Какво е 3D rigging? - SoftUni Creative
Loading...

Какво е 3D rigging?

avatar Румен Янев 3 минути
Какво е 3D rigging?

„Изключително съм доволен от професионализма и отдадеността на лектора Титко Титков. Радвам се, че имах възможността да взема знания и умения именно от него. Благодаря!“ Такива впечатления споделя Мирослав от практическия курс 3D Animation Advanced и срещата му с лектора.

Сега и ти можеш да надградиш уменията си в сферата, записвайки се в курса. А по повод новото издание, днес ще обсъдим един от най-важните аспекти на 3D анимацията, а именно – 3D ригинга.

Какво щеше стане ако нямахме кости? Вероятно щяхме да прекарваме значително повече време на диваните си, досущ като чували с картофи. Животът ни без кости би бил меко казано невъзможен, а същото правило важи и за всичките анимирани същества, които гледаме във филми, игри и къде ли още не.

Да, искам да кажа, че анимационните герои също имат кости. И без тези кости най-вероятно ще се сгромолясат на екраните ни, а никой не би платил да гледа анимационен герой, който не прави почти нищо.

Какво е 3D ригинг?

Буквалният превод на rigging е такелаж – всички въжета, вериги и колани, които поддържат мачтата на един кораб. В анимацията терминът си остава „ригинг“ или изграждане на анимационно-двигателна система. Rigging е техника, използвана в анимация за представяне на 3D персонаж с помощта на поредица взаимосвързани виртуални кости.

Или по-точно – процесът по създаване на костна структура на 3D модел. Тази костна структура после се използва за манипулиране на 3D модела като кукла за анимация.

Почти всеки 3D модел може да бъде „ригнат“ – космически кораб, войник, галактика, врата, няма значение какъв е обектът. Добавянето на „кости“ ще позволи на всеки обект да бъде анимиран свободно.

Как работи ригингът?

Ригингът е най-често срещан при анимираните герои за игри и филми. Тази техника опростява анимационния процес и подобрява ефективността на продукцията.

Веднъж монтиран със скелет (или „ригнат“), всеки 3D обект може да бъде контролиран и манипулирам при необходимост. Като марионетка, която просто чака да грабнеш конците.

Разбира се, ригингът е само част от целия анимационен процес. След създаването на 3D модел се изгражда поредица от кости, представящи скелетната структура. Например в даден герой може да бъдат изградени група гръбни кости, гръбначен стълб и кости на главата.

Тези кости могат да бъдат трансформирани с помощта на софтуер за 3D анимация. С други думи, тяхното положение, въртене и мащаб могат да бъдат променени.

Когато тези кости биват раздвижвани в хронологична последователност (кадър по кадър) се създава анимация. Един базов скелет и анимацията му може да отнеме няколко часа или по-малко, докато сложната инсталация за филм може да отнеме дни.

Ригингът следва строга йерархична структура, при която всяка кост е във връзка родител-дете с костите, с които се свързва. Това опростява анимационния процес като цяло.

Когато аниматорът движи раменната кост, предмишницата и костите на ръката също ще се движат. Целта е да се имитират естествени движения възможно най-точно.

Това включва добавяне на променливи като тежест, която е ключова за взаимодействието между 3D модела и скелета, както и определени ограничения в костите. Това е необходимо, за да не започне една глава да се върти на 360 градуса… Освен ако това не е идеята.

3D rigging в Maya

Един от предпочитаните софтуери за анимация, които позволяват цялостното изграждане на персонаж, включително и ригването му, е Maya. А съвсем скоро започва и курсът 3D Animation Advanced - май 2024, в който ще работиш именно с Maya.

По време на занятията, заедно с rigging ще придобиеш и умения за моделиране на органични персонажи и реквизит, създаване на сложни текстури за придаване на характер на персонаж и убедителни анимации. Обучението е подходящо за хора, които имат основни познания в Maya или други софтуери за работа в триизмерното изкуство и искат да надградят уменията си. Запиши се още днес!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.