Дизайна на опаковки: какво трябва да знаеш? - SoftUni Creative
Loading...

Дизайна на опаковки: какво трябва да знаеш?

avatar Мария Вълчева 5 минути
Дизайна на опаковки: какво трябва да знаеш?

От пакетчетата за чай, през иконичния дизайн на бутилките на Coca-Cola и триъгълната опакова на Toblerone до шареното разнообразие сред крафт бирите и родната класика на сокче Калифорния или Холидейките – дизайнът на опаковки и етикети е един от инструментите, с които се влияе върху потребителските нагласи и възприятия. Предстоящият практически курс Package Design – април 2023 ще те запознае с ефективния дизайн на опаковки и ще ти помогне да навлезеш в сферата.

Т.нар. package (или packaging) дизайн е колкото изкуство, толкова и маркетинг и психология. Опаковката е една от най-добрите „реклами“, които един продукт може да има. По вида посрещаме, по корицата подбираме, а по опаковката избираме на кой бранд да се доверим или да изпробваме за първи път.

В днешната статия ще си говорим именно за дизайн на опаковки – какво представлява, какви са особеностите в сравнение с други направления на графичния дизайн, както и какво го прави толкова важно поле, в което можеш да се специализираш. Да започваме!

Какво е package дизайн?

Дизайнът на опаковки е комплексна дейност, която включва изработването на самия дизайн и визия и подбора на материали. Опаковката цели съхранението, доставката и лесното идентифициране на продуктите. В глобален мащаб съществуват дори инженери по създаване на опаковки, които знаят как да подберат материалите, да създадат удачна форма и да спестят не само материал, а и пари.

Дизайнът на опаковки е много повече от залепването на стикер на картонена кутия. Като графичен дизайнер, имаш възможност да създаваш визии и концепции, които да карат продуктите да летят от рафтовете – и физически, и дигитални такива.

Източник: 99Designs

Като потребители, особено онлайн, можем да избираме между стотици хиляди артикули. Опаковката е един от най-успешните инструменти за грабване на вниманието и отличаване от конкуренцията, а и за предаване на конкретни послания. Всеки елемент от нея има за цел да продаде продукта.

В следващите редове ще разгледаме основните елементи на дизайна на опаковки, ще ти споделя тенденции в сферата, както и как packaging дизайнът се е превърнал в инструмент на маркетинга.

1. Особености на материалите

Съществува голямо разнообразие от материали за опаковки, върху които се използват различни техники за печат и дават различен краен ефект. Опаковки могат да се правят от:

Велпапе – или по-непретенциозно звучащото картон. Тези опаковки са издръжливи и леки, което превърна картона в go-to решението за опаковки в козметичната индустрия, обувките и бижутата и всякакъв тип тежки и обемни продукти. Дизайните могат да се принтират директно върху картона или върху каквато и да е цветна основа. Освен това е рециклируем материал.

Източник: FreePik

Полиетилен – също издръжлив, водоустойчив материал, предпочитан от брандовете, когато доставят продукти. Такъв тип опаковки са особено подходящи при доставката на облекла и бижута, тъй като осигуряват сигурност на продуктите. Могат да се използват различни техники – ситопечат, офсетов печат, флексография, като всеки метод върви със своите особености и ефект върху крайните цветове, а и цена.

Стъкло и алуминий – така се получават цветните крафт бири и кенчета, когато говорим за алуминия. Имай предвид, че дизайнът за стъклени опаковки (като шишетата) е ограничен до създаването на етикети, т.е. дизайнът се разполага на чувствително по-малка площ, но трябва да носи достатъчно информация.

Източник: FreePik

Биоразградими опаковки – все още не толкова разпространени, но също толкова достъпни за печат. Използващите растителни влакна биоразградими опаковки се поддават на стандартни практики при печата, но все още са рядкост.

2. Особености на Бранда

Независимо какъв е избраният материал, едно нещо трябва да бъде съобразено задължително. И то по никакъв начин не зависи от бизнес решението какъв материал да се използва за опаковката. Става дума за особеностите на самия бранд.

Опаковката е комуникационен инструмент, а успехът на продуктите е пряко зависим от него. Ето и три водещи аспекта на дизайна на опаковки, от гледна точка на бранда:

Лого – често това е централният елемент за всяка опаковка. Задължително е да използваш вектор с много високо качество. Ако логото има цветови вариации, трябва да се съобрази най-удачната за конкретния материал и основа, върху която ще се печата.

Източник: Dribbble

Цветове – най-лесно при създаването на дизайн за опаковки е да допуснеш грешка при цветовете. Ако дизайнът трябва да е минималистичен, заложи на до три от основните цветове на бранда. Някои опаковки, като картонените кутии, позволяват да се създаде дизайн и отвътре, и отвън. Можеш да си по-дързък, особено ако говорим за абстрактен дизайн, но отново използвай кореспондиращи на бранда цветове и се постарай логото да не се изгуби в хаоса.

Шрифтове – когато логото на бранда е логотип, като Coca-Cola, NASA и Yahoo!, т.е. е самото име на марката, пресъздадено с определен шрифт, трябва да използваш именно този шрифт. Повечето брандове имат определени един основен и един съпътстващ шрифт. Използвай ги за всякакъв тип писмена информация, която трябва да се предаде, като например слоган. Sans serif-ните шрифтове са лесни за възприемане и четене, докато декоративните, които имитират ръкописен почерк, придават характер на дизайните и могат да комуникират идентичността на бранда.

3. Опаковките и маркетинга

Маркетингът и графичният дизайн са толкова обвързани помежду си, че можеш да попаднеш дори на термин като packvertising или реклама чрез опаковки – packaging for advertising. Това е грабващ вниманието инструмент, чрез който се оставя първо впечатление още на щанда в магазина.

Източник: PackHelp

Именно креативният подход към създаването на опаковки играе ключова роля. И точно това прави дизайнерите, които могат да създават привлекателни дизайни на опаковки, такива ценни експерти.

4. Стилове за дизайн на опаковки

Дизайнът на опакови се влияе от съвремието ни, социалните и икономически условия, в които съществуваме, и събитията, които преживяваме. През 2023 година, в отговор на турбулентните времена, в които живеем, опаковките ще бъдат весели, позитивни, клонящи към ескейпизъм:

Откъде да започнеш?

За да се занимаваш успешно с package дизайн, трябва да си комплексен дизайнер. Трябва да мислиш извън… кутията, особено ако се опитваш да създадеш дизайн за нея. Трябва да умееш да решаваш проблеми и като цяло да владееш основните правила на дизайна.

А техническата част ще имаш възможност да овладееш по време на предстоящия практически курс. Ако вече можеш да работиш с Photoshop и Illustrator, не се колебай и надгради уменията си в конкретна посока с курса Package Design – април 2023. Очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.