UX дизайн: 5 неща, които всеки трябва да знае
UX дизайнът играе ключова роля при разработката на уеб сайтове и приложения и причината за важността му се крие в неговото име. “UX” означава “User Experience” или „потребителско изживяване“. За да бъде последното максимално позитивно и носещо желаните резултати за бизнеса, е необходимо един сайт или едно приложение да бъдат не само функционални, но и удобни и приятни за работа. Представяме ти 5 неща, които всеки трябва да знае за UX дизайна и неговото значение!
1. Добрият UX дизайн се диктува от потребителите
Първата бариера пред множество UX проекти са хората в компанията, които си мислят, че вече познават всички желания и нужди на потребителя.
„Направили сме множество пазарни проучвания, просто ни кажете от какво имате нужда и ние ще ви го кажем“. Това често можеш да го чуеш от някой маркетинг или project мениджър. В действителност, на теб не ти трябват тези проучвания. Като UX дизайнер е необходимо да разговаряш с потребителите и да изградиш профил на потребителя, който да ти покаже неговата връзка с продукта и как взаимодейства с компанията като цяло.
Пазарните проучвания не могат да помогнат с това, защото те са насочени към теченията в потребителските вкусове по отношение на това какво и дали биха закупили те. UX проучването е насочено към индивидуалното поведение на потребителите, когато те използват даден продукт. Тези две неща са коренно различни едно от друго и без пряк контакт с потребителите не могат да се разберат тези важни за UX дизайна детайли.
2. Желаният UX дизайн е резултат от множество тестове
Когато надникнете зад рамото на специалиста по UX дизайн, може да изглежда така, сякаш се разсейва или не е фокусиран върху работата. Това е заблуда. За да бъде един продукт наистина интуитивен за работа, са необходими неизброимо количество тестове, като след всеки един тест дизайнерът се връща на „чертожната дъска“ и нанася съответните корекции. Това означава, че целият работен процес по създаването на добре издържаното в UX отношение приложение е доста повторяем и бавен. Повтаря се докато се получи продукт, който по същество надхвърля очакванията на клиента и е по-добър от всяко конкурентно предложение.
3. Всеки UX дизайн процес е уникален спрямо конкретните проекти и потребители
Има клиенти, които изпитват затруднение с това да обяснят желанията си. За да преодолеят това, много често те използват похвати от типа на „Покажи ни работния процес за да ви кажем как да постигнете това, което искаме“. Тук можеш да им обясниш, че работният процес е уникален спрямо продукта, който се изготвя и не може да се прилага един общ шаблон към всички; все пак UX дизайнът за два различни проекта може да изхожда от коренно различни нужди, на различни групи потребители.
4. Да, трябва да тестваш
Доста. Ако искаш продукти, които потребителите да обичат, тогава трябва да вложиш доста усилия в тестване. UX дизайнерът трябва да преработи дадена идея до точката, до която тя е готова за представяне пред потребителя и той да каже дали идеите му са реализирани подходящо. Това може да е времепоглъщащо, но единствения начин да си сигурен, че реализираш правилно даден проект.
5. UX дизайнът е повече от просто използваемост
Без съмнение да е удобен на използване е от ключово значение за един сайт или приложение, но цялостния UX дизайн е много повече от това. Най-общо казано UX дизайнът включва в себе си всичко това, което ти помага да направиш разлика между „работи!“ и „Уау!“.
Ако искаш да навлезеш още по-надълбоко в света на UX дизайна, то тогава курсът UX Design - януари 2025 на SoftUni Creative е перфектен за теб. Запиши се сега, за да придобиеш основни познания за UX, необходими за бъдещата ти реализация! Очакваме те!