User journey: ролята на потребителското пътешествие в UX дизайна - SoftUni Creative
Loading...

User journey: ролята на потребителското пътешествие в UX дизайна

avatar Мария Вълчева 3 минути
User journey: ролята на потребителското пътешествие в UX дизайна

Потребителското пътешествие е един от най-ценните инструменти на UX дизайна. За да научиш повече за т.нар. user journey и как се прилага в контекста на дизайна на преживявания, можеш да се запишеш за курса UX Design – октомври 2022.

Това е пътят, който един потребител извървява, за да постигне някаква своя цел, а стремежът на UX дизайнерите е да помогнат на потребителя да постигне целта си максимално бързо и лесно. В следващите редове, в аванс, ще научиш повече за въпросното пътешествие, какви аспекти има и защо е толкова важно за всеки UX дизайнер.

Какво е user journey?

Потребителското пътешествие не се състои само от стъпките, които потребителят прави на един сайт, за да постигне дадена цел – намиране на желаната информация, покупка на продукт, осъществяване на контакт и т.н. То взима предвид мислите, чувствата, затрудненията на потребителя и още много други фактори, които формират истинско пътешествие. Именно по това user journey-то се различава от т.нар. user flow (или просто екраните, през които потребителят би преминал в даден сценарий, за да стигне от точка А до точка Б).

Когато посещаваме един сайт като клиенти, обикновено разглеждаме множество страници, преминаваме през много ключови моменти и точки, в които взимаме дадено решение (дали да продължим или да отпаднем от сайта, например), повлияни от моментните ни мисли и чувства. В общия случай дори flow диаграмата е продукт от подробно разработеното потребителско пътешествие и последвалото му адаптиране към „идеален вариант“, и представлява ускорен път за потребителя.

User journey картата, която можеш да създадеш, е водещ източник на информация за дизайна ти. Тя показва как потребителят си взаимодейства с даден продукт и какво представлява това пътешествие от гледна точка на потребителя. Повече за разработката на подобна карта ще научиш по време на курса, а в следващите редове ще маркирам водещи аспекти на пътешествието:

1. Потребителска персона

Както маркетолозите изграждат кампаниите си около т.нар. потребителски персони, така и UX дизайнерите разработват преживявания и пътешествия на база такива персони. Те представляват събирателен образ на целевата ти аудитория – тази, за която разработваш решението си. Персоната има ясни и много конкретни характеристики, включително детайли като демографски профил, модели на поведение, цели, текущи умения и отношение към конкретния продукт, както и контекстът, в който се намира персоната (например, ако става дума за сайт за луксозни козметични продукти, може да се вземат предвид образованието, стандартът на живот и професията).

Потребителската персона е важен елемент, защото ще ти помогне да си отговориш въпроса „За кого създавам този дизайн?“. Можеш да разработиш тази персона с помощта на маркетингов екип, правейки допусканията сам, на база на таргет аудиторията, за която правиш дизайн и т.н.

Източник: UX Design Institute

2. Сценарий

Сценарият е конкретна ситуация, в която персоната изпада, когато иска да изпълни дадена своя цел. Той може да бъде нещо очаквано, спекулативно допускане – например, ако продуктите още не са пуснати на пазара. От другата страна, може да бъде и във връзка с вече съществуващ продукт или услуга, като картата на пътешествието ще обръща внимание и на идентифицираните позитивни и негативни моменти за потребителя.

Според това какъв продукт или услуга касае пътешествието, пътешествието може да е по-дълго и детайлно или по-кратко. Например, има чувствителна разлика между сценарий на плащане на сметка и цялостен процес по кандидатстване в университет.

3. Touchpoints

Т.нар. touchpoints са конкретните стъпки, които потребителят предприема по време на своето пътешествие. Те са израз на моментите, в които човек предприема дадено действие спрямо продукта или услугата, с които си взаимодейства за постигане на своята цел. Всяка допирна точка от този тип се асоциира и с определен канал, в който взаимодействието се осъществява – дигитален или физически. Например, една сметка може да бъде платена както онлайн, така и на място в офис.

Всяка допирна точка носи със себе си и определени емоции. Например, зле структурирано меню при плащане онлайн може да предизвика негативни чувства. От друга страна, любезното обслужване зад гише и малкото време за изчакване на място – позитивни емоции. За да създаваш ефективно потребителско преживяване е важно да имаш предвид и тези моменти. Те ще ти помогнат да разбереш къде пътешествието може да бъде подобрено и къде работи добре.

Цел на user journey разработката

Когато разработваш потребителско пътешествие, резултатът трябва да е реалистичен наратив, а не измислица. Затова е важно внимателно да си направиш проучването, както и да вземеш предвид водещи фактори, свързани с потребителя – от мотивацията му до препятствията пред него.

По време на курса UX Design ще се запознаеш отблизо с разработването на персони и потребителски пътешествия, ще се научиш да правиш сторибордове и прототипи – както аналогови, така и интерактивни. Ако този аспект на дизайна те интригува, не се колебай и запиши курса ето ТУК!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.