10 дизайна на плакати, останали в историята - SoftUni Creative
Loading...

10 дизайна на плакати, останали в историята

avatar Мария Вълчева 5 минути
10 дизайна на плакати, останали в историята

Вече 200 години плакатите са един от най-успешните инструменти за визуална комуникация. Курсът Poster Design - юни 2024 ще те научи да създаваш точно такива дизайни – способни да грабнат вниманието и да разказват истории.

В днешната статия пък съм ти подготвила примери за такива. Но преди да видим самите тях, нека разгледаме какви особености може да има дизайнът на плакати, какво го прави запомнящ се и с какво да внимаваш.

Как да подходиш към дизайна на плакати?

Въпреки че се правят от векове, плакатите все още са актуален и надежден инструмент за реклама и грабване на вниманието. Независимо дали искаш да развиеш уменията си в сферата на дизайна или просто да се научиш да създаваш интригуващи плакати за собствени цели, подобно умение може да е много ценно.

А ето и как да го прилагаш ефективно към дизайните:

1. Планирай и скицирай – благодарение на външната реклама, днес сме заобиколени от плакати на всяка крачка. Малки, големи, вертикални, хоризонтални, а защо не и колекционерски плакати? С каква площ – по големина и форма, разполагаш е определящо за дизайна. Когато скицираш на ръка, можеш и по-лесно да определиш дали да добавиш текст или не, колко и къде.

2. Увери се, че е четим – плакатите трябва да предават идеята и заложената в тях информация с един поглед. Текстът трябва да е лесен за възприемане и да има ясна йерархия както между визуалните, така и между текстовите елементи – заглавие, същност и подробности.

Източник: Unsplash

3. Цветове и контраст – тъй като плакатите предават определени послания, можеш да ги подкрепиш с помощта на контраста. А цветната палитра, която подбереш, ще окаже влияние върху настроението, което дизайнът предизвиква.

4. Подбери визуалните елементи – от минималистични до еклектични, афишите могат да изглеждат по всевъзможни начини. По-важното е да съобразиш избора на визуални елементи така, че да оставят вниманието върху посланието, а не да го отнемат.

Ето как изглеждат 10 от най-популярните афиши в историята, постигнали този грабващ вниманието ефект:

1. Плакатът на Le Chat Noir

Първите плакати, разглеждани като изкуство, са създадени във Франция. Били са вдъхновени от местните културни и развлекателни дейности и по-точно – кабарето. Един от най-известните афиши в света е именно създаденият през 1896 година плакат за едно от най-известните кабарета – Le Chat Noir („Черна котка“).

2. I Want YOU и Чичо Сам

Джеймс Монтгомъри Флаг е американски илюстратор, който е считан за най-високо платения илюстратор на списания на своето време. Най-известен е с политическите си плакати, сред които е и собственото му превъплъщение в Чичо Сам за плаката „I Want YOU“.

Целта на плаката е да набере доброволци за американската армия по време на Първата и Втората световни войни. Посланието е кратко, точно и ясно и във фокуса на плаката.

3. Keep Calm and Carry On

Създаден, за да поддържа духа висок по време на Втората световна война, през 1939 година плакатът Keep Calm and Carry On бива отпечатан в близо 2,5 милиона копия. Но култов статут достига едва през новото хилядолетие.

Простичкото и много типично за Великобритания послание днес е добре познат мийм (meme), по чиято формула са направени безбройни пародии.

4. The Coca-Cola Santa Claus

През 30-те години на миналия век се ражда легендата, че от Coca-Cola са създали Дядо Коледа. Това се дължи на коледната им рекламна кампания, от която е част и този афиш, останал в историята. Според легендата, Дядо Коледа носи червено и бяло, защото това са цветовете на бранда.

Няма такова нещо, разбира се, а Coca-Cola дори не е първата безалкохолна напитка, която използва образа на добрия старец за рекламите си. Но определено е най-запомнящата се. Дядо Коледа и марката вървят ръка за ръка в рекламата и в съзнанието ни като потребители.

5. Плакатът на „Челюсти“

Афишът на филма „Челюсти“ и до днес е един от най-култовите филмови плакати. Легендарното изображение на разтворилата паст акула е поместено и на корицата на книгата, на която е базиран филмът.

Роджър Кастел проявява истинско майсторство в боравенето с визуалния език. Макар и минималистичен, дизайнът успешно завладява въображението и ускорява пулса само с три елемента – заглавието на филма, жената, която е на път да се превърне в жертва, и главата на акулата, която е толкова голяма, че напомня повече за чудовище, отколкото за животно.

6. Блясъкът на „Закуска в Тифани“

Друг култов плакат е именно този на „Закуска в Тифани“. Минималистичният дизайн помага на вниманието да остане върху главната героиня, изиграна от иконата Одри Хепбърн. Същевременно избраната цветна палитра, включително черният цвят на роклята, асоцииран вече не с траур, а с лукс и класа, напомня за романтика и блясък.

7. HOPE и кампанията на Обама

Плакатът, определен като иконичен, белязва президентските избори в САЩ през 2008 година с простичкия дизайн и контрастиращата палитра. По-интересното е, че дизайнерът бива осъден на 2 години пробация, 300 часа общественополезен труд и глоба от $25,000, тъй като е опитал да прикрие коя снимка на Обама е използвал, след като е била идентифицирана.

8. We Can Do It!

Култовите плакати са способни да живеят втори живот. Такъв е случаят с военновременния плакат „We Can Do It“, създаден, за да мотивира жените, работещи в производството, да работят дори по-усилено за изработката на военни изделия по време на ВСВ.

През 80-те години на миналия век плакатът бива преоткрит и днес се разглежда в контекста на феминизма и овластяването на жените. А това показва колко ключов може да е изборът на непреходни изображения.

9. Плакатът на „Родината-майка зове“

Друг плакат, посветен на военновременната пропаганда, е този на „Родината-майка зове“. Облечената в ярък червен цвят жена в сърцето на плака мигновено грабва погледа.

Плакатът е резултат от нахлуването на Хитлер в Съветския съюз през ВСВ. Освен за пропаганда, плакатът се счита и за един от най-значимите примери за военновременно изкуство.

10. Туканът на Guinness

Джон Гилрой е отговорен за един от най-паметните образи, асоциирани с бирата Guinness, а именно – туканът. Създаден за първи път през 1935 година, вдъхновен от посещение в цирка, той толкова се харесва, че бива използван отново през 1953 година върху плакати и се появява дори в телевизионни реклами през 80-те.

Ако искаш и ти да правиш въздействащи и запомнящи се дизайни на плакати, дори ако нямаш никакъв опит, курсът Poster Design - юни 2024 е точно за теб. В него те очакват много практика, най-добри подходи и последни тенденции в създаването на плакати. Запиши се още днес, очакваме те!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.