визии, зависи много от това как ги съчетаваш и дали си последователен.
Цветови практики в различни маркетингови канали
Освен съобразени с бранда и целите му, цветовете в дизайна за маркетинг трябва да са съобразени и с комуникационните канали, в които ще се разпространяват маркетинговите материали и визии. Всеки канал има своите особености и елементи, които са способни да придвижат потребителя към следващия етап от неговото потребителско пътешествие. Към следващия етап от фунията, което е и целта на маркетинга.
Като дизайнер, ще ти се наложи да правиш визии за канали като:
1. Корпоративни сайтове и онлайн магазини – където цветовете са директен израз на идентичността на марката. Именно тук трябва да се заложи на цветовата палитра, която ще изразява основните чувства, които брандът иска да предизвиква.
Източник: Neil Patel
2. Социални мрежи – според това какво е естеството им. В Instagram ще имаш свободата да създаваш ярки и грабващи окото визии, докато LinkedIn ще изисква по-обрани и професионални криейтиви. Ключовото е отново да ги съобразиш с естеството и цветовете на самия бранд.
3. Имейл комуникация – където бутони и CTA-и ще трябва да привличат вниманието. Контрастиращи цветове могат да се използват за акцент в промоционални имейли с ограничени във времето оферти, а по-меки комбинации без натрапчив контраст могат да спомогнат за изграждането на навици в потребителите посредством регулярните нюзлетъри.
4. Печатна комуникация и опаковки – има огромно значение дали създаваш брошура за луксозен хотел, който ще спечели от изчистен дизайн и луксозни цветове, или за супермаркет, който се нуждае от активиращи цветове. Тъй като печатните материали често съдържат много текст, цветовете трябва да са балансирани с типографията, така че дизайнът да е четим.
Цветовете са ключов, но не и единствен важен елемент в дизайна за маркетинг. Процесът по изготвянето на криейтиви за целите на маркетинговата комуникация е специфичен и всеки канал идва със своите особености. Именно в този специфичен процес – от клиентския бриф до финалното изпълнение, ще се потопиш в практическия курс Graphic Design for Marketing, подходящ за теб, ако вече имаш основополагащи умения в работата с Photoshop и Illustrator. Очакваме те!