User journey: ролята на потребителското пътешествие в UX дизайна
Потребителското пътешествие е един от най-ценните инструменти на UX дизайна. За да научиш повече за т.нар. user journey и как се прилага в контекста на дизайна на преживявания, можеш да се запишеш за курса UX Design – октомври 2022.
Това е пътят, който един потребител извървява, за да постигне някаква своя цел, а стремежът на UX дизайнерите е да помогнат на потребителя да постигне целта си максимално бързо и лесно. В следващите редове, в аванс, ще научиш повече за въпросното пътешествие, какви аспекти има и защо е толкова важно за всеки UX дизайнер.
Какво е user journey?
Потребителското пътешествие не се състои само от стъпките, които потребителят прави на един сайт, за да постигне дадена цел – намиране на желаната информация, покупка на продукт, осъществяване на контакт и т.н. То взима предвид мислите, чувствата, затрудненията на потребителя и още много други фактори, които формират истинско пътешествие. Именно по това user journey-то се различава от т.нар. user flow (или просто екраните, през които потребителят би преминал в даден сценарий, за да стигне от точка А до точка Б).
Когато посещаваме един сайт като клиенти, обикновено разглеждаме множество страници, преминаваме през много ключови моменти и точки, в които взимаме дадено решение (дали да продължим или да отпаднем от сайта, например), повлияни от моментните ни мисли и чувства. В общия случай дори flow диаграмата е продукт от подробно разработеното потребителско пътешествие и последвалото му адаптиране към „идеален вариант“, и представлява ускорен път за потребителя.
User journey картата, която можеш да създадеш, е водещ източник на информация за дизайна ти. Тя показва как потребителят си взаимодейства с даден продукт и какво представлява това пътешествие от гледна точка на потребителя. Повече за разработката на подобна карта ще научиш по време на курса, а в следващите редове ще маркирам водещи аспекти на пътешествието:
1. Потребителска персона
Както маркетолозите изграждат кампаниите си около т.нар. потребителски персони, така и UX дизайнерите разработват преживявания и пътешествия на база такива персони. Те представляват събирателен образ на целевата ти аудитория – тази, за която разработваш решението си. Персоната има ясни и много конкретни характеристики, включително детайли като демографски профил, модели на поведение, цели, текущи умения и отношение към конкретния продукт, както и контекстът, в който се намира персоната (например, ако става дума за сайт за луксозни козметични продукти, може да се вземат предвид образованието, стандартът на живот и професията).
Потребителската персона е важен елемент, защото ще ти помогне да си отговориш въпроса „За кого създавам този дизайн?“. Можеш да разработиш тази персона с помощта на маркетингов екип, правейки допусканията сам, на база на таргет аудиторията, за която правиш дизайн и т.н.
Източник: UX Design Institute
2. Сценарий
Сценарият е конкретна ситуация, в която персоната изпада, когато иска да изпълни дадена своя цел. Той може да бъде нещо очаквано, спекулативно допускане – например, ако продуктите още не са пуснати на пазара. От другата страна, може да бъде и във връзка с вече съществуващ продукт или услуга, като картата на пътешествието ще обръща внимание и на идентифицираните позитивни и негативни моменти за потребителя.
Според това какъв продукт или услуга касае пътешествието, пътешествието може да е по-дълго и детайлно или по-кратко. Например, има чувствителна разлика между сценарий на плащане на сметка и цялостен процес по кандидатстване в университет.
3. Touchpoints
Т.нар. touchpoints са конкретните стъпки, които потребителят предприема по време на своето пътешествие. Те са израз на моментите, в които човек предприема дадено действие спрямо продукта или услугата, с които си взаимодейства за постигане на своята цел. Всяка допирна точка от този тип се асоциира и с определен канал, в който взаимодействието се осъществява – дигитален или физически. Например, една сметка може да бъде платена както онлайн, така и на място в офис.
Всяка допирна точка носи със себе си и определени емоции. Например, зле структурирано меню при плащане онлайн може да предизвика негативни чувства. От друга страна, любезното обслужване зад гише и малкото време за изчакване на място – позитивни емоции. За да създаваш ефективно потребителско преживяване е важно да имаш предвид и тези моменти. Те ще ти помогнат да разбереш къде пътешествието може да бъде подобрено и къде работи добре.
Цел на user journey разработката
Когато разработваш потребителско пътешествие, резултатът трябва да е реалистичен наратив, а не измислица. Затова е важно внимателно да си направиш проучването, както и да вземеш предвид водещи фактори, свързани с потребителя – от мотивацията му до препятствията пред него.
По време на курса UX Design ще се запознаеш отблизо с разработването на персони и потребителски пътешествия, ще се научиш да правиш сторибордове и прототипи – както аналогови, така и интерактивни. Ако този аспект на дизайна те интригува, не се колебай и запиши курса ето ТУК!