Какво е продуктова фотография и какви са тънкостите?
Продуктовата фотография е специфично направление в комерсиалната фотография, което ще разгледаш и по време на курса Commercial Photography - май 2024. В него Никол Николчова ще ти помогне уверено да последваш интереса си в професионалното заснемане за целите на рекламата:
Задачата на продуктовата фотография е да направи своя обект неустоим. Този тип снимки трябва да уловят и предадат същността и качествата на продуктите, редом с всички значими детайли. Ето какво значи това.
Какво е продуктова фотография?
Въпреки че е с комерсиална цел, продуктовата фотография е не по-малко изкуство. Тя изисква подредбата и стилизирането на продукти, съобразяване на осветлението и композирането на различни кадри, така че продуктът да бъде представен по най-добрия начин.
Според целта, с която се създава продуктова фотография, от теб ще се изисква:
• Заснемането на ясни кадри на изчистен, обикновено бял фон, когато снимките ще се използват в продуктови сайтове и онлайн магазини.
• Заснемането на лайфстайл снимки, чрез които да се демонстрира продуктът в действие, така че аудиторията да го пожелае. Изключително полезно за рекламни материали и за социални мрежи.
Източник: Canva
Композицията на кадъра също зависи пряко от целите, които трябва да изпълняват снимките, създадени като продуктова фотография. В следващите редове ще разгледаме какви вариации можеш да заснемаш.
5 типа продуктови снимки
В зависимост от естеството на снимките и целите, които използването на продуктова фотография трябва да изпълни, може да правиш:
1. Индивидуални кадри – самостоятелни кадри на изчистен фон на самия продукт.
2. Групови снимки – в които се комбинират повече от един продукт. От такива може да се нуждаят комплекти, т.нар. bundles и продукти с вариации.
3. Снимки на детайли – този тип продуктова снимка е характерен при заснемането на бижута. При тях трябва да се уловят камъни, висулки и детайли от изработката.
4. Кадри с опаковки – дизайнът на опаковки днес е цяло направление в графичния дизайн. Те също са инструмент, който подпомага продажбата на продуктите, затова може да се наложи да ги включваш в снимките.
5. Снимки за мащаб – въпреки че повечето магазини посочват размерите на продуктите, които продават, онлайн е трудно да се прецени какъв точно е мащабът. Този тип снимки могат да са както на изчистен фон, така и в лайфстайл контекст.
Източник: Adobe
Тънкости на продуктовата фотография
Заснемането на качествена продуктова фотография, която си струва парите, не е нужно да е сложно. Ето какво трябва да съобразиш, за да си една стъпка по-близо до желаните резултати:
• Внимателно подбери фона си – ако ще правиш снимки на едноцветен, изчистен фон, запомни, че той трябва да има гладка повърхност с фина структура. Фонът може да е текстуриран, а освен това можеш да снимаш и върху маса, отгоре.
• Прецени източника на светлина – светлината ще има най-драматичен ефект върху кадъра. Източникът може да е естествен, което е най-добро бюджетно решение, особено ако ще снимаш навън. Може и да е изкуствен, което изисква бюджет за инвестиция в професионално осветление.
• Осигури стабилност – да, говоря за статив. Това е единственият начин да се увериш, че изображението ще е максимално ясно и чисто. Продуктовата фотография се нуждае от дълбочина на полето, което пък изисква ниска скорост на затвора. А това би означавало да държиш апарата (съответно телефона си) неподвижен дълго време. Ако камерата не е стабилна, снимката няма да е достатъчно ясна.
Източник: Unsplash
• Снимай вариации – този тип фотография се стреми да запечата същността на продукта. Затова един кадър може да не е достатъчен. Снимай от различно разстояние, под различен ъгъл и дори с различна композиции. Премини към подбор на най-добрите, чак когато събереш достатъчно кадри.
• Не се плаши от ретуширането – това е част от работата на всеки фотограф днес. Рекламните изображения изискват основна редакция и продуктовите снимки не са изключение. Затова и предстоящият курс ще обърне внимание и на този момент.
В Commercial Photography - май 2024 ще откриеш още особеностите на заснемането на храна, модната и beauty фотографията и ще навлезеш в дълбочина в света на рекламната фотография. Ако това е пътят на развитие, който си представяш за себе си, запиши се още днес, за да се учиш от доказан експерт в сферата!